Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW  (läst 25853 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #45 skrivet: 16 december 2009, 08:21:53 »
Testade igår att ha ständigt flöde genom min golvvärme då jag utnyttjar allt radiator vatten jag har i huset. Förlängde då till läget på pumpen någon minut men det gjorde inga underverk. VP vill fortfarrande starta var 15e minut.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #46 skrivet: 16 december 2009, 22:46:54 »
OK, nu känns det jobbigt. Min tidigare redogörelse om körtid 15 min, ståtid ca 5 min för kopplingsdiffen på 5 C men ytterligare 10 min nedräkning pga av den inbyggda spärren mot för många starter har nu ändrats. Då var det 0-5 plus ute. Idag är det -7 C ute och pumpen försöker komma upp i en returtemp på 43,9 C. Den jobbar och jobbar men verkar nästan ha fastnat vid VB in på 43,5 och VB ut vägrar gå över 54,9 C. Inte heller går elpatronen in för att ge skjuts de sista segagraderna (vilket den iofs inte ska behöva vid -7 C !!!). Det tar ca 10 min för att höja returen med 0,1 C!!!!

Situationen är således att den går mer eller mindre konstant och när den väl stannar tappar den fortfarande hela kopplingsdiffen på 5 C inom 5 min....och börjar nedräkningen. Kopplingsdiffen blir till slut 11 C istället för 5 C.

Har jag sånt förbaskat kallras från mina fönster så att de enkla panelraddarna kyls ner snabbare än vad pumpen orkar värma upp returen? Och sen när pumpen slår av kyls returen ner desto snabbare? Eller vad är det som händer? Känns som huset knappt kan vara isolerat :-(
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #47 skrivet: 17 december 2009, 07:57:09 »
Vi har i alla fall exakt samma problem du och jag michael. Jag har ställt ner min kurva lite för det verkar inte spela nån roll hur mycket man ställer upp den så sjunker den ännu fortare så man får inte varmare i rummet för det.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9747
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #48 skrivet: 17 december 2009, 11:28:35 »
Inte heller går elpatronen in för att ge skjuts de sista segagraderna (vilket den iofs inte ska behöva vid -7 C !!!). Det tar ca 10 min för att höja returen med 0,1 C!!!!

Om returtemperaturen aldrig går under stopptemperaturen minus halva kopplingsdifferensen skall aldrig elpatronen kopplas in. Vid -7 verkar problemet med det stora antalet starter ha löst sig självt. Rimligtvis kan inte pumpen klara så mycket lägre utetemperatur utan att tillsatsen behöver kopplas in. Den skall då gå hela tiden och aldrig stanna. Troligen behöver inställningarna för tillsatsen ses över pga den låga vattenvolymen annars är det risk för att tillsatsen slår ifrån för sent och pumpen stannar. Det skall den inte göra när tillsatsel behövs.

Citera
Har jag sånt förbaskat kallras från mina fönster så att de enkla panelraddarna kyls ner snabbare än vad pumpen orkar värma upp returen? Och sen när pumpen slår av kyls returen ner desto snabbare? Eller vad är det som händer? Känns som huset knappt kan vara isolerat :-(

I och med att radiatorerna är varmare när det är kallt ute så hinner de naturligtvis svalna mer på de 15 minuterna innan pumpen går igång igen. Det är den låga vattenvolymen/kW pumpeffekt som är problemet, inte fönstren, inte heller isoleringen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #49 skrivet: 17 december 2009, 11:40:21 »
slutsatsen verkar alltid bli att skaffa en volymförstorare och det låter ju logiskt. Men ändå vill man vara säker på att det är just det som är problemet. Jag tror iof sig att det kommer lösa problemet men det kan också vara nåt annat som spökar. Bygger den misstanken på att min granne med exakt likadant hus får sin VP att funka bra utan mer volym. Får helt enkelt ta och besöka honom och jämföra vad som är skillnaden.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #50 skrivet: 17 december 2009, 18:34:55 »
Ja Roland, det har du ju helt rätt i. Jag har idag konstaterat att VP de senaste 24 timmarna varit igång 23,5 timmar. Dvs endast 2 stopp a 15 minuter. Hur kommer det sig att detta är fallet då den beräkning som gjordes i offerten säger att energitäckningen är 100% och att endast 1,6 kWh i tillförd el skulle behövas....Riktigt dålig beräkning eller? Trodde inte att tillskott skulle behövas förän ner mot -15 till -20 C.
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #51 skrivet: 17 december 2009, 18:53:16 »
Om du verkligen behöver 55 ºC ut när det är -8 ºC känns det som att värmepump är fel väg att vandra om man inte utökar med fler eller byter till större radiatorer.

