Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Flytta en Coolix on/off ???  (läst 22082 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #30 skrivet: 02 november 2011, 17:04:02 »
Kopplingarna är stängda åt båda hållen så att säga, så inget läcker ut och ingen vakuumsugning behövs. Det är bara att flytta och koppla ihop igen.

Raffen gillar inte denna typ av värmepumpar (förmodligen för att han vill försvara sitt eget köp av en dyrare märkespump) därför skriver han osanningar kryddade med en massa förstärkningsord. Tex "Givetsvis så måste även pumpar med snabbkopplingar vacuumsugas ordentligt efter en ny ihopkoppling".

OM det är så att kopplingen inte funkar så att det blir läckage så räcker det inte med en 'vanlig' vakuumsugning, utan då måste man även fylla på nytt köldmedia.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #31 skrivet: 02 november 2011, 17:07:19 »
Detta står om kopplingarna.

How It Operates
Disconnected
When disconnected, spring-loaded
valve assemblies in the male and female
coupling halves are sealed to prevent
refrigerant loss and the inclusion of air
or foreign materials. A spring in the
male coupling half presses the bonded
poppet against sealing surface “A” of
the coupling body. Likewise, a spring
in the female coupling half presses the
sleeve against sealing surface “B” of
the stem valve head. An O-ring on the
female sleeve prevents leakage between
the sleeve and coupling body.

Det innebär att vid demontage så tätas utedelen samt slangdelen till innerdelen, du behöver således INTE vaccumsuga slangpaket eller utedel, under förutsättning att kopplingarna är hela och fungerar som avsett.

Den lilla mängd läckage som eventuellt uppstår(pys) är försummbart, jag vet hur det låter när endast 120g läker ut, och då pyser det ORDENTLIGT ex antal sekunder, så man tror det åkte ut betydligt mer.
om jag får gissa så kanske du förlorar låt säga 10-20 gram och det är försummbart.
Så flytta du pumpen.

Dogge.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #32 skrivet: 02 november 2011, 17:08:06 »
purjo han före.. :D
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Loisa

  • Gäst
Loisa
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #33 skrivet: 02 november 2011, 18:12:11 »
Beslut är nu taget.....Pumpen ska flyttas.
Jag tackar ödmjukast för alla inlägg och guidning i denna, till en början, synnerligen förvirrade problematik :).

Ha det (varmt) o gott!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #34 skrivet: 02 november 2011, 18:13:10 »
Kopplingarna är stängda åt båda hållen så att säga, så inget läcker ut och ingen vakuumsugning behövs. Det är bara att flytta och koppla ihop igen.

Raffen gillar inte denna typ av värmepumpar (förmodligen för att han vill försvara sitt eget köp av en dyrare märkespump) därför skriver han osanningar kryddade med en massa förstärkningsord. Tex "Givetsvis så måste även pumpar med snabbkopplingar vacuumsugas ordentligt efter en ny ihopkoppling".

OM det är så att kopplingen inte funkar så att det blir läckage så räcker det inte med en 'vanlig' vakuumsugning, utan då måste man även fylla på nytt köldmedia.

