Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köpa värmepump L/L  (läst 1015 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M748

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köpa värmepump L/L
« skrivet: 25 november 2018, 21:50:01 »
Hej.

Behöver tips/hjälp av expertisen här.

Jag bor i södra Sverige och behöver rekommendation/tips av värmepump till mitt garage.
Byggnaden är 95 kvm och används delvis som kontor och min tanke är att hålla en relativt normal inomhustemperatur.

Något speciellt märke som rekommenderas? Vad är era erfarenheter av märken och pumpar?


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpa värmepump L/L
« Svar #1 skrivet: 25 november 2018, 23:40:36 »
Vad är ”normal” temperatur” i ett garage ?
Är ett spann på frostfritt till 20 grader beroende på vem du frågar ;)

Nu vet jag inte hur kalla vintrar ni har eller hur bra/dåligt isolerat det är men rimligtvis borde du kika efter en modell som ger ca 4kW vid -15 från någon av dom stora kända märkena

Lägger du in mer info om förutsättningar så får du säkert mer relevanta svar  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad M748

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa värmepump L/L
« Svar #2 skrivet: 26 november 2018, 07:01:19 »
Tack för ditt svar, TS :)

Mitt garage har en stomme i sten som är cirka 300mm tjock och ett isolerat tak/bjälklag med 600mm isolering.

Min plan är att försöka hålla runt 21 grader i garaget och det blir inte mycket öppna portar för att köra bil in/ut.

I söder har vi milda vintrar om ser till temperaturen, men vinden är grym och gör att dom få minus grader vi har upplevs som mycket kallare.

Tittat en del på pumpar, men ju mer jag läser ju värre blir det.. :-\

Har tittat på Panasonic Flagship HZ25UKE. ( innan TS skrev 4kw vid -15)
Vad har Ni för tips från Daikin? Eller något annat fabrikat som rekommenderas?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump L/L
« Svar #3 skrivet: 26 november 2018, 07:03:41 »
Håller med, du lär behöva ca 4 kW vid -15 grader ute.
Tänk också på att en luftvärmepump inte kan vara den enda värmekällan i ett utrymme där det finns vatten som kan frysa om den skulle stanna av någon anledning, någon form av backup är alltid bra att ha.
Finns billiga fläktkonvektorer att köpa som backup om det blir för kallt så värmepumpen inte orkar värma på egen hand, eller om nåt skulle hända med värmepumpen.

Förslag på värmepumpar med den uteffekt som krävs är:
Panasonic HZ25UKE, Mitshubisi Hero 35 eller FH35, Daikin XRH 30 eller 40, Toshiba Daisekai 9 RAS35, finns fler också, men det är den typen av effekt som behövs i alla fall.
Med tanke på stenväggen kan det behövas än mer effekt, men det är svårt om du skall ha bara en maskin, de maskiner jag räknar upp behöver nog alla 13A säkring och mer än så är det få som vill ha på en och samma fas.
Behövs mer är det bättre att du tittar på två värmepumpar som får belasta var sin fas.
Försök också se till att du har 5 års garanti på den maskin du väljer.
« Senast ändrad: 26 november 2018, 07:05:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M748

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa värmepump L/L
« Svar #4 skrivet: 26 november 2018, 19:56:11 »
Tack för värdefull input! tummenupp

Rickard, väldigt bra tips, tack så mycket! :) tummenupp
Kanske läge att lägga fram 2.5 mm ledning så att det finns möjlighet för 16A.

Lättare att titta när man fått en spark i rätt riktning ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!