Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann någon posta ett annat svar i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 16 juni 2018, 16:57:24 »

Jag testade dels att sätta in energiförbrukningen 22 - 6 HH-el = 16 MWh/år uppvärmning och dels utgå från 70 W/m2 för 127,5 kvm vid -20 grader ute. Det blir ett effektbehov på ca 7,2 kW vid DVUT -12 grader. NIBE VPDIM 2.7 har bara F2040-8 och F2120-8 är bättre så siffrorna med F2040-8 kan inte vara sämre.

Sedan får man naturligtvis reservera sig för hur många grader värmesystemet behöver idag vid DVUT, men det ska ju byggas om till lågtemp om jag läste rätt.

Har ännu ej beställt utedel och har väl egentligen bestämt mig för en f2120-8 men var inne och kollade på nibes hemsida gällande f2040 som då verkar producera ca 7kw vid 0 grader medans f2120 max kommer upp i 6,5kw? Så f2040 verkar kunna producera mer kW än motsvarande på f2120? Då det inte är så stor prisskillnad på f2120 12kw och 8kw så blir jag osäker? Någon som har ett nya dimesoneringsprogram för nibe som kan hjälpa mig? Vill ju inte sätta in en 12kw om det blir för stort heller..
Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 29 mars 2018, 20:41:11 »

du behöver ingen  ukv, men jag rekommenderar dig att  sätta en eller två fläktkonvektorer  för att få ner framlednignen.
pumpen stegar ner efter vvproduktion,  då den får hög retur.
sätter man  2 fläktkonvektorer  så får du ner framledningen  och ukv slår ju sönder  de höga returtemperaturerna.
Få ner framlednign till 50 grader max.

Tack för input! Ukv’n kommer jag ha infälld på radiatorkretsens framledning, så Allstå kommer värmepumpen få 200 liter plus volymen i radiatorkretsen tillbaka. Så den kommer jobba ett tag innan den får varma returer?

Vad menar du med ukvn slår sönder den höga returtempersturen? :) har redan köpt ukvn nämligen och kommer installera nästa vecka. Alltid roligt med nya vinklar men har inga bra placeringar på fläktkonvektorer, eventuellt i framtiden men då för kyl möjligheter :)
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 07 mars 2018, 19:49:51 »

du behöver ingen  ukv, men jag rekommenderar dig att  sätta en eller två fläktkonvektorer  för att få ner framlednignen.
pumpen stegar ner efter vvproduktion,  då den får hög retur.
sätter man  2 fläktkonvektorer  så får du ner framledningen  och ukv slår ju sönder  de höga returtemperaturerna.
Få ner framlednign till 50 grader max.
Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 03 mars 2018, 13:54:52 »

Jag testade dels att sätta in energiförbrukningen 22 - 6 HH-el = 16 MWh/år uppvärmning och dels utgå från 70 W/m2 för 127,5 kvm vid -20 grader ute. Det blir ett effektbehov på ca 7,2 kW vid DVUT -12 grader. NIBE VPDIM 2.7 har bara F2040-8 och F2120-8 är bättre så siffrorna med F2040-8 kan inte vara sämre.

Sedan får man naturligtvis reservera sig för hur många grader värmesystemet behöver idag vid DVUT, men det ska ju byggas om till lågtemp om jag läste rätt.

Okej låter bra! Antar att jag behöver hyfsat bra framledningstemp i dagsläget då jag bara har ”kuvert” radiatorer, i dagsläget kör jag ut 60grader oshuntat direkt till radiatorerna som styrs av en innegivare som i sin tur styr cirkpumpen. Så har inte så mycket till referens.

Japp det stämmer bra men det ligger nog 1-3 år fram i tiden tyvärr så min vision är ju att det ska fungera hyfsat under tiden men är väl medveten om att det inte är optimalt.

Men lutar nog åt en f2120-8, dels med din input och med en bekant som är värmepumps tekniker och gör servicerärende åt nibe i regionen och har även hållt värmepumpsutbildningar. Har inte riktigt fått någon bra slutsats att välja en 12a.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 03 mars 2018, 13:27:44 »

Jag testade dels att sätta in energiförbrukningen 22 - 6 HH-el = 16 MWh/år uppvärmning och dels utgå från 70 W/m2 för 127,5 kvm vid -20 grader ute. Det blir ett effektbehov på ca 7,2 kW vid DVUT -12 grader. NIBE VPDIM 2.7 har bara F2040-8 och F2120-8 är bättre så siffrorna med F2040-8 kan inte vara sämre.

