Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥nga starter nu när det börjar bli varmt.  (läst 9978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Många starter nu när det börjar bli varmt.
« Svar #15 skrivet: 12 april 2006, 18:45:04 »
Hej !

Intressant detta med givaren...

Har också volymtank på 200liter med 1130 medföljer 4st givare lösa så jag har provat med några alternativa placeringar av framledningsgivaren.
Har provat med givare i orginalposition , givare efter volym tanken, givare mitt i volymtanken och givarn strax före...
Men inte gjort några loggningar eller djupare beräkningar / analyser.
Kom fram till att det verkar inte spela någon större roll egentligen var givaren sitter för regleringen, mycket hänger ju på hur man kompenserar med gradminuterna beroende på var givaren sitter.

Jag har beslutat tills vidare att placera givaren just före volymtanken(före växelventilen)
och ha gradminuterna på 111. funkar bra för mig.
Detta är ju istort samma som orginal positionen bara att den är flyttad ut från pumpen och 2meter efter framledningsröret.

I denna position kan jag se framledningstempen även vid VV-körning b l a. vilket jag inte ser om jag har den efter volymtanken(växelventilen)

Jag har även en givare sittandes efter som jag testat att växla med men nu verkar det som den före tanken får göra jobbet...
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Många starter nu när det börjar bli varmt.
« Svar #16 skrivet: 12 april 2006, 19:08:11 »
har inte ändrat något än..
men här är siffrorna för dom senaste 24h

starter 16st på totalt 8,5h kompressortid..
visst det är inte jättemycket. men det kommer nog bli fler när temperaturen ökar lite till.

hade medeltemp på +3,8 ºC

dock är det billigt, 23kw bara *vinkar*

ändringarn jag gör nu blir då..

VV-start, 42 ºC
gradmin -180 tänkte jag testa med
stänga av TS
öka VB diff till 17

resultatet ser vi imorgon 8)
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Många starter nu när det börjar bli varmt.
« Svar #17 skrivet: 12 april 2006, 19:18:49 »
VB diff VP stod på 16 ºC, jag ökade den till 17 ºC men gör 1 ºC någon skillnad? eller ska jag öka mer?
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Många starter nu när det börjar bli varmt.
« Svar #18 skrivet: 12 april 2006, 22:10:15 »
Angående placeringen av framledningsgivaren så bör man beakta att denna styr ju framledningstemperaturen, men sitter den innan volymförstoraren är det en annan temp på vattnet som går ut i stigaren. Det kan då i sämsta fall bli en viss skevhet i temperaturstyrningen, speciellt om man har en stor volymförstorare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Många starter nu när det börjar bli varmt.
« Svar #19 skrivet: 13 april 2006, 07:48:47 »
VB diff VP stod på 16 ºC, jag ökade den till 17 ºC men gör 1 ºC någon skillnad? eller ska jag öka mer?

Om man verkligen vill att gradminutregleringen skall styra värmepumpen skall man öka detta värde så att den aldrig stannar/startar p.g.a. VB diff VP, alltså, skillnaden mellan börvärdet och den verkliga framledningstempen skall aldrig komma så långt ifrån vartannat att den starter eller stoppar p.g.a. VB diff VP.
Nu kanske du aldrig hamnar i den sitsen, och då behöver du inte öka värdet mer, 17 grader är mycket, så någon ytterligare ökning kaske inte är nödvändig, men, om ditt börvärde är 25 grader och din framledningstemp snabbt stiger till mer än 42 grader så kommer din VP att stanna på VB diff VP.

Sedan är det upp till dig hur du vill göra, låter du din värmepump gå med onödigt hög framledningstemp under stor del av sin driftstid kommer du kanske att få lite sämre verkningsgrad.

Det blir lite av en bedömning av vad du anser vara viktigare, antalet starter eller hur hög COP du vill ha.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Många starter nu när det börjar bli varmt.
« Svar #20 skrivet: 13 april 2006, 08:36:22 »
lagom är bäst rickard  ;)
jag fÃ¥r testa lite.. tackar för tipsen och förklaringen  *vinkar*
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Många starter nu när det börjar bli varmt.
« Svar #21 skrivet: 13 april 2006, 13:11:50 »
Angående placeringen av framledningsgivaren så bör man beakta att denna styr ju framledningstemperaturen, men sitter den innan volymförstoraren är det en annan temp på vattnet som går ut i stigaren. Det kan då i sämsta fall bli en viss skevhet i temperaturstyrningen, speciellt om man har en stor volymförstorare.

