Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förvirrad nybyggare söker hjälp  (läst 11168 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gästskribent

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förvirrad nybyggare söker hjälp
« skrivet: 28 september 2012, 19:07:52 »
Hej,
Vi ska bygga nytt i NV SkÃ¥ne och vet inte vad vi ska välja för typ pump och ventilation. Har läst mycket här inne, men är inte mycket klokare av den orsak. Vi bygger tvÃ¥ plan, ca 220m2 totalt, med vattenburen värme pÃ¥ bÃ¥da vÃ¥ningarna. Vet inte än om det gÃ¥r att borra (HallandsÃ¥sen - BÃ¥stad), men gör gärna det, om det gÃ¥r. Om jag fÃ¥r besked om att det inte är lönt sÃ¥ har jag tänkt luft vatten, men till min stora överraskning sÃ¥ fÃ¥r jag i dag pÃ¥ mässan i Malmö höra frÃ¥n en Thermia rep., att i nybygge sÃ¥ kan man inte ha en luft vatten - det är inte laglig enligt gällande föreskrifter. Hur skulle jag veta det? Det har jag inte sett nÃ¥gon stans förut. Ok, sÃ¥ dÃ¥ fÃ¥r jag söka andra alternativ som en back-up i fallet bergvärme inte är ett alternativ pga. dÃ¥lig berg. Jordvärme... slutningstomt... hur funkar det? Tja, jag pratar med den ena värmepumpproducenten efter den andra och dom har alla den "bästa" lösningen för mig... Man mÃ¥ste ju le lite av det, men samtidigt sÃ¥ ger jag nästan upp. PÃ¥ toppen av det hela sÃ¥ ska man ha ventilation och här är det ju lika mÃ¥nga som tycker att det enda valet är den "här" lösningen... Hur navigerar man i denna djungeln och var finnar man opartisk hjälp?  Jag har sett pÃ¥ Viessmann, Nibe, Thermia, IVE, Bosch, CTC.... och ocksÃ¥ nÃ¥got som värkar spännande frÃ¥n Drexler Weiss i Österrike. NÃ¥gon som har nÃ¥gra kvalificerade hint att komma med?

Utloggad Kenshin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Effektivisera mera
SV: Förvirrad nybyggare söker hjälp
« Svar #1 skrivet: 28 september 2012, 23:24:48 »
Länk till boverkets byggregler:

http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygg--och-konstruktionsregler-ESK/Boverkets-byggregler-BBR-19/

Vad jag vet så är det inget som förbjuder luft-vatten värmepump i den.


1 1/2-plans villa byggd 1972, uppvärmd yta 268 m2. Budget <10000 kWh/år inkl hushållsström.
Ligger nu på 5780 kWh/år.
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum 10,
Solceller 4,2 kW

Utloggad Gästskribent

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvirrad nybyggare söker hjälp
« Svar #2 skrivet: 29 september 2012, 10:27:21 »
Jag tror han försökte säga till mig att ett nytt hus får inte ha större förbrukning en ett visst nivå och att en luft/vatten vill inte komma under detta.

Senare på dagen i går så pratade jag med energikonsulten i kommunen och han bekräftade detta.

Men har dom rätt?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förvirrad nybyggare söker hjälp
« Svar #3 skrivet: 29 september 2012, 10:42:58 »
De som gör en seriös satsning på inneklimat och låg energiförbrukning i nybyggen väljer FTX i kombination med mark eller bergvärme.
Gärna en värmepump med 100% effekttäckning kopplad mot en arbetstank på ca 300 liter.
Har du mark för jordvärme är det precis lika bra, och oftast billigare, som bergvärme - enda nackdelen är att frikyla fungerar sämre om du har jordvärme.
Bergvärme utan att borra i berg är också möjligt, Thermia utvecklar en teknik för detta: http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.5031143-ny-metod-ger-miljovanlig-varme-for-villaagare

Snikalternativet är en frånluftsvärmepump typ ComfortZone CE65 eller Nibe 750, eller andra liknande från andra tillverkare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gästskribent

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvirrad nybyggare söker hjälp
« Svar #4 skrivet: 29 september 2012, 12:16:28 »
Tack Rickard!