Sedan får man naturligtvis reservera sig för hur många grader värmesystemet behöver idag vid DVUT, men det ska ju byggas om till lågtemp om jag läste rätt.
Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 03 mars 2018, 13:20:09 »

Ralleballe: yes har somsagt beställt en 200liters ukv, vet att expkärlet blir lite underdimensionerat men kommer ha ett drifttryck på 0,5bar så kommer inte påverka säven speciellt mycket :)

Josth: okej det låter ju perfekt! Vilka referenser behöver programmet för att räkna ut täckningsgraden? Är det passerat på mitt hus med uppgifter från denna tråden eller är det schablonuppgifter? :)
Skrivet av: Josth
« skrivet: 03 mars 2018, 13:14:21 »

Det jag kan se i dimensioneringsprogrammet är att F2120-8 kommer att räcka för 99-100% energitäckningsgrad vid DVUT på -12 grader.
Skrivet av: Ralleballe
« skrivet: 03 mars 2018, 13:05:48 »

Ja, tittar man på graferna i tekniska specifikationen så ser det ut som det. Jag vågar inte rekommendera det ena eller det andra, då jag bara är lekman i ämnet. DVUT för Kristianstad 1981-2010 var -12.1°C, det har kanske ändrats sedan dess.

Minsta värmeeffekt för 12 kW är väl 3 kW, med en stor mängd vatten får du kanske hyffsade gångtider även när värmebehovet är lågt. Har du obegränsat med plats skulle jag säga att du ska välja så stor volymtank som möjligt. Tänk då på att expansionskärlet är tillräckligt stort.
Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 03 mars 2018, 12:37:06 »

Nej jag räkna 80/w m2 som jag höftade, men det verkar ju stämma bra :) bor i Kristianstad

Min enda misstanke jag har är väl att f2120-8 har en maxkapacitet på 6,5kw(?) och f2120-12 på ca 9.2kw(?) jag kommer värma upp 115kvm+10-15kvm biarea där jag monterar en radiator nu när jag gör pannbytet.

Några inputs?
Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 02 mars 2018, 17:39:53 »

Nej jag räkna 80/w m2 som jag höftade, men det verkar ju stämma bra :) bor i Kristianstad
Skrivet av: Ralleballe
« skrivet: 02 mars 2018, 16:38:46 »

Ca 22 000 kWh per år alltså. 118 m2 i Skåne. Överslagsberäkning med 70 W/m2 ger maxeffekt 8260 W. Du har antagligen ingen ekonomisk vinning i att välja en 12 kW pump. Detta är bara grov estimering, någon annan kan säkert visa mer detaljerad beräkning av effektbehov. Var i Skåne bor du, så kan vi kolla VDUT där.
Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 02 mars 2018, 15:04:57 »

Vad har du för estimerad energiförbrukning och effektförbrukning? Kommer det att ändras framöver? Bygga till, isolera bättre etc...



Ligger på 7500-8000kwh i hushållsel(har ingen elpatron på befintliga pannan)
Gör av med 3-4 pallar pellets om året(värmer varmvattnet på sommaren med).
Byggas till kommer det inte göras men kommer med tiden byta värmesystem till två rörs dimensioners efter 45c framledning och kommer tilläggsisolera vinden med ecofiber 350-400mm.

Hittade någon konvertering som sa att 1kg pellets är ca 4,8kwh så med en förbrukning på 3,5 pallar blir det ca 14000kwh på värme/varmvatten
Svarar gärna på fler frågor :)
Skrivet av: Ralleballe
« skrivet: 02 mars 2018, 13:13:06 »

Vad har du för estimerad energiförbrukning och effektförbrukning? Kommer det att ändras framöver? Bygga till, isolera bättre etc...
Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 02 mars 2018, 11:51:53 »

ett tips är att välja ctc ecozenith 250 med ecoair, 250 pannan har bivalent shunt och det blir inga som helst flödesproblemeller knäppningar.

