Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Atria Optimum Elpatron gÃ¥r mycket  (läst 336 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KentSture

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Atria Optimum Elpatron går mycket
« skrivet: 30 november 2023, 19:42:45 »
Hej,

Vi har en Thermia Atria Optimum där elpatronen går till och från....lite för ofta enligt mig.
Min känsla är att värmepumpen inte ger vad den borde i effekt, så elpatronen stöttar upp.

Någon som har nån tanke på vad det kan vara?

A1 är 99 och A2 är 990.

Gjorde rent filtret till radiatorvattnet precis innan jag tog bilden, vi bytte cirkpump för brine förra året då den var kass enligt reparatör.

Röret vid sidan av pumpen med brine i, där filtret sitter blir väldigt isigt med.

Bilder på inställningarna enligt nedan.

Tacksam för alla tips!
« Senast ändrad: 30 november 2023, 19:44:43 av KentSture »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Atria Optimum Elpatron går mycket
« Svar #1 skrivet: 30 november 2023, 22:08:59 »
Vad jag kan se så hämtar den energi från utedelen och visar alla givare rätt så ser det OK ut, men kompressorn kan vara lite trött?
På denna bilden går elpatron, skulle vara intressant att ser samma värden när elpatron inte går?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!