Glömde kanske tilläga till det jag skrev om placering av framledningsgivaren och att det nog inte har så stor betydelse om den sitter före eller efter. Placeringen kompenserar man dels med gradminuterna och dels vilken reglerkurva / börvärde man behöver.

Men om man vill få ner antalet start & stopp så är ju ökning av gradmonuter första åtgärd.
Men  jag anser att man skall inte överdriva heller för mycket eftersom COP försämras med högre framledningstemp.

Runt 20 starter är nog inget att oroa sig för, skulle ge en teoretisk livsläng på ca 20-30 år på kompressorn.

Ökad vatten mängd i radiatorsstemet med t e x en volymförstorare anser jag är nästa och kanske bästa åtgärd om man har plats för den och inte har tummen mitt i handen.
För en mycket låg investering kan man om man nöjer sig med en t e x bättre beg VVB, förbättra VP-driften avsevärt med dels färre start & stopp , bättre COP med lägre framledningstemp. jämnare värme, eliminerar knäppningar...mm
Med volymtanken behöver man inte maxa gradminuterna (vissa VP-styr har ju sina begränsnigar vad som går att justera med handpåläggning i styren).
Beroende förstås var man har (framlednings)givaren.

Huset i kombination med familjen/nyttjarna har ju sitt värme behov oavsett var man sätter givaren eller om jag har volymtank eller ej.
Så summan av behövlig energi för uppvärmning är ju teoretiskt lika.
Men lite lite lägre driveffekt på VP med bättre COP på grund av lägre framledningstemp med volymförstoraren tror jag man kallt kan räkna med.

/Ha en trevlig påsk (VP-påsk)
« Senast ändrad: 13 april 2006, 13:25:53 av KONULT »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Många starter nu när det börjar bli varmt.
« Svar #22 skrivet: 13 april 2006, 19:10:05 »
ok, nu har det gått 24h med dom nya inställningarna..
temp medel för dygnet +5,7 ºC

starter            13
Kompressorn    10h
varav vv          2h
kw                  27kw

nu känns det lite bättre  Thumbsup
för 13 starter pÃ¥ 10h är ju helt ok.. men personlingen tycker jag 10h vid +5,7 ºC är ganska mycket  Sc:,h men starterna är ju ok. kan det bli sÃ¥ när man ökar gradminuterna  b00k
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Många starter nu när det börjar bli varmt.
« Svar #23 skrivet: 13 april 2006, 21:00:58 »
ok, nu har det gått 24h med dom nya inställningarna..
temp medel för dygnet +5,7 ºC

starter            13
Kompressorn    10h
varav vv          2h
kw                  27kw

nu känns det lite bättre  Thumbsup
för 13 starter pÃ¥ 10h är ju helt ok.. men personlingen tycker jag 10h vid +5,7 ºC är ganska mycket  Sc:,h men starterna är ju ok. kan det bli sÃ¥ när man ökar gradminuterna  b00k

Tror inte dina ändringar påverkar timmarna mer än max 30 minuter hit eller dit.

13 starter, vem kunde ha gissat det... ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Många starter nu när det börjar bli varmt.
« Svar #24 skrivet: 13 april 2006, 21:20:04 »
ja, vem var det som gissade det  Sc:,h Thumbsup

bara att leva vidare dÃ¥..  Thumbsup

tackar för all hjälp *vinkar*
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Många starter nu när det börjar bli varmt.
« Svar #25 skrivet: 26 april 2006, 19:57:23 »
ok, lite uppdatering..
snitt dom senaste 13 dagarna

HH-el         10,5kw  *vinkar*
VP-El         25kw  :o
VP-Tid        9,3h, varav VV 1,7h/dygn
Starter       13,1st


Starterna är ju inte sÃ¥ mycket att brÃ¥ka om.. men 9,3h/dygn.. tycker det lÃ¥ter lite mycket. vad har ni andra nu?? här ligger snitt tempen pÃ¥ 6-8grader per dygn.  b00k
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!