Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Olika märken  (läst 1099 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaSS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Olika märken
« skrivet: 28 januari 2006, 18:59:15 »
Jobbigt det här ju

Ju mer man läser på forumet ju mer förvirrad blir jag.

Har just läst om att Panasonic H modeller är rena skräpet. Problemet med isning. Sen verkar det finnas folk som alltid bespottar vissa märken å hyllar andra. Vissa verkar bli glada om just ett visst märke strular.

I min lilla värld så borde det väl vara så att dom flesta värmepumpar i samma pris segment är jämnbördiga vissa lite bättre på det ena och sämre på det andra.



Eller är det så att märke A är Krell och märke B är ..... och dom kostar samma pengar ?

MASS

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Olika märken
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2006, 20:49:59 »
Ja det är jobbigt.

Det är inte SÅ stora skillnader mellan maskinerna. Det viktiga är att man väljer tillräckligt stor pump.

Tänk på:

Ta din årsförbrukning innan installationen, dra bort ca 9-10000 för varmvatten+hushållsel. Då har du bara värmen kvar. Ta denna summa (kWh) och dela med ca 3. Då har du ditt hus värmebehov vid -18.

Exempel: 30000 kWh total förbrukning - 9000 = 21000 / 3 = 7000 W vid -18.

7000 W vid -18 ? Ingen ensam pump fixar det.

Väljer man en 5 kW pump så lär man bli besviken, den fixar bara huset ner till 0-gradersstrecket !

Skulle man i detta fall välja mellan en bra 5 kW pump och en hyfsad 6,5 kW så skulle den senare vinna med hästlängder.

Sedan stämmer det att vissa pumpar (Sanyo, Sharp/IVT, Toshiba) ger bra med värme vid låga temperaturer, men i själva verket är det så vanligt med underdimensionerade pumpar att man stöter på problem innan det ens blivit "kallt".

Dessutom går en större pump med högre verklig COP eftersom den oftare går på dellast.

MVH/Gano

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!