Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RAS 10 tappat effektivitet?  (läst 2106 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad booten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
RAS 10 tappat effektivitet?
« skrivet: 10 december 2017, 21:51:54 »
Jag har en 7 år gammal Toshiba RAS 10.
Den tycks ha tappat i effektivitet. Den är fn inställd på 25 grader, fläkten på max och det är bara ca 21 grader en dryg meter ifrån innerdelen. Jag har tyvärr ingen bra termometer så jag kan mäta utblås temp på ett bra sätt. Mätte med en vanlig rums termometer och fick ca 44grader ett par centimeter från utblåset så den är ju inte helt verkningslös...

Förra vintern hade jag den på 24 grader och tyckte den värmde hela övervåningen bra men nu känns det lite småkallt i huset när det kryper ner under noll.

Är det nån vits att ordna service eller är det dags för byte? Den har säkerligen betalat sig redan men det känns kort med livslängd på 7 år.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: RAS 10 tappat effektivitet?
« Svar #1 skrivet: 11 december 2017, 00:00:45 »
Göra rent den kanske hjälper ?

BKristoffer

  • Gäst
BKristoffer
SV: RAS 10 tappat effektivitet?
« Svar #2 skrivet: 11 december 2017, 05:49:17 »
Testa att rengöra inomhusdelen ordentligt. Själv använder jag tryckluft för att blåsa bort damm som fastnat mellan flänsarna. Det brukar höja effekten avsevärt.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RAS 10 tappat effektivitet?
« Svar #3 skrivet: 11 december 2017, 19:18:04 »
Ja 7 år är inte så mkt för en Toshibapump, hade den varit 12-15 år så hade du väl kunnat överväga ett byte isf tycker jag. Om vi förutsätter att du har rengjort den ordentligt map filtren inkl renblåst pumpinnerdelen och den ändå har dålig värmekapacitet så har du säkert drabbats av gasbrist vilket inte är helt ovanligt efter ca 5-10 års drift. Jag har svarat på ett liknande problem med annan Toshibapump i annan tråd som du kan ta del av om du vill.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65847.msg697097#msg697097

Utloggad booten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RAS 10 tappat effektivitet?
« Svar #4 skrivet: 11 december 2017, 20:14:59 »
Jag tycker nog att jag rengör den ok. Jag dammsuger filtren på innerdelen ca varannan helg, tryckluft har jag dock inte använt. Har ingen kompressor och jag gissar att de små burkarna man kan köpa för rengöring i en datorlåda är för klent..Jag ska försöka ge mig på flänsarna i helgen med såpavatten och en diskborste. Finns det inget siktglas el dyl på utedelen där man kan se gasnivån?

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RAS 10 tappat effektivitet?
« Svar #5 skrivet: 11 december 2017, 20:49:51 »
Nej Nej det finns inga siktglas på utedelen, det finns inga direkt säkra sätt att mäta rätt gasmängd i pumparna heller. Den vanligaste och enklaste metoden för att kolla om pumpen är i ett hyfsat skick är att mäta utblåstemperaturen på innerdelen. Det gör man genom att mäta utblåstemperaturen på pumpen ca 10-15 minuter efter pumpens avfrostning och där man då har max börvärde inställt (+30 gr) och maxfart på fläkthastigeten (5:ans läge). Om man då inte kommer upp till en temp på mellan +55-58 graders utblåstemp så har man med all sannolikhet gasbrist på pumpen, och då skall du bara agera som jag skrev i ett annat inlägg här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65847.msg697097#msg697097

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: RAS 10 tappat effektivitet?
« Svar #6 skrivet: 11 december 2017, 20:55:38 »
Har du inte rengjort innerdelen på 7 år så är den garanterat full av damm iaf.
Kolla på forumet hur du rengör den riktigt innan du börjar meka.

Utloggad booten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RAS 10 tappat effektivitet?
« Svar #7 skrivet: 11 december 2017, 21:05:45 »
jodå, jag brukar göra rent innerdelen med såpavatten varje sommar.. Grumme tvättsåpa i en blomspruta och sen duschar jag hela flänspaketet och skrubbar med diskborste, har dock missat det i sommras.

@Karis; jag ska mäta utblåset efter att ha gjort rent innerdelen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!