Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Näst bästa investering jag nÃ¥gonsin gjort!!!  (läst 41636 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #30 skrivet: 20 maj 2010, 22:58:54 »
Kanske har missat nÃ¥got här i trÃ¥den men rör för kyla ska man använda diffusionstät isolering pÃ¥. T.ex Armaflex frÃ¥n Armacell. Tycker man sedan att den svarta skummgummilooken är hemsk  fÃ¥r man täcka det med t.ex vit plastplÃ¥t. Plusprisol är inte diffusionstät.

F.ö vill jag bara säga att den senaste veckans högsommarvärme och extrema relativa fukt ute verkligen sätter min frikyla på prov. Var så härligt när jag satt på altanen igårkväll och det börjar skvala kraftigt från kondensutloppet på kylaren - då visste jag att klimatet på övervåningen var säkrat :)

Så var det ja ang plusprisol. Har av förklarliga skäl lagt allt dylikt bakom mig nu när man bara njuter av kylan. =)
Precis som du så kör vi kylan på övervåningen (sovrummen mm) och sen har jag litegrann på på nedervåningen för att få torrare luft. =)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #31 skrivet: 21 maj 2010, 09:37:17 »
Fantastiskt egentligen...

för bara en vecka sedan körde jag mina två luft/luft värmepumpar Panasonic E9DKE för värme. Och igår körde jag dom för kyla! Skönt på både över och undervåningen.

Men tyvärr... det var nog en av dom fÃ¥ riktigt varma sommardagarna i Sverige.   
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #32 skrivet: 21 maj 2010, 12:25:56 »
Men tyvärr... det var nog en av dom fÃ¥ riktigt varma sommardagarna i Sverige.   
FÃ¥? Jag har kört kylan full fräs i flera dagar nu och som det ser ut fortsätter det väl att vara varmt. I praktiken är min frikyla igÃ¥ng alla soliga dagar frÃ¥n mitten pÃ¥ maj till september ut.  Dock kan det fortfarande finnas värmebehov kalla dagar samt sÃ¥klart pÃ¥ nätterna även under sommarmÃ¥naderna. Jag kyler och värmer inte samtidigt.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #33 skrivet: 21 maj 2010, 13:27:27 »
+1

Den startar nu runt 12-tiden och gÃ¥r till kvällen. Rummet ligger pÃ¥ 2:a vÃ¥ningen i österläge och blir fruktansvärt varmt om man inte kör kylan.  Thumbsup
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #34 skrivet: 21 maj 2010, 22:07:36 »
Men tyvärr... det var nog en av dom fÃ¥ riktigt varma sommardagarna i Sverige.   
FÃ¥? Jag har kört kylan full fräs i flera dagar nu och som det ser ut fortsätter det väl att vara varmt. I praktiken är min frikyla igÃ¥ng alla soliga dagar frÃ¥n mitten pÃ¥ maj till september ut.  Dock kan det fortfarande finnas värmebehov kalla dagar samt sÃ¥klart pÃ¥ nätterna även under sommarmÃ¥naderna. Jag kyler och värmer inte samtidigt.

Kanske skulle du se över isoleringen av huset?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #35 skrivet: 21 maj 2010, 22:24:53 »
Kanske skulle du se över isoleringen av huset?
Tjaa... kan du visa mig en lönsamhetskalkyl pÃ¥ det sÃ¥? Att tilläggsisolera huset för att slippa köra FRIkyla :)  Sc:,h
Huset gick från ca 45000kWh/år med elpanna till ca 20000kWh/år med VP. Så dåligt isolerat är det inte...
Nu ska jag sova skönt i mitt svala sovrum  *vinkar*

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #36 skrivet: 22 maj 2010, 22:26:15 »
Huset gick från ca 45000kWh/år med elpanna till ca 20000kWh/år med VP. Så dåligt isolerat är det inte...
Var ligger det och hur stort är det? Är det 100 kvadrat och ligger i Skåne är det väldigt dåligt isolerat, men är det 500 kvadrat och ligger strax söder om treriksröset är det å andra sidan vansinnigt bra isolerat. :)
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #37 skrivet: 23 maj 2010, 08:06:34 »
200m² boyta (20-21°)
140m² källare (10-15°)
Utomhuspool
Byggt 79

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #38 skrivet: 01 juni 2010, 16:47:04 »
Hej Robster.
Sitter och skissar på en anläggning här oxå. Har en Nibe F 360P idag. Ska slängas ut och bytas mot en bergvärmepump.
Ventilationen blir ett FTX-agg för att få lite bättre miljö inne. Det dammar bra med de filtren som sitter i Fresch-donen i väggarna...
Funderar på att köra kylbatteri till sovrummen och konvektorer till resten av huset.
Har en liten fundering kring effekterna du rekommenderar. 200 W/m2. Med dina konvektorer innan ombyggnad med hastighet två på fläkten, utom den nere som går på trean, så kommer du upp i en kyleffekt på ca 7,15 kW. Delar man det med 0,2 har du ett hus på knappt 35 m2???
Mitt är 170 m2 och om man räknar m3 eftersom jag har högt i tak hamnar man på en effektiv yta på ca 230 m2. Detta gånger 200 W blir hiskeliga 46 kW kyleffekt... Sc:,h

