Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knasig ide  (läst 4883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Knasig ide
« skrivet: 23 november 2015, 22:55:13 »
Hej!

Jag har 400 meter kolletorslang över sedan vi valde att borra istället då vi stötte på berg. Jag hade då tänkt att använda slangen genom att lägga den ytligt, bara ett par dm ner, och enbart köra den på sommaren för att värma poolen. Vilket borde gett bra temp och borrhålet fick vila. Sedan drog det ut på tillståndet för borrhålet och det fanns inte mycket tid kvar att lägga gräsmatta så jag skippade slangen. Nu tänker jag använda delar av den till automatiskt bevattningssystem med pop-up spridare. Men kommer nog bli en hel del över ändå..

Jag har funderat lite på om jag skall gräva ner den som en slinky på en annan yta. Men känns roligare att prova något annorlunda då den egentligen inte behövs. Har haft lite olika ideér. Nu kom jag på ytterligare en sådan ide. Istället för att gräva ett dike för en slinky så tänkte jag att man kan gräva ner några 1000 liters plastcisterner och sedan lägga kollektorslang i varje cistern likt en vvb kopparslinga. Fylla cistern med vatten, täta locket och återfylla.

Om man tänker sig anläggningsytan från tanken mot jord så blir ju den ganska stor jämfört med traditionell markvärme. Däremot koncentrerad på en mindre yta. Lite samma som dessa "kollektorstaket" och de påstås ju fungera.

Bara en liten ide.. de flesta ideér är dåliga men de måste tänkas för att ge rum för de bra ideérna.. :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knasig ide
« Svar #1 skrivet: 24 november 2015, 08:03:31 »
Jord har oftast bättre värmeöverföringsförmåga än vatten, medan vatten har högre specifik värme.
Så bästa läget är troligen om du kan gräva ner slangen i fuktig jord, och skippa plastcisternerna.
Om jorden är torr skulle du kunna prova att fylla i både jord och vatten runt slangarna i plastcisternerna kanske?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Knasig ide
« Svar #2 skrivet: 24 november 2015, 08:43:43 »
Jord har oftast bättre värmeöverföringsförmåga än vatten, medan vatten har högre specifik värme.
Så bästa läget är troligen om du kan gräva ner slangen i fuktig jord, och skippa plastcisternerna.
Om jorden är torr skulle du kunna prova att fylla i både jord och vatten runt slangarna i plastcisternerna kanske?

Eller kanske ett "slinkydike" som du linar med ett vattentätt membran, lägg ett lager jord och slinky på botten, fyll vatten/jord i diket som är linat med plast, så att vattnet hålls kvar under och ovanpå kollektorn, då får du dels ett värmemagasin i vattnet, men jordens goda värmeledningsförmåga mot kollektorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Knasig ide
« Svar #3 skrivet: 24 november 2015, 09:48:42 »
Säger inte att det inte är så men känns märkligt att jord skulle ha bättre värmeledningsförmåga än vatten. Om slangarna ligger i vatten så kommer vattnet närmast slangen ändra temperatur när slangen gör det, och sedan sjunka eller stiga och det skapas cirkulation. Då kommer nytt vatten hela tiden kunna transportera energin. Jorden har ju inte den egenskapen.

Ta något och värm mot marken och håll ett tag, känn sedan på jorden. Gör samma sak mot en sjö - vad är varmast?

Om jag ställer två kastruller på spisen och fyller ena med vatten och andra med jord och sätter en termometer i, menar ni då att jorden skulle bli fortare varm? Även om vi bortser från att vatten har högre värmelagringsförmåga. Känns spontant fel. Kanske om jorden är väldigt blöt och den då får liknande ledningsförmåga som vatten men lägre lagringsförmåga, då skulle jag köpa att det kan gå fortare vid samma effekt på plattan.

