Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gräva grund ytjordvärme?  (läst 9135 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Gräva grund ytjordvärme?
« Svar #15 skrivet: 22 mars 2005, 13:45:21 »
1m alltså?

Joo... typ... Var i landet bor du?

60cm i söder, 120cm i norr, icke snöröjd mark.
Aldrig runt 2m och djupare då det är risk för permafrost.
Jag bor i Örebro. Jag la på 90cm i lera.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Gräva grund ytjordvärme?
« Svar #16 skrivet: 22 mars 2005, 14:17:32 »
Då kan man säga att frånluft VP och ladda slingas är ganska meningslös energimässigt.

Bättre att frånluft in igen till ens tilluft för förvärmning av ens bostad är bra.


Men den speciella kompact kollectorn som laddas av frånluft är den effektiv?

Den är säkert effektiv. Men det beror på att den normalt jobbar mot en frånluftvärmepump. Och en frånluftvärmepump har ingenstans (normalt) att göra av med ev. överskottsenergi som den kan skapa när tex. det är mycket solinstrålning. Med kompakt kollektron kan den lagra energin där.
Det som sen kan göra den effektiv är att lagringen är kortvarig. Troligen som mest ett dygn. Sen har värmen spätts ut i omgivande mark.

/Johan.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad fredde33

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Gräva grund ytjordvärme?
« Svar #17 skrivet: 22 mars 2005, 19:27:55 »
Bor i Västerbotten, inlandet.
Mitt borrhål är garanterat fruset för vattenpumpen slutade ta vatten för ett par veckor sedan, det har dessutom varit rejält kallt också med långa gångtider så hela foderrörsbiten är nog en ispelare och säkert en del av bergmetrarna också.
Är av precis samma åsikt som kom fram av utredningen om frusna borrhål (artikeln som nämndes tidigare) nämligen att det är inga problem så länge vattnet har någonstans att ta vägen allteftersom det fryser.....men i ett fall av 10000 så slår lagen om allttings jävlighet till.
Frågan var om man kunde gräva grundare pga den anledningen att det bara skulle fungera som ett komplement till "hålet"

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Gräva grund ytjordvärme?
« Svar #18 skrivet: 22 mars 2005, 20:00:23 »
Du har ingen möjlighet att komma ner djupare (typ 1m)? Går det inte djupare kan det väl iaf inte skada med en grund slang (tror jag).

Den borde väl då kopplas på returen till hålet för att tillföra den värmen som finns i marken till hålet

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad fredde33

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Gräva grund ytjordvärme?
« Svar #19 skrivet: 22 mars 2005, 21:16:44 »
Djupare än 40-50cm? blir nog tungt att handgräva då 8) .....

Inkoppling före hålet borde väl återladda bättre men har väl nackdelen att marken blir kallare sommartid.
Inkoppling efter hålet borde väl ge bättre verkningsgrad vår sommar och höst.

Vore nästan kul att testa Ã¥  se om gräset försvinner, kan ju alltid lägga trädgÃ¥rdsplattor  Sc:,h dom borde ju fungera som en ack om slingorna ligger grunt ;D

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Gräva grund ytjordvärme?
« Svar #20 skrivet: 22 mars 2005, 22:11:25 »
Citera
Den borde väl då kopplas på returen till hålet för att tillföra den värmen som finns i marken till hålet

den ska absolut vara pÃ¥ returen innan borran!!  mest för att det är i särklass mest effektivt pÃ¥ vintern!!!!!

Ytjorden ska köras så kall som möjligt då ger den mesta energin. I ytjord "lever" man på att utnyttja omvandlingsvärmet, i en borra kan det ställa till problem!

Ur 0 gradigt vatten som fryses kan man utvinna ca 92 kwh/m3 ur men om man sänker tempen 1 grad pÃ¥ vatten dÃ¥ utvinns bara ca 1,2 kwh. Snacka om skillnad!   :o :o
Av det kommer att det är mycket bättre med fuktig mark för en ytjordanläggning, har man torr sand tex då måste man öka längden rejält!

Jag har 40 meter ytjord till min borra helt ofrivillgt, borran liggar 20 meter från huset.
Jag ser en klar skillnad pÃ¥ tempen pÃ¥ borran!!  Slangarna ligger ytligt 5-70 cm djupt.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad fredde33

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Gräva grund ytjordvärme?
« Svar #21 skrivet: 23 mars 2005, 10:39:37 »
Hur kan du se skillnad pÃ¥ tempen i borran? har du provat att ha borran närmare huset ???  Sc:,h

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Gräva grund ytjordvärme?
« Svar #22 skrivet: 23 mars 2005, 14:41:25 »
Hmmm nu satte du mig på pottkanten  ;)
Jag mäter inte i borran så du har rätt jag kan inte se skillnaden annat än indirekt..

