Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul  (läst 6099 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« skrivet: 19 november 2016, 19:50:33 »
Hej,
nybliven forummedlem och husägare sedan i februari i år. I huset som är ett Götenehus från 90/91 sitter en Nibe 310p som jag inte blir klok på. Vill påpeka att jag har ingen direkt elkunskap eller duktig på pumpar så jag har svårt för fackmannaspråket som emellanåt används här på forumet.

Jag tycker att vi senaste månaden legat på lite väl hög elförbrukning och haft svårt att få till en vettig temp inne i huset.

Jag tittade idag igenom pannans olika kanaler och ser följande:

01 - 53
02 - 36
03 - 02
04 - 25
05 - 25

Kompressorn har gått konstant sedan 4 timmar tillbaka, hur det varit innan vet jag ej då jag inte tittat tidigare, endast rengjort filtret när det varit dags.

Pumpen ska enligt tidigare ägaren vara bytt/lagad dock oklart när eller vilket år.

Jag tycker att avluftstempen är extremt hög (05)? Vad ska jag göra? FörstÃ¥r att det är en strulmaskin detta om man har otur. Vi ska ha en försäkring som gÃ¥r ut i Ã¥rskiftet som förra ägaren pröjsat sÃ¥ därför vill jag försöka lösa detta helst igÃ¥r  ;)

Har inga andra problem, varmt o skönt just nu, varmvatten kommer fast de tar ett tag.

Hoppas på bra och gärna förklarande förslag på åtgärd.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #1 skrivet: 19 november 2016, 20:18:24 »
Hej
310 är en liten  frÃ¥nluftsvärmepump.  DEn gÃ¥r konstant sÃ¥ fort det är under -10. Värmepumpens uteffekt är 2 kw.
Hur stort är ditt hus? 
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #2 skrivet: 19 november 2016, 20:27:44 »
Huset är på 150kvm men endast uppvärmning på undervåningen då tidigare ägare ej inrett övervåningen.

Om du menar att den går konstant vid minus 10 grader så har jag just nu 1grad varmt ute.

Är inte min avluftstemp extremt hög på 26 grader?
« Senast ändrad: 19 november 2016, 20:38:45 av Ekaa »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #3 skrivet: 19 november 2016, 21:11:32 »
Både kanal 04 och 05 tyder på att nått är fel om kompressorn gick vid avläsningen?
De brukar visa runt 5 °C eller åt det hållet när kompressorn går.
Om den gick sÃ¥ är den tyvärr slut.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #4 skrivet: 19 november 2016, 21:26:06 »
Suck, ja även nu går kompressorn och både 04 och 05 står på 25 grader.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #5 skrivet: 20 november 2016, 09:12:38 »
Jag ska idag ta kontakt med förra ägaren till huset då dom hade/har någon extraförsäkring på pumpen som dom pröjsat. Hur tycker ni att jag ska tänka nu, vi är nyinflyttade och har precis fått vårt andra barn. Vi har inga planer på att flytta härifrån inom de närmaste 15-20 åren när barnen börjar bli större.
Huset är endast halvklart av tidigare ägare, så inreder vi övervåningen har vi ökat värdet med ca 200k enligt mäklaren.

Pumpen som sitter nu är märkt med produktion 2005. Ska man laga med förhoppningsvis hjälp från försäkringen eller ska man ställa in en ny maskin?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9560
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #6 skrivet: 20 november 2016, 18:09:00 »
Är det rör för vattenburna radiatorer uppdragna till den oinredda övervåningen eller är det tänkt att vara el-radiatorer där? Kostar en rejäl slant att inreda övervåningen men det är bra med fler sovrum och större utrymme för en familj. Konstigt det inte ökar värdet mer än 200 tkr Sc:,h

Tycker en panna som 310P ska hålla i 20 år men man får räkna med ett kompressorbyte efter 10 år. Sparar ca 7000 kWh/år om kompressorn fungerar men det beror också på boytan. Går att sätta 360P (650 W) reservdelskompressor i 310P (550 W) vilket skulle passa bäst om ni inreder övervåningen inom de närmsta åren. Energibesparingen med 650 W kompressor blir då drygt 8000 kWh/år om det finns vattenburna radiatorer eller golvvärme. Det är bättre att ni nu använder era pengar för att inreda övervåningen än att köpa en ny panna för ganska mycket pengar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #7 skrivet: 20 november 2016, 18:44:27 »
Det finns inga rör uppdragna till övervåningen nej, utan idag är det endast ett billigt elelement som körs när gäster ska använda den delen som faktist är inredd, inte mer än kanske 30kvm. Vi skulle ju gärna vilja ha samma värme där uppe.

