Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För liten anläggning!!  (läst 9586 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: För liten anläggning!!
« Svar #30 skrivet: 20 februari 2012, 17:07:55 »
När vedpannan har stÃ¥tt ett tag är den kall dÃ¥  Sc:,h i acktanken blir det inga förluster om den stÃ¥r i ett utrymme som ska värmas upp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Huggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För liten anläggning!!
« Svar #31 skrivet: 20 februari 2012, 17:39:49 »
2 plan ca 110 m2 styck.
Ved pannan är inte varm, bara ena tanken.
Utrymet som anläggningen står i värms inte .

Pumpen har aldrig tidigare klarat av det heller.
Problemet har bollats runt inom bolaget och diverse " lov" ord har ut lovades av projektledarn.

Går det att kompletera med ett borrhål eller dyligt?
Men då räcker inte pumpen eller?

Utloggad Huggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För liten anläggning!!
« Svar #32 skrivet: 20 februari 2012, 17:45:25 »

Intressant att diskutera med er alla som svarar pÃ¥ mitt problem  :)

Finns det någon besiktningsman eller liknade inom detta ?
Vore intressant att ha någon som kan göra ett utlåtande på plats.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34907
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För liten anläggning!!
« Svar #33 skrivet: 20 februari 2012, 17:46:40 »
Om du borrar får du lov att parallell-koppla slingorna.
Fast billigast torde det bli att tilläggsisolera om det är möjligt.
Har du kopplade tvÃ¥glasfönster utan dammtätningslist mellan bÃ¥garna kan du spara en hel del bara pÃ¥ att öppna bÃ¥garna och sätta in dammtätningslister. 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34907
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För liten anläggning!!
« Svar #34 skrivet: 20 februari 2012, 17:47:19 »
Googla energideklaration och din kommun, brukar kosta typ 5000 kr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: För liten anläggning!!
« Svar #35 skrivet: 20 februari 2012, 19:14:21 »
Går det att kompletera med ett borrhål eller dyligt?
Men då räcker inte pumpen eller?

Enbart komplettering med ett borrhål hjälper inte mycket, det behövs en kraftigare pump. Men installeras en kraftigare pump räcker inte befintlig markslinga så det behövs ett borrhål också. Det blir i princip en helt ny anläggning.

Jag har funderat över köldbärartemperaturerna. Cirkulationspumpen skall klara av att ge betydligt högre flöde än det som ger 6 graders differens. Det kan vara sÃ¥ att nÃ¥gon av givarna visar fel. FrÃ¥gan är om det är rimligt med plusgrader in sÃ¥ här Ã¥rs. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Huggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För liten anläggning!!
« Svar #36 skrivet: 20 februari 2012, 20:37:36 »
Går ej att tilläggs isolera mera, tak strukaturer på botten våningen , och utåt är det orimligt.
Lister i alla fönster finns .

Roland : Förklara mer om köldbärartempen.


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: För liten anläggning!!
« Svar #37 skrivet: 20 februari 2012, 20:47:33 »
Om du har 6K i delta ( 6 graders skillnad in och ut) sÃ¥ kommer din förÃ¥ngning att hamna lägre än om du bara haft 3K i delta.  3K säger tillverkarna är optimalt

Om vi tittar pÃ¥ din kompressor och uppskattar förÃ¥ngningen baserat pÃ¥ 1 grad in sÃ¥ kommer din kompressor att lämna c,a 0,5 -kanskae 1 kw mer i bästa fall.   Detta kommer belasta din kollektor mer dock.   Sedan var Roland skeptisk till att du skulle ha +1 grad in efter 4 mÃ¥n drift,  men det har jag med.  Jag har bara 280m till en 5,5 kw maskin.

SÃ¥ visst är det osannolikt att man har det men det är inte omöjligt.  Kolla dit filter pÃ¥ ink brine.   

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: För liten anläggning!!
« Svar #38 skrivet: 20 februari 2012, 22:51:20 »
Sedan var Roland skeptisk till att du skulle ha +1 grad in efter 4 mÃ¥n drift,  men det har jag med.  Jag har bara 280m till en 5,5 kw maskin.

Skeptisk var att ta i, undrande är ett bättre ord. Jag tyckte att det borde vara rimligt med högst noll grader in så här sent på vintern och efter en kall period men jag har ingen erfarenhet av jordvärmeslingor. +1 grad in verkar alltså vara ett rimligt värde. Om det genom att öka flödet går att få upp temperaturen på utgående köldbärare kommer det att öka pumpens effekt en del. Håller med om att en halv till en kW till bör det gå få ut.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34907
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För liten anläggning!!
« Svar #39 skrivet: 20 februari 2012, 22:53:40 »
Jag har ju bara en 7 kW värmepump, med en slinga på 500 meter och ligger på ca 4.0-4.2 graders deltaT på KB, mätt med loggern, så 6 grader är väl inte orimligt med en VP som ger 10 kW eller mer. http://e-logger.se/pub?rmarklund&p=4
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: För liten anläggning!!
« Svar #40 skrivet: 20 februari 2012, 23:53:04 »
OK undrande :)

Finns kanske lite att trixa till i alla fall Thumbsup

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: För liten anläggning!!
« Svar #41 skrivet: 21 februari 2012, 00:13:29 »
om husen i området är likvärdiga och pump-dimensioneringen ligger mellan 10-17kw så är det väl rimligt att anta att de med 10kw har en snål dimensionering, låg installationskostnad och högre löpande förbrukning och att de med 17kw har full täckning låg löpande förbrukning och hög installationskostnad.

Det enda problemet som jag kan se är att din värmepump inte fixar att i kombination med elpatron ge er den värme ni behöver. Där verkar ju felet främst ligga. Att få värmepumpen att ge mer kan ju gå men det blir ju då ytterst marginellt får man gissa.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: För liten anläggning!!
« Svar #42 skrivet: 21 februari 2012, 11:15:44 »
Jag har ju bara en 7 kW värmepump, med en slinga på 500 meter och ligger på ca 4.0-4.2 graders deltaT på KB, mätt med loggern, så 6 grader är väl inte orimligt med en VP som ger 10 kW eller mer. http://e-logger.se/pub?rmarklund&p=4

Vilken hastighet går köldbärarpumpen på?

Räknar man med 9 kW (köldbäraren är kall) och COP 3,5 blir flödet mindre än 0,3 L/s vid deltaT = 6 grader vilket med 500 meter slinga skulle ge ett tryckfall i slingan pÃ¥ 0,24 bar. Cirkulationspumpen till en 10 kW pump borde klara av högre flöde.  Exempelvis köldbärarpumpen till en 11 kW 1226 Nibepump (har ungefär dubbla effekten jämfört med köldbärarpumpen till 8 kW) kan vid högsta fart ge en tryckuppsättning pÃ¥ 0,9 bar vid ett flöde pÃ¥ 0,3 L/s. Det skall räcka och bli över även med tryckfall i värmeväxlare och böjar. Problemet är att nu är det en Eco Partpump med okänd köldbärarpump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!