Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoBasic  (läst 2554 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
EcoBasic
« skrivet: 08 mars 2006, 09:31:08 »
Nu har temperaturen nattetid legat pÃ¥ minus 12-13 gr under hela veckan och dÃ¥ är det ju lite trÃ¥kigt att EcoBasic stänger av VP vid -10 gr trots att VP funkar ned till -15 gr.  :(  GÃ¥r det att modifiera EcoBasic pÃ¥ nÃ¥t sätt sÃ¥ att den gÃ¥r till -15 gr?? NÃ¥t annat man kan göra för att "lura" EcoBasic??
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Utloggad Maskot

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: EcoBasic
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2006, 10:10:41 »
Vi har en EcoAir 107 med Ecobasic på jobbet. Jag stoppade helt sonika in utegivaren i kompressorutrymmet, ungefär en decimeter från botten, är ca 7 grader varmare där. Så vitt jag förstått det hela så borde det inte vara någon fara om man bara håller framledningstempen låg. Max 48 grader vid minus 15.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
SV: EcoBasic
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2006, 10:31:45 »
Jag har faktiskt lekt med exakt samma tanke  ;)  Kan VP ta skada om utegivaren visar allt för mycket sÃ¥ att VP gÃ¥r även under -15 gr??
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Utloggad Maskot

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: EcoBasic
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2006, 12:18:48 »
Vi har haft ett par dagar med 18 minus strax innan soluppgången. Då har den fortfarande gått helt normal, inga ansträngda ljud. Nu har vi fläktkonvektorer och håller därmed ned framledningstempen.
Vi har mätning på den, både värme och el. Vid 18 minus gav den 3.4 kW värme och förbrukade 1.550 KW, det är klart tempen orkade då inte upp till mer än 32.5 grader, COP 2.1 ink. avfrostning.
Jag skulle tippa pÃ¥ att den gÃ¥r  ner till minus 20 om tempen hÃ¥lls nere under 40 grader.
Frågan är hur smörjningen fungerar då.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
SV: EcoBasic
« Svar #4 skrivet: 08 mars 2006, 12:24:29 »
OK, det är ytterst sällan det blir kallare än -15 gr här pÃ¥ ön sÃ¥ det blir nog till att flytta in utegivaren in i "skÃ¥pet" när jag kommer hem ikväll...  :)
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
SV: EcoBasic
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2006, 18:55:17 »
OK, nu sitter utegivaren i skÃ¥pet bredvid pressostaten. Vid -2 gr visar utegivaren +6 gr... Kanske för mycket diff  Sc:,h  Jag misstänker att diffen blir ännu större när det blir kallare. FÃ¥r nog kanske flytta ned utegivaren och lägga den pÃ¥ botten av skÃ¥pet...  :-\
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
SV: EcoBasic
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2006, 07:01:01 »
På botten av skåpet visar utegivaren -6 gr vid -7 gr ute så nånstans mellan pressostaten och botten borde vara rätt ställe...
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Utloggad reiner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Land
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoBasic
« Svar #7 skrivet: 10 mars 2006, 16:13:04 »
Hej Harri

Smart sätt du kom pÃ¥ att lura utegivaren.  Thumbsup 
Min EcoAir 107 EcoBasic stängde av vid -14.9 (pÃ¥ max miniterometern) härom natten. RÃ¥kade befinna mig i garaget när det hände. Kollade ett par timmar senare dÃ¥ var det -12 och dÃ¥ gick pumpen igen. Har vi olika styr pÃ¥ EcoBasic  tro? Eller kan det bero pÃ¥ att det var sÃ¥ mycket snö runt pumpen att utegivaren fick en varmare temp? Tänkte tyvärr inte pÃ¥ att kolla utegivarens temp i EcoBasic sÃ¥ det kan ju vara differens mellan utegivaren och max-mini  termometern.
Hur gick det med radiatorerna?
/reiner *vinkar*
225 m2, 1 ½ plan utan källare, 22.000 kw. inkl hh, Gotland före installation av CTC EcoAir 107, EcoBasic. 500 l ack. i nov -05. Braskamin med vattenmantel som spets.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 641
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!