Jag tänker att pumpen kanske är för liten för huset egentligen. Grannen har en 360 och har aldrig några problem och heller inte haft.
När hela huset är igång med vattenburet så är det 150kvm som ska värmas och sambon gillar verkligen värme samt att duscha lääääääänge..

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9560
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #8 skrivet: 20 november 2016, 19:05:50 »
Jo bäst är det att få upp vattenburna radiatorer även till övervåningen. Det ser skapligt snyggt ut på väggen med blankförzinkade värmerör som man kan dra upp från bottenvåningen. Skillnaden i värmepumpseffekt är ganska liten mellan 310P och 360P. I så fall handlar det om att byta till t.ex. F730/F750 eller att docka en luftvattenvärmepump till befintlig 310P med lagad kompressor om det går åt mycket varmvatten. Hade gått på det sistnämnda om varmvattenbehovet varit högt men nu har jag 310P plus luftluftvärmepump på både nedervåningen och övervåningen vilket ger gott om värme i huset och även kyla under de varmaste sommarveckorna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #9 skrivet: 20 november 2016, 19:14:06 »
Jag har tittat på 730in och verkar vettig för våra behov även i framtiden. Det kanske låter tokigt men vi är i en sån ekonomisk situation pga. svårt sjukt barn där vi båda är hemma där finansieringen av en ny pump med avbetalningsplan är lättare än att slanta upp 15k på ett bräde för att få befintlig pump lagad. Det är skittråkigt men sant.

Öbervåningen är planerad att bli fixad inom 5år, det är "endast" EL som måste fixas av fackman i nuläget, resterande gör jag själv, självfallet inte dragning av vattenburen värme då.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #10 skrivet: 20 november 2016, 21:04:04 »
Hade grannen med 360p'n över ikväll som är elektromontör och hjälpte mig mäta lite på pumpen. Vi gjorde en omstart av den igen då relätt till kompressorn var rätt svart och han ville se att det släppte. Efter den omstarten vägrade kompressorn hoppa igång igen. Först nu, ca 1h senare gick den igång. Värdena är fortfarande helt galna med 25 grader på både kanal 4 och 5. Han ville dock att jag skulle ställa frågan hur pumpen skulle uppföra sig om Givare 87 Tempgivare avluftning eller Givare 86 Tempgivare förångare skulle vara fel på. Någon som vet detta?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #11 skrivet: 21 november 2016, 07:34:42 »
Du kan testa att jämföra avluft/förångare när kompressorn går/står.
Man får stänga av grejerna helt ett tag (typ 20 minuter) och sen när man har igång den igen så kollar man kanal 04 och 05 direkt och ser om de förändras när kompressorn startar och går en stund.
Kompressorn pÃ¥verkas inte av felvisning mer än att den kanske använder givaren pÃ¥ förÃ¥ngaran till avfrostning om det skulle behövas?  :-\
« Senast ändrad: 21 november 2016, 07:36:46 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #12 skrivet: 21 november 2016, 08:22:18 »
Tack för svaret!
Då förstår jag det som att kompressorn skulle ej påverkas i start/stop av att någon av dom givarna har fått spunk? Man vill ju dra i varje halmstrå innan man får börja ta ut tekniker som dömmer maskinen till döden.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9560
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #13 skrivet: 21 november 2016, 08:29:57 »
Precis kompressorn påverkas inte av dessa givare vid normal drift. Om däremot givaren på förångaren (kanal 04) visar -8 °C så går den över i avfrostningsläge och stannar kompressorn men det är ovanligt och händer kanske oftast då det är ett större fel. Om 310P varit avstängd så har kompressorn en startfördröjning på ca 15-20 min, man får alltså vänta ett tag för att se om kanal 04 och 05 sjunker neråt när kompressorn startar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #14 skrivet: 21 november 2016, 10:17:13 »
Okej, ja oberoeende av om kompressorn går eller inte så står tempen på kanal 4 och 5 på den samma hela tiden. De vandrar tillsammans mellan 24 till 26 grader. Kanal 5 hinner gå upp eller ner 1 grad innan kanal 4 hänger med.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!