Hej Purjo!  Ja det är helt riktigt att om det blir ett läckage så räcker det inte med att vaccumsuga utan då behövs även en påfyllning av gas, och sen är det inte nog med det, om man nu t.ex skulle behöva fylla på gas så är det inte bara att fylla på lite gas och tro att det blir bra utan då måste man helt enkelt först tömma pumpen helt på gas och därefter fylla på helt ny gas igen i exakt rätt mängd enligt specen.
Nu är ju detta en operation som inte är helt lätt på dessa olika pumpar med QC-kopplingar eftersom det inte ens brukar finnas några serviceventiler på dem. F.ö så redogjorde jag ganska ärligt och uppriktigt för de 2 olika scenarior som ev kan inträffa vid en flyttning och isärkoppling av en QC-ansluten pump, och den står jag givetvis fast vid vilket innebär att det allra säkraste och bästa är att låta en dylik pump sitta kvar så länge den fungerar och det finns gas kvar i den.
Sen har du också alldeles rätt i att jag är inte spec överförtjust i dessa billigare pumpar av oftast on/off-typ och med QC-kopplingar, och det är jag nog långt ifrån ensam om förstås, du kan ju ev gärna kolla med de som har erfarenhet från pumpbranchen om du och ev andra inte skulle tro på vad jag säger. ;)
Sen det ev lilla gasläckage som skulle uppstå vid en isär och hopkoppling av en sådan här QC-ansluten pump under förutsättning att man inte skadar tätningar eller tätningytor förstås har ju ingen som helst betydelse i den stora framledes kommande konkursen som man ofta brukar säga, detta eftersom dessa pumpar normalt ändå är så pass ineffektiva redan från början att det kommer inte att märkas någon större skillnad efter en ev flyttning av pumpen enligt min mening. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #35 skrivet: 02 november 2011, 18:27:10 »
Det är bra när folk pratar så mycket strunt att det är uppenbart för alla och envar att det är just strunt Thumbsup
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #36 skrivet: 02 november 2011, 18:40:12 »
Citera
Hej Purjo!  Ja det är helt riktigt att om det blir ett läckage så räcker det inte med att vaccumsuga utan då behövs även en påfyllning av gas, och sen är det inte nog med det, om man nu t.ex skulle behöva fylla på gas så är det inte bara att fylla på lite gas och tro att det blir bra utan då måste man helt enkelt först tömma pumpen helt på gas och därefter fylla på helt ny gas igen i exakt rätt mängd enligt specen.

Jag skrev att man måste vakuumsuga och fylla på nytt köldmedia? Exakt hur mycket köldmedia menar du att man måste tömma ur efter att man har vakuumsugit?

F.ö så redogjorde jag ganska ärligt och uppriktigt för de 2 olika scenarior som ev kan inträffa vid en flyttning och isärkoppling av en QC-ansluten pump,

Du skrev: "Givetsvis så måste även pumpar med snabbkopplingar vacuumsugas ordentligt efter en ny ihopkoppling"
Vilka två scenarier menar du? Det verkar snarare som att du är helt säker på att man måste vakuumsuga pumpen när man har flyttat den Sc:,h

Tyvärr finns ju risken att nya medlemmar på forumet tror på det du skriver när du formulerar dig som du gör, så jag tycker du skall ha en lite mer ödmjuk inställning i frågor där du inte har full kännedom.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #37 skrivet: 03 november 2011, 01:21:45 »
Jag skrev att man måste vakuumsuga och fylla på nytt köldmedia? Exakt hur mycket köldmedia menar du att man måste tömma ur efter att man har vakuumsugit?

Du skrev: "Givetsvis så måste även pumpar med snabbkopplingar vacuumsugas ordentligt efter en ny ihopkoppling"
Vilka två scenarier menar du? Det verkar snarare som att du är helt säker på att man måste vakuumsuga pumpen när man har flyttat den Sc:,h

Tyvärr finns ju risken att nya medlemmar på forumet tror på det du skriver när du formulerar dig som du gör, så jag tycker du skall ha en lite mer ödmjuk inställning i frågor där du inte har full kännedom.

Hej Purjo! Ja som vanligt så uttalar du dig hellre än bra tycker jag, sen är du ju nu för all del inte bara en grönsak utan du är även en gröngöling enligt min uppfattning. ;)
För att återgå till din första fråga: Hade du läst mina inlägg ordentligt innan här i tråden så hade du inte ens behövt fråga om detta eftersom jag redan har svarat på det här, dessutom trodde jag faktiskt att du redan kände till detta Purjo, men man behöver alltså tömma pumpen helt på all gammal gas, fylla på igen med helt ny gas i rätt viktmängd enligt specen för pumpen, täthetskontrollera och vaccumsuga pumpen ordentligt. Anledningen till att man behöver göra detta svarade Rickard på i en annan tråd, och det gjorde han så bra att jag inte hade kunnat svara bättre på detta själv, så det ansåg jag definitivt att han var värd ett tackpoäng för.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42903.msg414951#msg414951

