Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F730 - kompressordrift är blockerad  (läst 8153 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daviddaviddavid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F730 - kompressordrift är blockerad
« skrivet: 02 december 2021, 08:08:53 »
Vi har ett larm som är återkommande varje vinter när det börjar bli kallt.

Kompressordrift är blockerad.
Prova först att återställa larmet. Återkommer larmet, kontakta din installatör.

Och enligt nibes sida så är åtgärd att lufta systemet och sen kontrollera att trycket är 1 bar. Jag har nu gjort det 4-5 ggr för och larmet kommer tillbaka.
Har också kollat alla termostater i lägenheten och dom är maxöppnade.

Problemet verkar uppstå när det är -10 och kallare ute.

Har ni något mer förslag på vad jag borde kontrollera?
« Senast ändrad: 02 december 2021, 08:30:37 av Daviddaviddavid »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 - kompressordrift är blockerad
« Svar #1 skrivet: 02 december 2021, 10:20:08 »
Konstigt. Man kan tänka sig att det skulle kunna komma om frånluften är kallare än 16 °C men om jag minns rätt ska just modellen F730 klara sig ner till 6 °C frånluft med elektrisk avfrostning. Har du kollat temperaturerna; frånluft, förångning, avluft etc. och frånluftsflödet?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Daviddaviddavid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 - kompressordrift är blockerad
« Svar #2 skrivet: 02 december 2021, 10:35:41 »
Allt ställdes in av en tekniker när vi flyttade in... Och själv har jag ingen koll alls på det här. Bifogar lite bilder på värdena...


Såg nu sista bilden "avfrostning pågår" Vad gör man åt den?
Kompresseron har ju startats om varje gång jag stänger av pumpen antar jag då jag luftar systemet...
Vart gör man ren filtret?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 - kompressordrift är blockerad
« Svar #3 skrivet: 02 december 2021, 10:40:46 »
Problemet är förmodligen luftflödet. BS1 visar bara 58 kbm/tim och inställd fläkthastighet 35%. En ventilationsinjustering behöver göras. Hur stort är huset? Luftfiltret sitter uppe till höger ovanpå förångaren. Man drar ut filtret i filterhållaren.
« Senast ändrad: 02 december 2021, 10:42:49 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Daviddaviddavid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 - kompressordrift är blockerad
« Svar #4 skrivet: 02 december 2021, 10:47:01 »
Det är en lägenhet på 80m2 bara...
Det filtret fick sig en rengöring bara för nÃ¥n vecka sen ... 

Ventilationsinjustering... Låter som man måste ta hit en tekniker då. Det är väl inget man fixar själv låter det som?

Något mer jag bör kolla innan?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 - kompressordrift är blockerad
« Svar #5 skrivet: 02 december 2021, 11:02:21 »
Ok. 80 kvm är väldigt lite för en frånluftsvärmepump. Blir 28 lit/sek, alltså precis på lägsta gränsen för F730. Kanske fläkten är rätt inställd enligt normen då men jag skulle rekommendera att överventilara en del och se om den fungerar bättre. Kanske fläkt 45%?? Sc:,h
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F730 - kompressordrift är blockerad
« Svar #6 skrivet: 02 december 2021, 11:06:01 »
Luftflödet är för lågt.
Enligt normen ska luftflödet vara 0.35X80 = 28 l/s eller 101 m3/h, givarna visar 58-65 m3/h.

Gör rent filtret och se till att alla tilluftsventiler är öppna.
Sen ställer du in fläkthastigheten så att luftflödet går upp till ca 100.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Daviddaviddavid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 - kompressordrift är blockerad
« Svar #7 skrivet: 02 december 2021, 11:07:38 »
Aha.. Det är en liten förening med 20 lägenheter och alla har samma frånluftvärmepump.... Och vi har den största modellen av lägenheterna som finns. Finns ner till 50m2 och dom har samma pump..

 Hade en liten genomgÃ¥ng igÃ¥r och jag frÃ¥gade ordföranden och jag frÃ¥gade om han hört nÃ¥n fler som haft liknande problem men det lät inte sÃ¥.


tilluftsventiler... Menar du ventilerna på husväggen? att dom är för lite öppnade?


Jag ska prova höja fläkten till 45%! Återkommer....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F730 - kompressordrift är blockerad
« Svar #8 skrivet: 02 december 2021, 11:12:09 »

tilluftsventiler... Menar du ventilerna på husväggen? att dom är för lite öppnade?


Det beror på vad du har för sort?
Är det spaltventiler på fönster så brukar det gå att stänga dessa, en del gör det för att de tycker det drar, men då får en frånluftsvärmepump mindre luft.
Men sitter där tilluftsdon på väggen?
Har ni aldrig rört ventilationen så är de kanske korrekt inställda?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Daviddaviddavid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 - kompressordrift är blockerad
« Svar #9 skrivet: 02 december 2021, 11:20:45 »
Vi har såna här fyrkantiga i varje rum... Dom har vi haft stängd tidigare för vi tyckte det drog kallt men som du säger så får väl pumpen mindre luft så just nu när dom öppnade som på bilden i varje rum.

Tilluftsdon har vi i köket/vardagsrummet... Dammsög alla dom nu med för att det såg lite dammigt ut.
Bifogar bild även på den så jag säger rätt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 - kompressordrift är blockerad
« Svar #10 skrivet: 02 december 2021, 11:32:05 »
Det övre ser ut som tilluftsdon/friskluftsventil och den nedre som en frånluftsventil vilket det ska vara i köket.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Daviddaviddavid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 - kompressordrift är blockerad
« Svar #11 skrivet: 02 december 2021, 11:47:45 »
Då är det rätt så långt iaf då :p

Antar det är två lägen på tilluftsdonen/friskluftsventil..stängd eller öppen för det är ju en hake längst upp och den antar jag ska väl sitta fast.
Så tycker det borde vara ok om alla dom är så pass öppna som på bilden.

« Senast ändrad: 02 december 2021, 11:49:52 av Daviddaviddavid »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F730 - kompressordrift är blockerad
« Svar #12 skrivet: 02 december 2021, 13:21:06 »
Jepp, kolla om luftflödet i värmepumpen ökat nått?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Daviddaviddavid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 - kompressordrift är blockerad
« Svar #13 skrivet: 02 december 2021, 17:12:04 »
Har bifogat bild med lägena som jag har att välja på... Verkar som att läget jag ställer in bara är viss många minuter men det kanske man kan ställa in under schemaläggning.
La till en bild nu med flödet för BS1 som nu är mycket högre...

Vad tror ni .. är detta bättre?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 - kompressordrift är blockerad
« Svar #14 skrivet: 02 december 2021, 17:16:41 »
Med fläkt 50% borde kompressorn fungera helt ok. Tror bara ändringen av fläkten gäller ett antal timmar åt gången om man inte ställer om normalläget i inställningarna(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!