Om vi tänker oss att vi skippar slangen som slinga och istället ansluter den som mot en acktank och har en plattväxlare i pannrummet. Vad tror ni om det? Då finns ju bra lagrad energi för momentant uttag samt ganska stora ytor mot jorden att fylla på energi i cisternerna igen.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Knasig ide
« Svar #4 skrivet: 24 november 2015, 10:05:59 »
Om du räknar på det så blir ju överföringsytan mellan cistern och omgivande jord, mindre än ytan runt flera hundra meter kollektorslang, som slinky eller rakt.
Du vinner heller inget på att ha ett extra medium (vatten på flera dm) för värmen att ta sig igenom, tvärtom.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Knasig ide
« Svar #5 skrivet: 24 november 2015, 11:34:57 »
Det går inte att jämföra värmning av vatten i en kastrull med förhållandena kring en köldbärarslang. Vid de temperaturer, runt noll grader, man har i slangfallet är ändringen i densitet med temperaturen mycket liten. Det blir ingen konvektion att tala om.

När en markvärmeslinga kyler marken blir det en temperaturgradient som gör att det blir en fuktvandring mot slangen. Jorden närmast slangen blir vattenmättad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Knasig ide
« Svar #6 skrivet: 24 november 2015, 11:39:24 »
Jag skulle nog gjort nått så tråkigt som att lägga traditionell jordvärme lite längre än din totala slanglängd i borran för ungefär samma flödes motstånd och använda det året om då kommer du ha bra kb temp hela tiden och dra full nytta av både borran och jordvärmen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Knasig ide
« Svar #7 skrivet: 24 november 2015, 15:47:20 »
Om du räknar på det så blir ju överföringsytan mellan cistern och omgivande jord, mindre än ytan runt flera hundra meter kollektorslang, som slinky eller rakt.
Du vinner heller inget på att ha ett extra medium (vatten på flera dm) för värmen att ta sig igenom, tvärtom.

Räknade fel på ett komma. Fick slangen till ca 5m2 vilket motsvarar en cistern men skall ju vara 50m2 vilket då blir 10 cisterner. Volymen i tanken kanske inte spelar någon större roll med slingvarianten.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Knasig ide
« Svar #8 skrivet: 24 november 2015, 23:09:31 »
Nej de är bara ytan som är intressant. Bättre alltså att lägga slangen direkt i marken.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Knasig ide
« Svar #9 skrivet: 25 november 2015, 08:12:20 »
Men acktank inkopplingsvarianten däremot så blir ju volymen avgörande. Undra vad det kan bli för överföringseffekt från marken per tank.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Knasig ide
« Svar #10 skrivet: 25 november 2015, 13:10:55 »
Men acktank inkopplingsvarianten däremot så blir ju volymen avgörande. Undra vad det kan bli för överföringseffekt från marken per tank.

Hur menar du? Ska du låta slingorna ligga i jorden, och cirkulera vatten i dem till 50 m3 cisterner?
Och sedan koppla tankarna till en vp som får kyla av vattnet i dem?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Knasig ide
« Svar #11 skrivet: 25 november 2015, 14:06:53 »
Jag menar att man gräver ner cisternerna och kopplar ihop dom med kollektorslang och sen kopplar in sig på kb kretsen till värmepumpen via en plattvärmeväxlare. Dvs ett trycklöst system.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Knasig ide
« Svar #12 skrivet: 25 november 2015, 21:33:18 »
OK, men vad skulle vitsen vara med en stor ack innan vp?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Knasig ide
« Svar #13 skrivet: 26 november 2015, 09:26:47 »
OK, men vad skulle vitsen vara med en stor ack innan vp?

Att man kan utnyttja värmen i marken. Ett komplement till borrhålet. Samma som om jag skulle lägga vanlig jordvärme men skulle bli betydligt trögare och jag behöver inte lika mycket slang. Stora fördelen med ett trögare kb är när vp går mindre än 50% av tiden, då kommer den jobba med högre temperatur på kb. Vilket i mitt fall är så fort det är varmare än -5 grader. Dvs större delen av året. Endast 32 dagar i snitt har dygnsmedel under -5 här. Mot övriga 239 dagar som är mellan -5 och +13 då jag har värmebehov.

Skulle vara kul att veta hur många watts återladdning det skulle vara per tank.

Visst kostnaden för en tank för 300kr kan diskuteras om det är värt det. Absolut inte värt det om man skall betala för att bli av med jorden. I mitt fall har jag dock lite underskott på massor.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Knasig ide
« Svar #14 skrivet: 26 november 2015, 17:45:27 »
Den största trögheten du kan få är själva marken runt 400m kollektor.
Tank minskar värmeuttaget eftersom du inte kommer att kyla marken lika effektivt pga mindre delta mellan brine och mark.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!