Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köra luftvärmepump pÃ¥ 0 grader  (läst 1298 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vimmaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köra luftvärmepump på 0 grader
« skrivet: 20 juli 2023, 17:47:01 »
Jag undrar om en luftvärmepump kan antingen vara avstängd eller ställa in på 0grader när jag inte är i fritidshuset

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köra luftvärmepump på 0 grader
« Svar #1 skrivet: 20 juli 2023, 19:06:07 »
Avstängd - Ja.
Köra på 0 C - Nej.

Om den ska vara igång måste temperaturen inne vara tillräckligt hög för att den ska kunna avfrosta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9642
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köra luftvärmepump på 0 grader
« Svar #2 skrivet: 20 juli 2023, 20:58:23 »
Den lägsta temperatur som en modern luftvärmepump normalt går att ställa in på är +8 °C eller +10 °C beroende på modell. Toshiba brukar dock gå att ställa in på +5 °C som lägst.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köra luftvärmepump på 0 grader
« Svar #3 skrivet: 21 juli 2023, 07:54:54 »
Bäst är att bara stänga av dem på fjärrkontrollen.
Man kan även bryta strömmen, men då ska man när man återstartar den helst slå igång maskinen men inte starta den förrns efter kanske 1 timme.
Kompressor/oljevärmare går annars och håller maskinen startredo oavsett utetemperatur.
Speciellt kan detta vara viktigt om man "stänger av" och startar ofta, t.ex. varje vecka, och det är kallt när man startar maskinen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Holger Gärd

  • Gäst
Holger Gärd
SV: Köra luftvärmepump på 0 grader
« Svar #4 skrivet: 04 augusti 2023, 21:47:55 »
Då ska jag alltså kunna köra pumpen så den bara cirkulerar olja/gas

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Köra luftvärmepump på 0 grader
« Svar #5 skrivet: 05 augusti 2023, 08:15:48 »
hur ska man köra den...om man inte väljer temperatur...och låter maskinen vara i full gång?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köra luftvärmepump på 0 grader
« Svar #6 skrivet: 05 augusti 2023, 08:39:32 »
Det går inte köra en värmepump utan att den värmer eller kyler, eller står still.
Som regel kan man inte sänka börvärdet mer än till 8 eller 10 grader (olika hos olika tillverkare).
Skulle man kunna sänka mer så klarar maskinerna inte av att avfrosta på ett effektivt sätt.
Stänger man av den på fjärren så hålls kretskort (tror jag) och kompressorvärme igång så att maskinen är "startklar" när man väljer att aktivera den.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Holger Gärd

  • Gäst
Holger Gärd
SV: Köra luftvärmepump på 0 grader
« Svar #7 skrivet: 09 augusti 2023, 16:57:00 »
Tack för bra information, jag kommer att låta den stå på så att den cirkulerar och testar hur det går

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!