Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brandsäker markisväv?  (läst 787 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Brandsäker markisväv?
« skrivet: 25 februari 2012, 11:41:45 »
Jag har kommit över ett stort fönsterparti pÃ¥ ca 8m2 som jag tänker mig att sätta i garagets södervägg.  Dock sÃ¥ inser jag att det kommer till att bli ohemult varmt där sommartid sÃ¥ jag behöver nÃ¥got att dra för.

Snyggast vore kanske stående lameller av aluminium eller plåt, men det faller på att det kommer att bli dyrt att bygga. Däremot så har jag en långsamtgående rörmotor med gränslägen, och jag har en lång axel. Det vore därför enklast att bygga en slags rullgardin att ha precis innanför rutpartiet. Denna skulle kunna gå på automatik.

Men jag svetsar och kör vinkelslip en hel del därinne också så det får absolut inte fatta eld, vad kan man ha för material som inte brinner?

Det får ju inte kosta skjortan att köpa, för då lär det inte bli av alls. Sc:,h

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Brandsäker markisväv?
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2012, 12:27:30 »
Jag har även skenor och hjul för skjutdörrar liggandes. Kanske är det bästa att ha utvändiga "dörrar" av hängande korrugerad  plÃ¥t utanpÃ¥ fönstret , men det skulle nog inte se lika bra ut frÃ¥n utsidan?

Utloggad _ingemar_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: gävleborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brandsäker markisväv?
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2012, 19:57:44 »
du kan ju göra skjutdörrar som är lika som fasaden på garaget
1½ plans hus 90 kvm bo yta 60 kvm biyta, värmer huvudsakligen med pellets har även en l/lvp samt en braskamin inst hösten -09. 2 i hushållet + katten
förbrukning 8500kw + ca 3 ton pellets + ca 3m3 ved

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Brandsäker markisväv?
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2012, 20:06:40 »
Blir det inte svalare inne om man bygger på utsidan av glaspartiet? Oavsett vilket så skuggar det iaf.
Om jag jämför med fönstermarkis på huset som skuggar fönstret så är det svalt innanför fönstret.
Drar jag ned rullgardinen innanför fönstret så blir rullgardinen som ett stort element och värmer rummet duktigt.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Brandsäker markisväv?
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2012, 22:07:43 »
Ni har nog rätt, ett skjutparti är nog nöten. Det behöver inte vara fult heller om man får det till att smälta in. Sedan kan man ha automatik med tempstyrd öppning/stängning, beroende på om man vill dra nytta av solinstrålningen eller ej. Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!