Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Reducera dimension pÃ¥ ute- och avluft till FTX?  (läst 1598 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sweknox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Reducera dimension på ute- och avluft till FTX?
« skrivet: 26 augusti 2020, 20:44:50 »
Ska till att installera FTX men vet inte än om det blir ett Heru 100 eller 160, väntar på projektering just nu.
Heru 100 har 160mm anslutning och Heru 160 har 200mm.

Dessvärre behöver jag bestämma mig redan nu för vilken kombihuv jag ska ha. Jag tycker en 200mm huv blir så blaffig och helt onödig om jag väljer Heru 100.
Om jag sätter en huv med 160mm rör, kan jag reducera 200mm från FTX till 160mm för att passa huven, eller kommer det att leda till några problem?

Är det något särskilt man behöver tänka på i sådant fall?

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Reducera dimension på ute- och avluft till FTX?
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2020, 07:31:23 »
Hej, ja du får ju annat tryckfall och hastighet över donet. Tillika att du kan får en högre ljudnivå utomhus och genom kanalerna inomhus som riskerar att ligga över riktvärden i BBR. Alltså ligger du i gränslandet mellan två aggregat så ta det större och ta en större huv. Du kommer få betydligt lägre ljudnivåer inomhus!

För huven se: https://ventilation.se/media/download/Combidon_ensy.pdf för dimensionering.

Utloggad Sweknox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Reducera dimension på ute- och avluft till FTX?
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2020, 08:03:42 »
Jag fick en rekommendation om att köra Heru 100, men jag vart osäker när jag såg specifikationen i en butik som inte verkar stämma med siffrorna från tillverkaren.
Jag har beställt projektering och ritning men det skulle ta några veckor vad jag förstod.

Lite kort om det jag läst mig till själv och mitt hus:

108 kvm entreplan och lika stor källare, öppet ner till källarens gillestuga som tar ca 50kvm och resterande är förråd och tvätt.
Ska ha tilluft i tre sovrum + vardagsrum på entreplan.
Ska ha frånluft i kök, badrum, gästtoa på entreplan och från tvättstuga i källaren, tänkte fixa överluft don mellan förråd för att få lite genomströmning där också.

Om jag förstått rätt ska man räkna kvm * 0,35 för att se vad man behöver för flöde. Räknar jag då på hela husets yta hamnar jag på 75,6 l/s men det kommer ju inte bli sanningen om jag bara drar frånluft på ett ställe i källaren, bör ju bli lägre då?

Heru 100 är specificerat till max 121 l/s och 765 Pa. I så fall med ovan siffra skulle jag ligga på 62% av max, men med tanke på källaren bör det hamna närmare 50%.

Tänker jag helt fel här, eller känns Heru 100 som ett vettigt alternativ för mig?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Reducera dimension på ute- och avluft till FTX?
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2020, 21:42:51 »
Kolla på kurvorna för ljudnivå vid olika flöde. När jag gjorde det så landade jag i ett stort aggregat som kan gå på låg fart. Inga 100 mm rör till vanliga rum.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Luugen

  • Gäst
Luugen
SV: Reducera dimension på ute- och avluft till FTX?
« Svar #4 skrivet: 05 september 2020, 21:40:39 »
Hej,
Kör på heru 130/160.
Mitt hus är 95+95 och jag har heru s100.
För att nå rätt flöde får jag köra aggregatet på 70%.
För att det skall bli tyst sänker jag hastigheten till 50% nattetid.

Luugen

  • Gäst
Luugen
SV: Reducera dimension på ute- och avluft till FTX?
« Svar #5 skrivet: 05 september 2020, 21:43:32 »
Och det finns massvis med  diskreta alternativ till det fula kombidonet.

https://ventilation.se/ventilationsdetaljer/galler.htm

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3614
  • Karma +2/-0
SV: Reducera dimension på ute- och avluft till FTX?
« Svar #6 skrivet: 06 september 2020, 17:48:22 »
Kör två separata huvar istället. Större risk för rundgång med kombihuv också.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!