Svaret på din 2:a fråga ang vilka 2 scenarior som jag nämnde har jag också svarat på tidigare i den här tråden, hade du läst på lite och förstått vad du läser så hade detta framgått ganska klart för dig redan innan här skulle jag tro, svaret jag angav för de här 2 scenarierna finns i detta inlägg:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44202.msg430057#msg430057

Svaret på din 3:je fråga/uppfattning är väl då att jag tycker att jag har varit väldigt ödmjuk i mina svar i den här tråden, sen har jag vare sig några krav eller förväntningar på att människor i gemen skall tro på allt vad jag säger, detta eftersom de får väl själva upptäcka förr eller senare att Raffen givetvis hade rätt. ;)

Sen rent allmänt så kan man väl fråga sig vem som egentligen är intresserad av de här billiga skräppumparna om de verkligen känner till att pumparna är av äldre konstruktion, oftast med QC-kopplingar och dessutom av on/off-typ som då ger en klart mkt sämre verkningsgrad ivf när det gäller värmedrift, däremot fungerar de alldeles utmärkt till AC-drift. :) 
En on/off-pump har ju dessutom uppstartsförluster på upp emot mellan ca 2,5- 3 minuter innan den har jobbat upp trycket igen och kan börja ge hyggligt med värme efter varje gång som den startar upp efter att ha varit i off-läge, och denna energiförbrukning har man då ingen som helst nytta av utan är givetvis helt bortkastad. En on/off-pump får man alltså ingen hyfsad värmeeffektivitet ur med mindre än att det finns ett så pass stort värmebehov i husen att pumpen får gå helt kontinuerligt isf utan off-lägen.
Om det nu skulle vara så att det finns de som inte tror på vad jag säger här så kan man väl förhoppningsvis ivf tro på de som har stor erfarenhet inom branchen: :)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44220.msg429845#msg429845 
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=19389.msg193821#msg193821
 
Mvh Raffen.

Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #38 skrivet: 03 november 2011, 19:05:54 »
Att Raffen skulle ta till sig något och verkligen svara på det man frågar är väl en utopi, lite synd eftersom  han är expert på det mesta för att inte säga allt. När argumenten tryter så är det bara att ignorera den diskussionen och dra vidare till nästa ämne och sprida kunskap.

Här är ett axplock på vad han kan

För min egen del så gör jag (utför) faktiskt det mesta f.ö, snickrar inkl husbygge, murar, målar, tapetserar, rörmokeri, elektriska arbeten, ventilation, energifrågor och luftvärmepumpar (värmepumpsforum). Har också en mkt bred kunskap och erfarenhet från ledarskap, personal & HR-frågor, lagar & avtal inom näringslivet mm, Svea rikes lag, börs och finansmarknader mm mm för att nämna något lite om mig själv.



"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #39 skrivet: 03 november 2011, 19:33:28 »
Ja, det är inte lätt att vars ödmjuk när man är en sån sjutusan till karl...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fyrvaktaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #40 skrivet: 13 november 2011, 22:54:03 »
Jag har själv flyttat en Coolix och kan intyga att det pyser rejält när man öppnar snabbkopplingen. Pumpen funkar dock utmärkt efter flytten, men jag skulle nog inte flytta den en till gång till, då risken är stor att gasmängden blir för liten i pumpen.

Utloggad enigma71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #41 skrivet: 05 februari 2012, 07:47:43 »
Jag har också kopplat isär min billiga coolix och eftersom det pös så in i helvete tog jag för givet att den aldrig skulle fungera igen men nu ska jag nog prova pumpen på landet i alla fall Sc:,h   

Utloggad Timmerhus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flytta en Coolix on/off ???
« Svar #42 skrivet: 06 februari 2012, 13:34:13 »
Jag har också flyttat en coolix gick galant nästan inget pys. Ni är för långsamma. >:D
Har fungerat i 4-år sedan dess.
Timmerhus 285 m2,                              2 plan     tilläggsisolerat i Västmanland.Konverterat till vattenburet
 Golv -värme och radiatorer i neder- våningen.
 Över- våningen radiatorer .Borrat 200 m. Ctc ecopart 10,5. Mantlad kamin 30kw, acktank 750l med beredare och el.vvb i serie.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!