Blir verkligen radiatorerna 55 ºC? Inga termostater som ligger och stryper?

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #52 skrivet: 17 december 2009, 19:16:45 »
De står fullt öppna såvitt jag kanavgöra. Om någon kärvar är svårt att säga. Alla är varma men de är av så varierande storlek att det är svårt att veta om någon är för kall. De stora är ju givetvis svalare. En av anledningarna till att jag valde Bosch/IVT var ju att de skulle kunna leverera lite varmare temp. Hur varma radiatorerna blir vet jag inte. De ska ju vara varmast upptill men det är nog bara de minsta som blir så varma.

Några av de största på en av de 5 slingorna blir inte särskilt varma. Jag tror dock det beror på att värmen har honnit försvinna på vägen dit. Slingan går genom den kalla cementplattan och passerar först ett litet element som blir väldigt varmt och går sen vidare till de 3 stora (ett efter ett) Konstigt nog är inte det sista svalast....

Det här med strypta element. Vad får det egentligen för effekt?
På en slinga är första elementet litet och sitter inne på en liten toalett. Det blir oerhört varmt, förmodligen det varmaste i hela huset. Om jag stryper det något borde jag väl få upp tempen i de efterföljande elementen på samma slinga lite? Är det en nackdel?
« Senast ändrad: 17 december 2009, 19:29:41 av Michael VP »
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #53 skrivet: 17 december 2009, 19:55:26 »
Samtidigt så är det väl inte hela världen om nedanstående beräkning håller:

--------dagar---h/dygn----drifttimmar---kW
Sommar--91-------3----------273-------627,9
höst-----91-------9----------819------1883,7
vinter----91-------20--------1820------4186
vår------91-------9----------819------1883,7
----------------Totalt/Ã¥r----3913------8581,3 + 100h el a 6 kW = 9181,3kWh

Då tycker jag det ser hyfsat ut ändå. Har räknat med att VP drar 2,3 kW/h.
« Senast ändrad: 17 december 2009, 20:02:04 av Michael VP »
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #54 skrivet: 17 december 2009, 20:26:58 »
Jaha ja, där ser man. Nu kom första larmet också. För högt delta på värmebäraren (13.1 C). För lågt inställd pump eller igensatt sil skyller den på. Tror jag ska ta och tömma silen och se vad som händer. Menar den att jag ska ställa upp kurvan sen alltså?
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #55 skrivet: 17 december 2009, 21:22:10 »
Det betyder att du ska ställa upp cirkulationspumpen, det behövs mera cirkulation för att tvinga ner delta. (och för att pumpen ska gå bra, 5-10 grader är bättre.)

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #56 skrivet: 17 december 2009, 21:32:03 »
 *roflmao* Oj vad lite sk*t kan göra!!! Visade sig att silen var ganska kletig och svart >:(. Nu är deltat pÃ¥ VB 7.3 vid ca 39 C pÃ¥ returen!!!! Viss skillnad att behöva en VB ut pÃ¥ 55 C eller 50 C för att fÃ¥ en retur pÃ¥ 43 C. Tror aldrig jag sett att deltat varit lägre än 9 C. Inte ens första kvällen efter installation. Den där silen mÃ¥ste ha satt igen en hel del redan frÃ¥n början. FÃ¥r nog ta och göra rent den sÃ¥ fort deltat närmar sig 10 C i fortsättningen. Borde leda till färre timmar/dygn ocksÃ¥.
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #57 skrivet: 17 december 2009, 21:52:17 »
Hela grejen med att man inte vill köra med termostater ihop med värmepump är att man vill hålla allt vatten i radiatorkretsen så kallt som möjligt. COP är ju direkt beroende på temperaturen där.