Om det var du som skulle bygga i dag vad ville du vald - från A till Ö?

Mvh P

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Förvirrad nybyggare söker hjälp
« Svar #5 skrivet: 29 september 2012, 14:31:50 »
bergvärme om det går att borra för då kan man ha frikyla eller jordvärme för det är typ lika bra och ofta billigare i samband med nybygge speciellt (tänker på tomten som ändå är förstörd under bygget) men jordvärmen ger inte alternativet med frikyla i samma utsträckning, någon som kan vara bra i nya täta hus med stora fina fönsterpartier mot syd. Värmepumpen oavsett typ med full effektteckning så att ingen spetsel behövs för att värma huset och ge varmvatten.

Fördelen är att nya hus är ganska energisnåla så det är inga stora maskiner som behövs.

Därtill hade jag valt ett modernt FTX aggregat. Alltså kontrollerad till- och frånluft med återvinning. Detta minskar effektbehovet ytterligare. Moderna aggregat växlar även i sommarläge mellan kylning genom att ta in ej återvunnen kallare uteluft till att återvinna kylan inne när ute-tempen är högre.

All luft som kommer in i huset är filtrerad vilket ytterligare förbättrar innemiljön. Många kan även behovsmässigt öka farten om temperaturen inne är för varm på sommaren eller i fall fukthalten är för hög inne.

Man slipper då också kalldrag genom väggventiler något som känns lite tråkigt i ett nybyggt hus.


Den billigaste lösningen är frånluftsvärmepump som ger värme och ventilation med utan de komfortfördelar som ovan.

När man ändå bygger nytt är det ju trevligt att dessa grundläggande förutsättningar blir så bra som möjligt. det blir dyrare att göra i efterhand. Att dra tilluftsrör till alla rum är inte så dyrt när huset ändå byggs. Frånluft måste man ha i båda fallen. Själva FTX aggregatet är inte dyrt. Kanske 25 000 för ett vettigt aggregat (vet inte exakt).

Då har man en bra ventlösning.

Kostnaden för berg- jordvärme i ett hus med mindre effektbehov är inte sÃ¥ farligt mycket mer än en bra frÃ¥nluftsvärmepump. Det har väl räknats pÃ¥ här förut. 

Kan det skilja 100  000 totalt? alltsÃ¥ typ skillnad frÃ¥n 100 000 till 200 000?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förvirrad nybyggare söker hjälp
« Svar #6 skrivet: 29 september 2012, 15:14:22 »
Jag hade nog valt en Nibe/Thermia/IVT/Wiessmann (eller liknande) värmepump med inbyggd vv-beredare, effekt troligen kring 8 kW beroende på vad energiberäkningen säger att ditt hus kommer att behöva.
Värmepumpen bör ge full effekttäckning vid DUT.
Värmepumpen kopplas till en arbetstank på 300 liter.
I externa flödeskretsen skall du sätta in en energisnål cirkpump, t.ex. en Danfoss Alpha 2 eller motsvarande från någon annan tillverkare.
Ventilation är jag dåligt insatt i, men HERU talas det ju mycket om, fast det där kan säkert ändra från ett år till ett annat.
Visst fördyrar det investeringen en del jämför med franluftsvärmepump, men det är en investering i komfort och maximal energibesparing, jag gissar att du sparar ett par tusen kWh extra jämför med frånluftsvärmepumpsalternativet. (långt ord)
« Senast ändrad: 29 september 2012, 15:16:12 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gästskribent

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvirrad nybyggare söker hjälp
« Svar #7 skrivet: 29 september 2012, 19:35:41 »
Tack Rickard, Tack David! God input!

Utloggad Kenshin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Effektivisera mera
SV: Förvirrad nybyggare söker hjälp
« Svar #8 skrivet: 29 september 2012, 21:33:48 »

Regelverket säger att du skall bygga med en maxförbrukning på max 55kWh per m2 Atemp och år om du har elvärme. Och värmepump räknas som elvärme. Hur du kommer dit är din ensak. Ingen kan förbjuda någon lösning.
Troligtvis har man pratat om frånluftsvärmepump när du nämner luft -vatten och det är lite Eberöds bank över den lösningen

Med luft-vatten menas vanligen en innedel med värmepump och en utedel med fläkt och ett batteri för att värma brinen.