10 st FST 54 med fläkten pÃ¥ 2:an.... Oops  :o

Återkom gärna kring dessa funderingar
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #39 skrivet: 06 juni 2010, 21:04:54 »
Hej Robster.
Sitter och skissar på en anläggning här oxå. Har en Nibe F 360P idag. Ska slängas ut och bytas mot en bergvärmepump.
Ventilationen blir ett FTX-agg för att få lite bättre miljö inne. Det dammar bra med de filtren som sitter i Fresch-donen i väggarna...
Funderar på att köra kylbatteri till sovrummen och konvektorer till resten av huset.
Har en liten fundering kring effekterna du rekommenderar. 200 W/m2. Med dina konvektorer innan ombyggnad med hastighet två på fläkten, utom den nere som går på trean, så kommer du upp i en kyleffekt på ca 7,15 kW. Delar man det med 0,2 har du ett hus på knappt 35 m2???
Mitt är 170 m2 och om man räknar m3 eftersom jag har högt i tak hamnar man på en effektiv yta på ca 230 m2. Detta gånger 200 W blir hiskeliga 46 kW kyleffekt... Sc:,h

10 st FST 54 med fläkten pÃ¥ 2:an.... Oops  :o

Återkom gärna kring dessa funderingar

=) Haha. Bra att någon är vaken iaf. =) Det ska såklart vara 200 w per 10 m2. =) Vi har i snitt 276 i tak i vårt hus så jag räknar vårt hus som högt i tak med. =)

Håller faktiskt i dagarna på med att försöka få loss ett antal större fläktkonvektorer lika de jag redan har. Både för några nya projekt/utbyggnader, men även för att kunna uppgradera de två som jag idag tycker är aningen för små. =)

Mvh Robert

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #40 skrivet: 15 juli 2010, 13:12:09 »
Hur bra spridning kan man få på frikylan, har en övervåning som är varmvarm nu.
Stora sovrummer, 2st mindre och badrum och hall/mindre allrum.

Funderar på en fläktkonvektor i hallen, alternativt i stora sovrummet, men det känns lite ego. mot de som inte sover i stora sovrummet. :)
Frågan är hur pass mycket man kan njuta av kylan om man sätter konvektorn i hallen?

Länka gärna till lite olika varianter av fläktkonvektorer (uppskattar de sidor som har med priser).

/en till som tillverkar plåt. :)
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #41 skrivet: 15 juli 2010, 23:56:58 »
Det beror naturligtvis på...

hur planlösningen ser ut. Mina erfarenheter är att det är mycket svÃ¥rare att fördela kalluft/kyla än värme i huset. Kalluften Ã¥ker ned som en sten till undervÃ¥ningen och lägger sig där som en pannkaka. Trots att mina E9DKE gÃ¥r med fullt blÃ¥s hela tiden. 

Det tycks som det är mycket lättare att åstadkomma turbulens i torr, varm luft än med kyld luft, som har hög relativ luftfuktighet.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #42 skrivet: 16 juli 2010, 18:58:17 »
Vill ha allt cleant, inte rör och fläktar och och kopplare i alla hörn, och sommaren i Sverige är över före den börjat, i alla fall i Umeå, varma nätter finns ej, har haft en tropisk natt med 26gr! Men mycket sällsynt.

Och ni med bergvärme är ju allergiska mot luftvärmepumpens fläktljud, men installerar en massa fläktelement, bergvärme i all ära, men luftvärmepumpen en snål kandidat, som kostar mindre än att bygga frikyla för sommaren, och den värmer också, utan dyrt borrhål och pump, och många med luftvärmepump kommer ned i samma förbrukning, men vattenburenvärme ur komfort nåt strå vassare..

Nu ska jag gå och vädra lite, 21gr ute nu, kl 21 så är det runt 13-15gr, det ÄR frikyla!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #43 skrivet: 16 juli 2010, 19:34:01 »
Slantar hellre upp lite mer initialt och kan sedan mysa över att vattenfall snor mindre av mina pengar i fortsättningen.  >:D

I Uppsala har det ju varit tropiskt ett bra tag nu. Jag kom till Arlanda i måndags och det kändes som att kliva ur planet nånstans i grekland.

Vi har en fläktkonvektor i ett rum pÃ¥ övervÃ¥ningen, och kylan rinner ner genom trappen sÃ¥ att även undervÃ¥ningen blir sval. Kyler väl ca 2-3kW med ca 100W inmatad effekt, det blir bra COP det.  8)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #44 skrivet: 16 juli 2010, 20:55:59 »
17.5gr ute nu, 21.8gr på övre plan, 0w.. :)
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!