Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Modifiera sin pump, är det dumt?  (läst 8977 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Modifiera sin pump, är det dumt?
« skrivet: 13 mars 2012, 18:21:03 »
Jag har redan fått hjälp att modifiera min gamla Nibe 1210 så att elpatronen inte hänger sig kvar. Jag har tack vare detta sparat åtskilliga kronor redan, men mycket vill ha mer.

Vad jag tänker nu är att en dag som idag likt en jädra massa likadana dagar så har min pump gått kanske halva dygnet, och vilat övrig tid.

Dock så drar cirkpumpen sina 60w kontinuerligt, min tanke är att istället lägga den ihop med antingen kompressorn eller kb-cirkpumpen som om jag förstått det rätt endast går samtidigt som pumpen jobbar.

Skulle det vara möjligt att göra så, och vad behöver jag göra för att det skall fungera, räcker det med en innegivare? Jag tror jag skulle kunna spara kanske 300-400.-/mån hela mars-maj samt även några höstmånader.

Är det något jag missat, eller varför är det inte såhär från början?

Min andra tanke är att på något sätt kunna blockera varmvattentillverkning med en veckotimer, att inte värma något vatten mellan säg 24:00 och 04:00 samt 06:00 och 14:00.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2012, 18:33:35 »
Jag svarar mig själv lite. Det är nog inte så pga att om ett rum skulle bli utkylt så skulle pumpen inte märka det om ingen kall vattenretur finns, såvida rumsgivaren sitter i en annan del av huset.

Men jag har väldigt öppet och jag utgår från att ha samma temp i hela huset så nog borde det kunna fungera för mig?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2012, 18:38:20 »
Du kan enkelt sätta en kontaktor/relä som drar när VP startar (samma manöver). Med ett relä med frånslagsfördröjning kan du låta CP gå en liten stund efter det att kompressorn stannat.
Sätt ett kopplingsur som bryter "tråden" som "öppnar" växelventilen mellan önskade klockslag.
Även det ganska enkelt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2012, 18:38:34 »
Den mäter väl ärvärdet på VBfram.

Om pumpen står still kan den inte mäta.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2012, 18:41:36 »
Sätt ett kopplingsur som bryter "tråden" som "öppnar" växelventilen mellan önskade klockslag.
Även det ganska enkelt.

Det går inte för om tempen i VVB sjunker under starttemp för VV så är det inte säkert att kopplingsuret står i rätt läge och den kommer att försöka ladda VVB tills pressostaten bryter och det vattnet går ut på radiatorerna.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2012, 18:41:59 »
Du kan enkelt sätta en kontaktor/relä som drar när VP startar (samma manöver). Med ett relä med frånslagsfördröjning kan du låta CP gå en liten stund efter det att kompressorn stannat.
Sätt ett kopplingsur som bryter "tråden" som "öppnar" växelventilen mellan önskade klockslag.
Även det ganska enkelt.

Kommer inte pumpen starta om inte växelventilen öppnar?
Den mäter väl ärvärdet på VBfram.

Om pumpen står still kan den inte mäta.

Om pumpen står i ett uppvärmt utrymme så kan den väl mäta stillastående vatten? Eller kanske kan man flytta givaren till ett element på boplan?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2012, 18:47:37 »
Bättre då som jag har gjort, ett kopplings ur som bryter givaren för VVB.

Då tror pumpen att beredaren är 99gr varm.
« Senast ändrad: 13 mars 2012, 19:05:47 av GDS-Jan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2012, 18:52:10 »
Vad jag tänker nu är att en dag som idag likt en jädra massa likadana dagar så har min pump gått kanske halva dygnet, och vilat övrig tid.
Dock så drar cirkpumpen sina 60w kontinuerligt, min tanke är att istället lägga den ihop med antingen kompressorn eller kb-cirkpumpen som om jag förstått det rätt endast går samtidigt som pumpen jobbar.
Skulle det vara möjligt att göra så, och vad behöver jag göra för att det skall fungera, räcker det med en innegivare? Jag tror jag skulle kunna spara kanske 300-400.-/mån hela mars-maj samt även några höstmånader.
Är det något jag missat, eller varför är det inte såhär från början?
60Wx30dagarx50%=21kWh/månad, en kostnad på 25kr/mån. OK alla bäckar små....eller är det jag som missat nåt?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2012, 18:54:40 »
Glöm det med kopplingsuret, lite fort men fel.
Men en relä parallellt med kopmpressorn löser gången av CP. Sedan kan du ha en termostat som startar CP om det blir för kallt inne, när det "kalla" vattnet då kommer till VP börjar den "räkna ner".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #9 skrivet: 13 mars 2012, 18:56:17 »
60Wx30dagarx50%=21kWh/månad, en kostnad på 25kr/mån. OK alla bäckar små....eller är det jag som missat nåt?

Hmm, ja du räknade du. det borde jag kanske ocksÃ¥ gjort innan tanken genererade  en dum trÃ¥d :-))

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #10 skrivet: 13 mars 2012, 18:58:23 »
Bättre då som jag har gjort, ett kopplings ur som bryter givaren för VVB.

Då tror pumpen att beredaren är 99gr varm.

Det är inte så dumt. Men det kanske blir samma sak där, investeringskostnaden går inte räkna hem på en mansålder?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #11 skrivet: 13 mars 2012, 19:02:20 »
Hmm, ja du räknade du. det borde jag kanske ocksÃ¥ gjort innan tanken genererade  en dum trÃ¥d :-))
Tråden är rätt! kriget mot energimaffian måste fortsätta även små justeringar på många användare ger effekt!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #12 skrivet: 13 mars 2012, 19:11:38 »
Byt till en snål Wilo Pico pump i stället. Kostar kanske lite mer än ett tidur, men fungerar garanterat utan problem med mätning, och du får 31 eller 51 hastighetssteg, plus att den har nattsänkning och tryckstyrning.

Kolla på tyska Ebay.

Min pump, som står på hastighet 3,0, drar 13W, och det gör den även när den jobbar, så man sparar en massa energi även när pumpen måste gå.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #13 skrivet: 13 mars 2012, 19:13:58 »
Det är nog ett bättre alternativ.

Men hur kan en pump vara snålare än en annan, det handlar väl om att flytta vatten, som kräver lika arbete oavsett pump, eller har min pump en konstruktion som gör att den har massa egenförluster?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Modifiera sin pump, är det dumt?
« Svar #14 skrivet: 13 mars 2012, 19:15:21 »
Det är inte så dumt. Men det kanske blir samma sak där, investeringskostnaden går inte räkna hem på en mansålder?

Om du struntar i en låda vin till helgen så har du både kopplingsur och relä.

En låda vin går aldrig att räkna hem.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!