Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fjärrvärme och golvvärme - hjälp!  (läst 2252 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad nidas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fjärrvärme och golvvärme - hjälp!
« skrivet: 07 januari 2017, 09:49:45 »
Hej!

Jag flyttade in i ett hus i Uppsala byggt 1995 för några år sedan och varje vinter har jag samma problem med värmen. Behöver hjälp med att förstå vad de olika parametrarna gör egentligen, annars blir allt fipplande mer eller mindre i blindo. I princip finns det fyra parametrar:

Värmekurvans lutning. Nuvarande inställning relativt flack. Vad reglerar denna i praktiken? Inflödestemperaturen antar jag? Flödet i systemet? Borde vara denna jag ska justera om det är för varmt när det är milt ute och för kallt när det är kallt ute, vilket det är, men känns inte som det hjälper. Temperaturerna på kurvan verkar baserade på vattenradiatorer, där temperaturen kan vara mycket högre än i golvvärmen. I golvvärmen antar jag att inflödestemperaturen har ett tak och slår man i det så spelar väl lutningen ingen roll?

Framledningstemperaturen just nu är ca 76 grader och frånledningstemperaturen ca 26 grader, men inflödestemperaturen är en okänd faktor som inte står att finna, så hur vet jag ens om det finns marginal att höja den?

Parallellförskjutning av värmekurvan. Termostaten på fjärrvärmecentralen där man kan förskjuta kurvan åt höger eller vänster (plus eller minus). Antar att den reglerar upp eller ner inflödestemperaturen som värmekurvan ger. Om den fungerar för att höja värmen vid en köldknäpp så borde det även finnas marginal att öka lutningen på värmekurvan.

Flödena i värmeslingorna. Tidigare ägaren verkar inte haft någon koll på detta. Alla var skruvade i botten (lägsta möjliga flöde). Frågat om detta men han har bara rattat på termostaten på centralen för att styra värmen säger han. Så mest dessa jag har skruvat på för att försöka få så jämn värme som möjligt i hela huset, men hjälper ju inte mot att det blir kallt när det blir kallt ute. Eller har jag underdimensionerat flödena, om än på ett någorlunda jämnt fördelat sätt?

Termostaterna i rummen. Har haft dem på max (30 grader) när jag justerat flödena och sedan har jag dragit ner dem i sovrummen där jag vill ha det svalare. Borde väl kunna stå helt öppna i de andra rummen i ett välreglerat system eftersom inflödestemperaturen bör vara en sådan att det inte blir 30 grader i rummen för det? I så fall borde man kunna parallellförskjuta kurvan för att sänka den istället för sänka termostaterna i alla rummen?

Blir galen på detta och helt omöjligt att försöka få tag i Vattenfall för att få någon hjälp.

All hjälp uppskattas!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fjärrvärme och golvvärme - hjälp!
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2017, 10:49:31 »
Har Vattenfall verkligen folk som åker runt och justerar kundernas värmesystem? Normalt är det väl en VVS firma som tar vid efter fjärrvärmens VVX.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad nidas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrvärme och golvvärme - hjälp!
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2017, 10:59:54 »
Har Vattenfall verkligen folk som åker runt och justerar kundernas värmesystem? Normalt är det väl en VVS firma som tar vid efter fjärrvärmens VVX.

Nej, det tror jag inte, men de borde kunna besvara frågor som rör hur deras fjärrvärmesystem fungerar. Det borde vara en del av servicen, kan man tycka. Men nu är det inte så lätt att få tag i någon att prata med där.

Vet inte hur givande det skulle vara att anlita en VVS-firma heller. Har inga ritningar över slingorna eller några siffror på flödena som var beräknade vid anläggning. De har inte mer att utgå från än jag, bara sämre access, om än mer kunnande. Men är väl inte raketforskning om man bara vet vad respektive parameter gör. Mest en fråga om tålamod och en systematik.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fjärrvärme och golvvärme - hjälp!
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2017, 11:13:39 »
En VVS firma ska ha både kunskapen och "instrument" för att ställa in rätt flöden och temperaturer. Och troligen ser dom ganska enkelt hur ditt system är utfört.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad nidas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrvärme och golvvärme - hjälp!
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2017, 12:20:25 »
En VVS firma ska ha både kunskapen och "instrument" för att ställa in rätt flöden och temperaturer. Och troligen ser dom ganska enkelt hur ditt system är utfört.

OK, det vore ju bra. Tips på någon sådan firma i Uppsala mottages tacksamt. Skulle fortfarande uppskatta svar på mina frågor, som är mer generella och inte specifika för just mitt system.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fjärrvärme och golvvärme - hjälp!
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2017, 12:38:10 »
Kurvlutningen justerar upp om det är för kallt innne om det är kallt ute och denjusterar man ner om det är för varmt inne när det är kallt ute
Parallellförskjutningen justerar man om det är för varmt eller kallt inne, både när det är kallt och varmt ute.
Reglercentralen justerar framledningstemperaturen (temperaturen till element/golvvärme)
Flödet i slingorna ska vara så högt att skillnaden på fram och retur ligger runt 10 grader.
Termostater används normalt som maxbegränsning av rumstemperaturen för reglercentralen ska normalt sköta innetemperaturen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!