Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NA-4000 bara blinkar, startar ej.  (läst 5151 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerC

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nödinge, Västra Götaland
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
NA-4000 bara blinkar, startar ej.
« skrivet: 08 februari 2009, 16:29:15 »
Hej! Vi flyttade in i ett hus i oktober 2007. Där sitter en NA-4000 som installerades 2005. Har ju hört om Nordic Air innan, men tänkte att "Tja, det funkar så länge det funkar".

Nu funkar det inte...   Sc:,h

Till saken: När jag trycker igång den står den bara och blinkar utan att komma igång, oavsett jag kör på kyla eller värme, oavsett inknappad temperatur. Varken inner- eller ytterdel verkar snurra igång. Det enda som händer är att spjället på innerdelen öppnar, sen går det till stängt läge igen.
Lampor som blinkar är "Run" - den gröna till vänster samt "Sleep" den röda i mitten.

Provade resetta fjärren, men det hjälpte inte.
Har naturligtvis provat trycka "Sleep" och sedan trycka bort det igen. Ingen skillnad.
Provat dra ut strömmen (sk. norsk resett) till aggregatet, sedan anslutit 230v igen, men det gör heller ingen skillnad.

Vet inte om detta har ngn betydelse, men:
Den har frostat av sämre de senaste månaderna än den gjort under förra vintern, men annars gått felfritt sen vi flyttade in.

Hittade inte ngn med NA som beskrivit just detta felet. Kanske har jag inte letat tillräckligt ordentligt? - Jag kan väl inte vara ensam i världen om detta problem :P


TILLÄGG:
Nu, sÃ¥där ett par timmar senare gjorde jag om min "norska reset"  --/ av ngn anledning. Sedan provade jag trycka igÃ¥ng fanskapet...
Första två gångerna fick jag tre blink innan den stängde av sig, tredje gången startade den. Och ger värme. Jag kan ha sagt fula ord till den under tiden, men tror knappast det hjälpte.

NÃ¥gon som varit med om samma dikedalier?
« Senast ändrad: 08 februari 2009, 18:14:50 av PerC »
156 kvm fördelat: 96+60. Byggår 1974. Direktel + vp luft/luft NA-4000. ca 22000 kWh/år. Västra Götaland, tre mil innanför Göteborg.

Utloggad PerC

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nödinge, Västra Götaland
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NA-4000 bara blinkar, startar ej.
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2009, 12:23:32 »
Vafaaaaa..... Eftersom fanskapet bullrar (mellan 30 o 40 dB) och det inte är en inverter, stänger vi av den på nätterna. Annars rasslar det ju till varje gång kompressorn startar - dessutom är ju fläktljudet lite störigt...

Så, igår vid läggdags stängde vi av den. Idag när vi startade den igen får vi samma märkliga grej:

Sleep och Run blinkar 3 ggr medan innedelens spjäll öppnar sig fullt och går tillbaks till stängt läge. Mina resets har inte hjälpt denhär gången, inte heller mina svordomar.

Begärt offerter på några andra pumpar inkl. installation, men det hade ju varit skönt att slippa utgiften.

Ingen som vet vad jag ska ta mig till med denhär förutom att dekorera tippen med den alt. sälja den som reservdelar?
156 kvm fördelat: 96+60. Byggår 1974. Direktel + vp luft/luft NA-4000. ca 22000 kWh/år. Västra Götaland, tre mil innanför Göteborg.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: NA-4000 bara blinkar, startar ej.
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2009, 19:01:53 »
Dekorera tippen är ett värdigt slut, men kolla om du inte kan få ut ngt på försäkringen först.

Utloggad Impega

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: NA-4000 bara blinkar, startar ej.
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2009, 21:15:34 »
Jag fick ett tips när jag läste detta forumet om att utnyttja min hem o villaförsäkring sÃ¥ jag testade och mitt bolag godkände en Ã¥terställningskostnad pÃ¥ dryga 15000 kr  - 20% Ã¥ldersavdrag + 1500 självrisk

så netto blir ca 10 000 sek för min havererade Nordic Air pump

rena vinstlotten imho :D

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: NA-4000 bara blinkar, startar ej.
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2009, 21:18:00 »
Jag fick ett tips när jag läste detta forumet om att utnyttja min hem o villaförsäkring sÃ¥ jag testade och mitt bolag godkände en Ã¥terställningskostnad pÃ¥ dryga 15000 kr  - 20% Ã¥ldersavdrag + 1500 självrisk

så netto blir ca 10 000 sek för min havererade Nordic Air pump

rena vinstlotten imho :D

Köp en trisslott  Thumbsup

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: NA-4000 bara blinkar, startar ej.
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2009, 22:43:40 »
Jag fick ett tips när jag läste detta forumet om att utnyttja min hem o villaförsäkring sÃ¥ jag testade och mitt bolag godkände en Ã¥terställningskostnad pÃ¥ dryga 15000 kr  - 20% Ã¥ldersavdrag + 1500 självrisk

så netto blir ca 10 000 sek för min havererade Nordic Air pump

rena vinstlotten imho :D

Var är min provision  ;D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!