Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eco HEat 8,5 kör bara pÃ¥ el??  (läst 6817 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Eco HEat 8,5 kör bara på el??
« Svar #15 skrivet: 12 november 2010, 15:47:18 »
Jag har pratat med installatören som i sin tur ringt ctc, jag tror att vi inte riktigt pratar samma språk. Han menar att jag måste ha huskurvan ställd på minst 45 grader, annars så förstår inte VP att den ska köra (det blir inte rätt...).

Goddag - Yxskaft!  huvuddunk

Se till att få VP-tempgivaren bytt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Eco HEat 8,5 kör bara på el??
« Svar #16 skrivet: 12 november 2010, 15:56:29 »
Prova mäta upp givaren, och kontrollmät mot de andra givarna..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad wh4t3ver

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Eco HEat 8,5 kör bara på el??
« Svar #17 skrivet: 12 november 2010, 16:03:45 »
Prova mäta upp givaren, och kontrollmät mot de andra givarna..

Yes will do.. Hur gör jag det? :D

jag tror inte installatören är sugen på några mer invecklade projekt eftersom hans medicin var att elda på mera temp. och justera med termostaterna. hehe.
Hus i Kiruna kommun, (kall by). Timmerhus från 1934, utbyggt i omgångar. Tilläggsisolerat, 3 glas fönster från -75. 1,5 plan plus källare, 70 m2 per våning. CTC eco heat 8,5, 500 meter slingor i riktig blötmyr.

Utloggad wh4t3ver

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Eco HEat 8,5 kör bara på el??
« Svar #18 skrivet: 12 november 2010, 16:35:13 »
Huskurvan ska givetvis vara ställd på ett värde som motsvarar värmebehovet och inget annat. Du ska ju kunna sätta lutningen på 30 om du skulle behöva det.
Kan du inte koppla bort elpatronen, genom att sätta effekton till 0kW i inställningsmenyn?
Dessutom rekomenderar ju CTC själa helt öppna termostat i första hand.
//Ronnie
Nu funkar det, får se vad det blir.. Jag sänkte tempen i elpannan till 45 grader och höjde huskurvan till 42. Då pallar den starta. förmodligen hr det varit nåt problem med att elpannan "värmer över" vp´s börvärde. Nu går den iaf.
sen vete sjuttsingen vad man ska tro! _D
Hus i Kiruna kommun, (kall by). Timmerhus från 1934, utbyggt i omgångar. Tilläggsisolerat, 3 glas fönster från -75. 1,5 plan plus källare, 70 m2 per våning. CTC eco heat 8,5, 500 meter slingor i riktig blötmyr.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Eco HEat 8,5 kör bara på el??
« Svar #19 skrivet: 12 november 2010, 17:07:52 »
Testade slå av elpatronen och då sjönk bara elpannan, inte vp temp.
Alltså är shuntventilen öppen, men varför? Ska den inte dra värme från VP och kalla igång den hellre?

Om du slår av elpatronen så sjunker temperaturen i övre pannan, men sedan sjunker temperaturen även i nedre pannan tills pumpen startar.
Är elpatronen bortkopplad och pumpen inte går, finns inget som värmer.
Det kan ju vara något med att elpatronen värmer och hindrar pumpen att starta. Kopplar du bort patronen och låter pannan svalna ska ju pumpen starta så småningom.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Eco HEat 8,5 kör bara på el??
« Svar #20 skrivet: 12 november 2010, 22:38:26 »
NollKoll, du är ju kirunabo. Du är inte sugen att komma och konsulta lite över en kaffe o en pÃ¥se bira?  a:gl
Du har PM
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad wh4t3ver

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Eco HEat 8,5 kör bara på el??
« Svar #21 skrivet: 13 november 2010, 21:00:42 »
Testade slå av elpatronen och då sjönk bara elpannan, inte vp temp.
Alltså är shuntventilen öppen, men varför? Ska den inte dra värme från VP och kalla igång den hellre?

Om du slår av elpatronen så sjunker temperaturen i övre pannan, men sedan sjunker temperaturen även i nedre pannan tills pumpen startar.
Är elpatronen bortkopplad och pumpen inte går, finns inget som värmer.
Det kan ju vara något med att elpatronen värmer och hindrar pumpen att starta. Kopplar du bort patronen och låter pannan svalna ska ju pumpen starta så småningom.

//Ronnie


Nu är elpatronen avslagen! Pratade med Noll koll och han tyckte det var värt att prova. så here goes... Vi får se hur länge VP orkar? Det kan ju vara så att jag får för låga värden från köldbäraren till slut då den nyligt är nedgrävd. Ska bli intressant att se hur bra och hur länge det funkar=)
Hus i Kiruna kommun, (kall by). Timmerhus från 1934, utbyggt i omgångar. Tilläggsisolerat, 3 glas fönster från -75. 1,5 plan plus källare, 70 m2 per våning. CTC eco heat 8,5, 500 meter slingor i riktig blötmyr.

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Eco HEat 8,5 kör bara på el??
« Svar #22 skrivet: 15 november 2010, 17:15:57 »
Whatever, kom med lite feedback
-hur går det nu när kvicksilvret faller neråt -25ºC, surrar kompressorn kontinuerligt ?
Jag antar att den är tillräckligt kraftig (utan el-spets) och bara gÃ¥r pÃ¥ halvfart ännu?  ;)
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!