0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: overlander skrivet 04 december 2006, 13:23:17Det är väl i dom lägen rörkokarna måste erkänna sig besegrade och antingen utbilda sig eller sysla med annat.Det finns i dag firmor som klarar både kyla vvs och el med en och samma gubbe.Visst, men det är väl ca 1 på 100 gubbs (max)Rör instalatörerna få en viss utbildning på fabriken el genagenten men dom får väldigt lite träning pga att det är väldigt lite fel på prylarna ute hos kunderna. Dom har ingen elbehörighet och djupare kännedom om det elektriska. Dom får inte pilla på kylsidan och har ingen utrustning för det. Dom har dels inte så mycket tid för eftermarknaden heller.Kylmontörerna blir oftast ej uppringda av kund eftersom man vänder sig till montören vid fel, kylmontör fins bara vid större orter (2500 i sesekostnad)Dom firmor du beskriver är lätträknade och som kund vet man ju ej det.mvh Mso
Det är väl i dom lägen rörkokarna måste erkänna sig besegrade och antingen utbilda sig eller sysla med annat.Det finns i dag firmor som klarar både kyla vvs och el med en och samma gubbe.
Fint men vi behöver inte räkna upp alla (jag är också en av dom) men vi som nu har det som jobb håll med om att det är enklare att görra en riktig och snabb felsökning då man har allt i bagaget till skilnad för rörmockarn som inte tycker om el och inte har hanhaft ett ställ.
Citat från: overlander skrivet 04 december 2006, 21:19:26Fint men vi behöver inte räkna upp alla (jag är också en av dom) men vi som nu har det som jobb håll med om att det är enklare att görra en riktig och snabb felsökning då man har allt i bagaget till skilnad för rörmockarn som inte tycker om el och inte har hanhaft ett ställ.Absolut det är lättare för att man vet hur grejerna funkar så jag går aldrig bet på varken vad det är för fel eller att ha den del som felar med mej...Jag har alltid fullt med delar i bilen, skulle aldrig ge mej ut på en felsökning utan att ha de delar som kan tänkas gå åt med mej direkt.Mycket billigare för kunden å mycke snabbare är resultatet.Alltsom oftast har en installatör vart där innan och vill ha betalt för sin felsökning som oftast gick ut på att kolla säkring typ...Detta är ett problem för den som köpt sin vp, borde ju egentligen finnas en förteckning vart man ska vända sej om det felar med vid leverans...Detta är ju samtidigt ett dyrt sätt för oss att ligga på massa delar (men chefen vill ha det så) och ännu värre för de små firmorna som kanske inte har full styrning med service av värmepumpar dagligen. Så i de områden i Sverige där inte det finns massvis med vp där blir servicen lidande tror jag.
Men med ett bra självförtroende kommer man långt
Till VÄRMEPUMPSTILLVERKARNA:'Såg i Teknisk tidskrift år 1906. ASEA gjorde reklam för tvåhastighetsmotorer.Kompressor/Värmepumpstillverkna ligger 100 år efter sin tid.En tvåhastighetsmotor är obetydligt dyrare .