Så fort termostaten går in och stryper vattnet till en radiator har man inte längre med allt vatten i den radiatorn och volymen som cirkulerar blir mindre. Säg att huset behöver radiatorer som är 40 ºC för att hålla varmt när det är -5 ºC ute. Kan du då ha bra cirkulation i hela slingan så behöver pumpen bara värma vatten till 40 ºC, är det däremot så att bara en del av vattnet som lämnar pumpen har passerat igenom en radiator innan det kommer tillbaka måste vattnet vara varmare än 40 ºC för att hålla radiatorerna på 40 ºC. (Radiatorn måste ju avge samma effekt för att hålla varmt i rummet men om bara hälften så mycket vatten går igenom den så måste det vara varmare för att få ut samma effekt)

Med el, olja eller ved är detta inget problem för stoppar du in x kWh energi i en sådan får du nästan x kWh ut oavsett temperatur på vattnet och vilken delta temp man har. Med värmepumpen så får du kanske 4*x kWh ut om den går bra och 2,5*x kWh om den går dåligt pga t.ex. hög temp och olämpligt delta.

Det är därför man vill hålla ner tempen på det vatten pumpen tvingas värma. För att lyckas med det vill man ha stora radiatorer, eller många.

I ditt fall känns det som att cirkulationen är dålig i en stor del av huset och det lilla elementet är den lättaste vägen runt för vattnet. Jag tycker du ska ta dit firman så sålde grejerna och be de försöka få ordning på det, de har ju rekommenderat vad du ska köpa och bör ha något ansvar för att trimma in grejerna.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #58 skrivet: 17 december 2009, 22:10:10 »
Tack! Misstänker dock att det på den lilla toaletten ändå kan vara värt att strypa lite så att värmen går vidare till nästa element på slingan. Är ju ingen idé att hålla 26 C på muggen?!? Satt och läste tidigare inlägg i tråden. Roland säger att flödet är ca 0,25 l/s. Det tar bara 1.5-2 min för tempen att börja stiga vilket skulle betyda max 30 liter. Eftersom jag har 5 slingors enrörsystem och borde ha ca 120 liter i systemet så kan det betyda att 1-2 av slingorna har en mycket mindre volym än övriga slingor eller att cirkulationen är betydligt snabbare i någon av slingorna. Tror jag får ta och kolla hur många liter det är per slinga. Känns som det hela tiden är en slinga som pytsar tillbaks kallare vatten än övriga. Borde vara den slingan som går genom tvättstuga-hobbyrum och garage. 3 riktigt stora radiatorer i rum som har lägre temp. I garaget är det nog bara 10 grader.
« Senast ändrad: 17 december 2009, 23:00:11 av Michael VP »
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

Utloggad Michael VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Bosch EHP9 LW
« Svar #59 skrivet: 17 december 2009, 23:08:09 »
Hmmm lite beräkningar ger följande fördelat på de 5 slingorna:

36 lit   Källare 1
37 lit   Källare 2
14 lit   Markplan 1
16 lit   Markplan 2
15 lit   Markplan 3

Total volym ca 120 liter. De 3 slingorna på övervåningen borde därmed hinna cirkulera runt 2,4 ggr på den tid det tar att få runt vattnett en gån på källarslingorna. Hade nog sett bättre ut om källarn varit uppdelad på 3-4 slingor istället. Antar att det inte går att göra så mycket åt detta. Kan inte minska volymen i källaren för då blir det för kallt. Kan inte heller höja volymen på markplan för då blir det för varmt. Eller? kan man dubbla volymen på markplan och sänka kurvan?
Bosch EHP9 LW med separat 300L VVB installerad 2009-12-02. Borrhål 165 m varav 150 aktivt. Villa byggd 1970, ca 170 kvm uppvärmd yta varav ca 70 i källaren. 5 dusch/badglada personer i hushållet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!