Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Test av Daikin Caldo XRH40  (läst 35859 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alva10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #60 skrivet: 16 december 2018, 22:28:34 »
Då ska ja undersöka länken :)
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #61 skrivet: 16 december 2018, 22:35:39 »
Ha ha skönt , är dock van med att jag har problem med bifogade filmer och liknande
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alva10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #62 skrivet: 16 december 2018, 22:49:47 »
Finns en ny länk nu i de andra inlägget.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #63 skrivet: 16 december 2018, 22:57:56 »
Nu ser jag din film. Maskinen ser ut att vara avfrostad på bra vis, jag har inga uppgifter om hur lång tid det tar för "vår" maskin eftersom den finns i en annan fastighet på några mils distans så jag har inte stenkoll på den biten.

Som sagts, inte bra ljudmässigt om dämpfjädrarna är inbäddade i isblock men relativt enkelt att fixa den biten där behov uppkommer (häll på hett vatten på fästena helt enkelt för att ta bort isen). Borde bara vara ett potentiellt problem om man har utedelen fäst i väggkonsoler i väggar som kan transportera vibrationer, knappast om det är markstativ.
« Senast ändrad: 16 december 2018, 23:07:37 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Alva10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #64 skrivet: 16 december 2018, 23:07:10 »
Rickard du säljer väll några speciella dämpare som man kanske kan byta till? Men hur man ska lösa isen på dämparna kan nån guida mig till via pm istället för att ta denna tråd ;)
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #65 skrivet: 16 december 2018, 23:09:23 »
Rickard du säljer väll några speciella dämpare som man kanske kan byta till? Men hur man ska lösa isen på dämparna kan nån guida mig till via pm istället för att ta denna tråd ;)

Det är väl bara bra om man kan ta detta via en tråd som alla kan läsa. Du är knappast den ende som har problem med dylikt.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #66 skrivet: 16 december 2018, 23:20:49 »
Om jag inte minns fel stog det i någon tråd att eventuella problem med att kondensvatten på vibrationsdämparna var löst, vet att det har monterats någon form av plåt för avrinning förbi dämparna som du annars kan maila din ÅF om att få monterade.

Om jag har missförstått det får daikin gå in och korrigera  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #67 skrivet: 16 december 2018, 23:28:10 »
Om jag inte minns fel stog det i någon tråd att eventuella problem med att kondensvatten på vibrationsdämparna var löst, vet att det har monterats någon form av plåt för avrinning förbi dämparna som du annars kan maila din ÅF om att få monterade.

Om jag har missförstått det får daikin gå in och korrigera  :)

Låter som en varaktigt fungerande lösning, hålla på och fiffla med att hälla på hett vatten är endast nödlösningar.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #68 skrivet: 17 december 2018, 06:27:10 »
VI har ju haft typ -20 till -24 grader här nu i några dagar och min maskin har i alla fall frostat av bra.
Den is och "snö" man ser på din maskin  i filmen sitter ju på delar som inte avfrostas så om du irriterar dig på det så måste du nog in med manuell avisning, typ torka bort frosten med handen från plåtarna.
När det gäller infrusna dämpare så är konsolfoten av ny design (för i år?) som gör att vattnet skall rinna av vid sidan av konsolerna, huruvida det går byta eller ej har jag ingen aning om.
Har man värmepumpen "hemma" ser jag detta som ett ickeproblem, det är ju bara hacka bort isen eller smälta bort den med varmt vatten om man skulle störas av vibrationer efter att det frusit vid dämparna.
Jag har själv satt gummidämpare på min värmepump då den sitter mot förrådsvägg, vi skulle helt enkelt inte störas om det uppstod några ljud i väggen. Jag har inte noterat några vibrationsljud, men som sagt, vi vistas ju väldigt sällan i förrådet.
Kanske tar jag mig tid att gå ut med en god bok och läsa en stund för att se om jag störs av några ljud.  ;)
Hos mig har det i alla fall inte blivit någon is mellan maskin och konsoler.
Nu är det snart helger och jag hoppas kunna komma med lite fler bilder.
När det gäller dämparna skulle jag nog rekommendera fjädrar om värmepumpen monteras på sovrumsvägg eller på vägg mot rum där man visats ofta, liiite vibrationer blir det alltid, och fjädrarna är ju avsevärt effektivare än gummidämpare när det gäller att minimera vibrationerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Alva10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #69 skrivet: 17 december 2018, 07:04:03 »
Ser det väll inte som något direkt problem men va mest intresserad av hur alla andras maskiner avfrostade :)
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #70 skrivet: 17 december 2018, 07:37:26 »
Min verkar i alla fall avfrosta perfekt än så länge.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #71 skrivet: 17 december 2018, 08:33:27 »
Har man upprepade problem med att gummidämparna blir inbäddade i is så bör man åtgärda detta innan man eventuellt byter till stålfjäderdämpare om det behovet finna.
En stålfjäderdämpare inbäddad i is blir annars lika stum.

Om det är ett ”icke problem” beror nog på hur ofta det sker, stå och hacka is eller slabba med vatten i minusgrader är ju inte så spännande  ::)

Finns någon produkt som daikin tagit fram så be ÅF komma och montera en sådan.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #72 skrivet: 17 december 2018, 08:41:00 »
Det beror väl lite på hur ofta det händer och var värmepumpen sitter, skall man klampa runt i meterdjup snö kan det väl bara ett problem, men annars är det väl inte helt ovanligt att det händer även på andra maskiner, minns en Sanyo som jag hade ansvar över på bya-bagarstugan som brukade bädda in gummidämparna i is ett par gånger/vinter - större utmaningar har man väl ställts inför kan jag tycka.
Men visst, finns det "tillbehör" framtaget så är det väl bara försöka få fram dem om behovet finns.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #73 skrivet: 17 december 2018, 09:27:31 »
Precis, är det ett återkommande fenomen så vill man nog ha en permanent lösning, den nya konsolfoten som du skrev med ny design kanske är framtagen just för att det varit problem.

Kan inte påminna mig om något märke som utmärkt sig för att kondensvattnet ska rinna på vibrationsdämparna , Sanyo hade ett hål i mitten på utedelen om jag minns rätt så det borde inte ha runnit vatten på dämparna vid avfrostning men det kanske fanns sanyo med flera hål som fick det fenomenet!

Ring ÅF om det är ett återkommande problem så får dom montera den där plåten/skyddet.
Den kostar troligen runt 20000:- vid inköp eller mer så lite måste ingå  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Piraya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #74 skrivet: 17 december 2018, 10:25:06 »
Ja inte är det bara daikins pump som har problem med nedisning
ser att även heron har en del is efter plåtkanterna och
ner på gummidämparn...efter kylan som var
bara att gå ut med en kanna med varmvatten
Med vänlig hälsning Piraya

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!