Som David Rinnan skriver FTX med bergvärme är det du skall välja.
Bergvärme är mer lönsamt på sikt mot luft-vatten.
Ett rätt utfört borrhål varar många år längre är utefläktarna som både låter i trädgården och kan bli utsätta för skadegörelse.

1 1/2-plans villa byggd 1972, uppvärmd yta 268 m2. Budget <10000 kWh/år inkl hushållsström.
Ligger nu på 5780 kWh/år.
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum 10,
Solceller 4,2 kW

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Förvirrad nybyggare söker hjälp
« Svar #9 skrivet: 29 september 2012, 21:38:29 »
Ett riktigt dimensionerat borrhål räcker i flera generationer för det kommer att laddas med ny "värme" hela tiden.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Förvirrad nybyggare söker hjälp
« Svar #10 skrivet: 29 september 2012, 23:26:13 »
det var någon som förklarade problemet med luft/vatten och nya hus nyligen i någon tråd.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Förvirrad nybyggare söker hjälp
« Svar #11 skrivet: 30 september 2012, 00:14:17 »
Tja, lite klurigt.
Hallandsåsen måste man förmodligen borra ganska djupt för att få fast material eftersom det mesta är löst material och sprucket på grund av inlandsisen.
Att man inte kan ha L/V beror nog på regler om 1/2 omsättning luft/h i ventilation på nybyggen.
Men har man FTX som någon skrev så kan inte jag se något hinder för att ha L/V.
Jordvärme tror jag är svårt på hallandsåsen eftersom det är grus och låg grundvattennivå.
Frånluftsvärmepump löser en del problem men inget jag hade satsat på.
Om inget annat fungerar så finns vattenburen pelletskamin i kombination med L/LVP.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: Förvirrad nybyggare söker hjälp
« Svar #12 skrivet: 30 september 2012, 00:18:46 »
BBR sätter begränsning på Max installerad eleffekt förutom X kWh per m2 och år. Det innebär att en LV VP får problem då en sådan riskerar att slå av helt när det blir kallt och med begränsning i installerad eleffekt så innebär det helt enkelt att man får frysa då det inte finns tillräckligt med elpatron att spetsa med. Exvis zon 1, Norrbotten, 95 kWh/m2/år samt max 5,5 kW installerad effekt upp till 130m2. Säg att kompressorn tar 2kW i en LVVP så har man alltså bara 3,5kW kvar till elpatroner vilket inte räcker långt.
« Senast ändrad: 30 september 2012, 00:24:21 av ltfrebac »
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Förvirrad nybyggare söker hjälp
« Svar #13 skrivet: 30 september 2012, 00:41:20 »
Så där ja, precis så tänkte jag säga men kom inte på det själv :)

Även en markvärmepump kan ju få problem, men då är det problem i maskinen, inte bara kallt ute så att säga. Lite skillnad trots allt.

TS får om jag räknar rätt ha 6,75kw i installerad effekt.

6kw VP + 3kw elspets. Ryms inom kw budgeten och ska enligt dimensioneringsprogrammet fungera om jag anger ängelholm som ligger hyfsat nära den där åsen ni prata om.

Då har jag räknat på 20w per m2 i snitt. :)
Med 25w per m2 i snitt så behövs 3.6kw elpatron vid dut. Då blire till att baka bullar. För nästa steg patron blir väl 6kw och det håller inte.

Dock är inte FTX inräknad här. SÃ¥ dÃ¥ kanske det gÃ¥r ihop sig. AlltsÃ¥ att du kan komma ner till 20w/m2 i snitt för byggnaden i effektbehov med FTX. 

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Förvirrad nybyggare söker hjälp
« Svar #14 skrivet: 30 september 2012, 00:43:28 »
en 6kw bergvärmepump med 115m (aktivt) hål skulle behöva 1,3kw elpatron vid dut.
lambda berg 2W/m K.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!