Har idag beställt innedel nibe vvm 320 + 200l ukv men har inte beställt någon utedel än, har fått några olika förslag nu, vissa säger att jag ska ta en 12kw f2120 andra säger att det kommer bli för stort och att den aldrig kommer gå på full effekt och tycker absolut inte jag ska ha större än 8kw f2120, några inputs för att komplicera det ännu mer för mig? :)
Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 02 mars 2018, 08:26:42 »

En 4-vägs ventil eller? Får kika på det men volymtanken hade jag tänkt ha ändå, inte bara för knäppningar:)
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 01 mars 2018, 20:21:23 »

ett tips är att välja ctc ecozenith 250 med ecoair, 250 pannan har bivalent shunt och det blir inga som helst flödesproblemeller knäppningar.
Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 28 februari 2018, 06:14:58 »

Aa är förskonad från lukt (peppar peppar). Ville först ha en frånluft vp härhemma men nibe avråde mig från det för jag inte har ett ”tätt hus” iform av ångspärr men det var mest för ventilationen. Har lite små planer på att sätta in en frånluft modul till den nya pannan och i samband sätta tilluftventiler men får se vad som händer.
Skrivet av: jimron
« skrivet: 27 februari 2018, 22:03:02 »

Är ju bra med extra ventilation om man har impregnerade syllar på huset som efter de blivit blöta en gång aldrig slutar lukta, den lukten letar sig upp i bostaden och sätter sig i allt från kläder till möbler. Ecofiber säger du? Får man ju allt kolla upp ju ...tack för tipset!
Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 27 februari 2018, 21:22:43 »

Aa är tyvärr många lb husgrunder med fuktproblem! Vad jag har blivit klok på så ska man använda något som heter ecofiber då (jag iaf) inte har någon ångspärr och isolerar man med mineralull kan man även få fuktbekymmer på vinden tummenupp.
Men det lättaste är nog att ta in en firma som sprutar ut det på vinden, det hade jag tänkt göra iallafall:). Aa sorpionsavfuktare(?) har jag. Har med funderat på fresh ventiler i alla ”rena” utrymmen. Men inte tagit tag i det än
Skrivet av: jimron
« skrivet: 27 februari 2018, 20:59:29 »

Jag har handrattar på och fullt öppna på alla radiatorer. Tror radiatorerna heter Lenhovda panelradiatorer eller nåt sånt...eftersom jag har tummen mitt i näven så kommer jag inte att tilläggisolera vinden...inte själv iallafall. Är tanken lösull då eller? På min vind så är där golv på halva ytan så det är ju rätt bra att man gå runt lite o inspektera undertak o sånt. Jag har bara undertrycksfläkt i krypgrunden än så länge men Anticimex rekommendera nåt som hette sorbtionsavfuktare eller nåt...men än så länge så räckte det med fläkten. Har tillluft i varje rum också fresh 90 + en frånluftsfläkt på lilla toan som går hela tiden på lite lägre varv o skapar lite undertryck i bodelen.
Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 27 februari 2018, 20:10:16 »

Okej typ samma som mig då, har med bytt fönster och har eternit på undertak och taket samt fasadförklädnad på garaget! Om du har lika lite isolering på vinden som mig så finns där lite besparing att göra där! Nja ett rörssystem överlag är ju inte att föredra kontra 2rörssytem men dessa husen är ju sämsta möjliga ettrörsstemen tummenupp. Jag gör av med ca 7500-8000kwh på hushålls el och iår kanske 2,5 pall pellets vet inte just nu vad formeln är för att räkna ut det i kWh men har en avfuktare i grunden som med drar lite el på sommarhalvåret med. Blir väl nu till våren-sommaren som jag byter pannan så får väl se lite hur bra det blir med dom radiatorerna jag har i och med att dom egentligen är gjorda för högtemp. Men byter även för att få mer komfort och slippa sota pannan som är orginal från när huset byggdes! Har du några termostater på radiatorerna eller endast handrattar?
Skrivet av: jimron
« skrivet: 27 februari 2018, 19:29:57 »