Jag har koll på rätt många VP anläggningar, här i området så jag ser en markant skillnad. Den är störst på sommaren och hösten. Men även hela vintern har jag fina temperaturer.  Därav denna oventenskapliga slutsats  :-[

Till viss del kan det bero på skillnader på bergets värmeledningsförmåga, men i närområdet är det likartad berggrund...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad fredde33

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Gräva grund ytjordvärme?
« Svar #23 skrivet: 23 mars 2005, 14:46:16 »
Ok :) vilka temperaturer, eller rättare sagt hur många grader kan man räkna med att "vinna".....1-2 kanske?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Gräva grund ytjordvärme?
« Svar #24 skrivet: 23 mars 2005, 15:10:07 »
Svårt att svara på...
Men säg så här, har man en sträcka ytjord i fuktigt mark så tar den "hand om" det mesta av minusgraderna som du har ut från pumpen. Detta mycket beroende på omvandlingsvärmet. Det frigörs enormt med energi när man fryser vatten!! Ungefär lika mycket som när man kyler vatten ca 80 grader!!!

Har man en sÃ¥n slinga pÃ¥ den kalla returen frÃ¥n pumpen, dÃ¥ har du en mycket högre temp pÃ¥ brine när den nÃ¥r borran!!!   Man kan ha nära +-0 in i borran istället för tex -4 grader, det gör ju en jätteskillnad!!

Det man ska va observant på är att totala slanglängden inte får va för stor, det är ju ett visst flödesmotstånd i slangen.

Har du en för kall borra ska du lätt kunna "vinna" 2 grader och även mera!
Men du bör lägga den på normalt djup och normalt avstånd mellan slingorna, då hjälper ytjorden till hela året ligger den jättegrunt då kanske tom den stjäl lite på vintern.
utan att veta några detaljer så skulle du behöva 150 meter minst... om det nu går

Fredrik`   har förängt med ytjord, det verkar mycket lovande.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2634.0.html
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad fredde33

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Gräva grund ytjordvärme?
« Svar #25 skrivet: 23 mars 2005, 17:56:03 »
Har idag ca 300m så 100-150 borde väl gå bra på en slinga?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Gräva grund ytjordvärme?
« Svar #26 skrivet: 23 mars 2005, 18:10:29 »
JorÃ¥ helt ok, iofs lite beroende pÃ¥ vilken pump du har.  Men som ex har Rickard 500 meter till sin NIBE pump, det funkar bra. jag har för mig att Rickard har ca 5 graders delta t.  Nibe har rekommenderade längder för sina pumpar, men det är inte absoluta maxlängdre.
Jag har ca 360 meter till min Thermia 75, med helt normala värden. Det skulle funka med 500 meter till min pump helt klart.

Har du en mindre värmepump då kan det va en mindre cirkpump till den, då kan det bli lite segt. Pumparna kan man byta också om det behövs.

Om du tex. har 300 meter idag och tempskillnad pÃ¥ 3 grader pÃ¥ stig o retur dÃ¥ fÃ¥r du 4 grader med 400 meter.  4 grader är ocksÃ¥ helt ok.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad fredde33

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Gräva grund ytjordvärme?
« Svar #27 skrivet: 23 mars 2005, 18:19:42 »
Smart!, tänkte inte så långt:)
Har en Nibe 5kw och en diff pÃ¥ ca fyra grader pÃ¥ lägsta hastigheten,  pÃ¥ högsta har jag bara 2 sÃ¥ det borde ju funka med 150m till

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Gräva grund ytjordvärme?
« Svar #28 skrivet: 23 mars 2005, 20:19:05 »
Helt perfekt ökar du  längden med 50%, sÃ¥ ska delta t öka frÃ¥n 2 till 3 grader.

Vilka tempetraturer har du nu på stig o retur?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad fredde33

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Gräva grund ytjordvärme?
« Svar #29 skrivet: 23 mars 2005, 22:59:06 »
Som värst -5/-2 och nu när det är mildare -3/-1 till 0......hamnar nog på plus snart:)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!