Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoHeat 12 - Larm Motorskydd kompressor  (läst 3162 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kentoh

  • Gäst
Kentoh
EcoHeat 12 - Larm Motorskydd kompressor
« skrivet: 21 november 2017, 21:31:30 »
Hej,
vi har en EcoHeat 12 och vi får ca 4-5 ggr per vecka antingen larm "Motorskydd kompressor", alternativt så går säkringen på första fasen (20A).
Har beställt ett nytt mjukvarukort till pannan då det tydligen ska vara ett vanligt problem med denna modell från denna årgång (2007).

Tänkte kolla om det är någon här som har någon annan idé, jag kan själv i princip ingenting om den här typen av saker. Jag har följande driftvärden (jag har slagit på pannan igen för någon timme sedan då säkringen gått igen.

Ute c               -1
Panna c           55 (62)
Framledn c       56 (55)
Värmepump c   53 (55)
Brine in/ut        4/ 66
Hetgas             57
Kompr              frÃ¥n
Brinepump        frÃ¥n
Laddpump         frÃ¥n
Radiatorpump    till
Eleffekt             9.0

Medan jag skrev detta så gick säkringen igen, denna gång den andra fasen (för första gången)...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: EcoHeat 12 - Larm Motorskydd kompressor
« Svar #1 skrivet: 22 november 2017, 07:49:55 »
Har du trimmat in kurvan så gått det går?
Kan bara konstatera att du har inte en värmepump utan en elpanna nu när det är -1 °C ute.  :P
Den stoppar kompressorn och kör med bara elpatron när det blir så pass höga temperaturer i pannan.
Kan du trimma ner värmekurvan lite så är det värt mycket.

Den bränner på med 9 kW = 13 A per fas, om kompressorn försöker starta så blir det ytterligare ca 5-6 A per fas på en 12 kW kompressor.
Om motorskyddet löser så kan det vara kompressorn som är på väg att ge upp. :-\
« Senast ändrad: 22 november 2017, 07:59:08 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Kentoh

  • Gäst
Kentoh
SV: EcoHeat 12 - Larm Motorskydd kompressor
« Svar #2 skrivet: 22 november 2017, 10:18:01 »
Hej,

tack för svar. Jag har nu ställt ned kurvan från

lutning 55
justering 5
till
lutning 50
justering 0

Jag antar att det var så du menade a:gl Jag har varmt i elementen när pannan väl går så det borde inte vara några problem att hålla värmen trots nedjustering.

Du menar att min panna går på elpatronen hela tiden/rätt mycket? Hur kan du se det?

Jag har dålig koll på detta med pannor.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: EcoHeat 12 - Larm Motorskydd kompressor
« Svar #3 skrivet: 22 november 2017, 10:29:56 »
Du läser av detta under Aktuell driftinfo => Eleffekt kW, det står 9.0 där i ditt första inlägg.
Och eftersom den går på max nu när det är -1 °C ute så gissar jag att den bränner rätt mycket el.
Börvärdet på framledningen är 55 °C vilket ställer upp börvärdet på temperaturen i pannan till 55+7 = 62 °C och detta kan den ha svårt att fixa med värmepumpen.
Då kopplas elpatron in och gör värmen.
Det är mycket viktigt att trimma in rätt kurva, ju lägre kurva ju bättre går den.
Sen måste även flödena trimmas in, ofta ställs cirkpumparna på max fart vilket stör skiktningen i pannan, bättre att börja på minsta hastigheten och öka om det skulle visa sig att det blir problem med för lågt flöde.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kentoh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoHeat 12 - Larm Motorskydd kompressor
« Svar #4 skrivet: 22 november 2017, 11:58:45 »
Tack igen!

Jag har efter att jag ställt om kurvan och väntat några timmar följande i displayen

Ute c               0
Panna c           57 (50)
Framledn c       39 (39)
Värmepump c   48 (44)
Brine in/ut        4/ 66
Hetgas             33
Kompr              frÃ¥n
Brinepump        frÃ¥n
Laddpump         frÃ¥n
Radiatorpump    till
Eleffekt             0.0

Om jag förstår datat rätt så har
elpatronen slagit av - bra.
Framledningens börvärde sjunkit till 39. Börvärdet på temperaturen i pannan är då 39+7 =46 (7:an någon form av fabriksinställning gissar jag).
Temperaturen i huset verkar dock sjunka oroväckande mycket så jag blir kanske tvungen att justera upp kurvan lite igen.

Rör något av detta vattentemperaturen vid dusch etc. Går den också ner?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: EcoHeat 12 - Larm Motorskydd kompressor
« Svar #5 skrivet: 23 november 2017, 15:15:26 »
Siffran i parantesen efter Panna (50) är det som påverkar varmvattnet mest, man bör ha så låg temp som möjligt.
Har du endast dusch så borde 50 °C räcka bra.
Skulle vara intressant att se temperaturerna då kompressorn är till?
Gissar att tempgivaren för brine ut visar fel, 66 °C är orimligt även när kompressorn inte går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kentoh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoHeat 12 - Larm Motorskydd kompressor
« Svar #6 skrivet: 23 november 2017, 16:40:56 »
Nu har elektrikern bytt mjukvarukort. Det hade brunnit lite så det kan säkert ha varit ett problem.

Jag har följande värden just nu
Ute c               7
Panna c           53 (50)
Framledn c       35 (35)
Värmepump c   38 (55)
Brine in/ut        4/ 63
Hetgas             76
Kompr              till
Brinepump        till
Laddpump         till
Radiatorpump    till
Eleffekt             0.0

Jag har justerat kurvan upp till:
lutning 55
justering 1

samt ökat trycket, manometern visar 1 nu istället för 0.6.

Brine ut verkar visa fel. Förhoppningsvis så klarar nu kompressorn ett börvärde på 55 hos värmepumpen (jag tror det heter så...).

Utloggad Kentoh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoHeat 12 - Larm Motorskydd kompressor
« Svar #7 skrivet: 23 november 2017, 17:30:38 »
Nu har jag kört ett tag till med samma värden rakt över förutom att värmepumpen har fått ett mkt lägre börvärde... Tillbaka till manualen. Jag inser att det är jag som inte förstår hur det fungerar.

Värmepump 51 (40)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!