Tjena! Japp kul att höra från nån som har samma typ av hus. Har inga knackningar i systemet utan det är tyst o fint. Men enrörssystemet verkar inte vara omtyckt av rörläggare, svårt att få det att funka bra var det nån som sa... Jag bor lite utanför Ängelholm och har 109kvm boyta + 59kvm som består av pannrum,förråd och garage. Jag tror inte det är tilläggisolerat nånstans dock så är fönster och dörrar utbytt för några år sen. Eternit är det också gott om...har du eternittak? De förra ägarna hade en totalförbrukning på ca 15000kwh och jag har som sagt snart bott här i ett år och kommer väl landa lite under det ca 14000kwh. Jag har en ctc ecoair 107 med en ecoel 1800, vet ej vad det motsvarar i kw... Mvh Ronnie
Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 27 februari 2018, 18:25:53 »

Tjena! Japp det har jag läst mig klok till iallafall och snackat med forumfolk här och en värmepumpstekniker. Dels för att slippa knackningar i systemet om du har det? Sen då för att få jämnare gång på pumpen så du slipper många start/stopp:) är ju tanken med tiden att byta till tvårörs(är själv röris) men tanken är ju att detta ska funka med mitt befintliga system! Var i landet bor du? Funkar det bra med luft/vatten annars i ditt hus? Hur många kE är din värmepump på? Hur mycket isolering har du på vinden? Tilläggsisolerat?

Blev lite utfrågning mest för det är intressant med liknande hus, har inte själv tilläggsisolerat(har ca 120mm) befintligt men ligger överst på listan att fixa när pannan är bytt:) bor själv i kristianstadstrakten
Skrivet av: jimron
« skrivet: 27 februari 2018, 12:18:19 »

Hej Pickle rick! Jag har samma hustyp som dig, ett LB-hus från -69 med enrörssystem. Jag har bott här i cirka 1 år nu och huset värms av ctc luft vatten värmepump. Tyvärr får man ju köra ganska varm framledning ca 46-47 grader vid 0 grader ute och många start/stopp. Min pump lär nog ge upp snart och funderar lite på Thermia eller Nibe...men en volymtank är att rekommendera då när man byter pump?
Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 25 februari 2018, 10:17:59 »

Tänkte fortsätta med denna tråden istället för att starta en ny då all fakta om mitt hus ligger här.
Jag har kollat lite på den nya Mitsubishi ecodan, om msn skulle jämnföra den mot f2120?
Har dålig koll på Mitsubishi har endast monterat nibes grejer(är vs-montör).

Någon som kan ge några tips och råd?
Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 23 januari 2018, 12:28:17 »

Nej hoppas inte det men annars får msn vända på det om jag tycker det går för trögt:)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 januari 2018, 09:26:55 »

Tror det funkar bra på framledningen ett värmesystem är trögt så lite fördröjning åt nått håll brukar inte märkas.
Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 23 januari 2018, 09:15:51 »

Åhfan trodde bara 310an hade det! Aja enligt nibes ritningar vill dom ha den på framledning så kör på de tummenupp
Skrivet av: Snok
« skrivet: 23 januari 2018, 06:38:47 »

 Sitter en inbyggd knäpptank på 320, verkar funka hyggligt för har inte hört något direkt.
Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 23 januari 2018, 06:16:08 »

Make sense! Tyvärr har jag värmeknäppningar i mitt hus just nu så får nog ha den på framledningen men det ska nog funka bra ändå!

Tack för all info
Skrivet av: Snok
« skrivet: 22 januari 2018, 21:49:57 »

Okej tack för input smurfen och snok!

Är det någon speciell anledning till du har den kopplad på returen och inte framledningen?

Jag resonerade som så att det skulle bli ”trög” reglering. Framledningen vill jag ha fram till radiatorerna snabbt och ”lagringen/laddningen” på det som blir över. Dessutom har jag kvar mitt vedsystem och i den tanken jag använder finns VV-slingan för detta. Så denna slinga valde jag att koppla före vv-beredaren på vvm. På så vis förvärmer jag varmvattnet med radiatorretur och skapar en större möjlighet till störttappning.



Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 21 januari 2018, 21:36:06 »

Okej tack för input smurfen och snok!

Är det någon speciell anledning till du har den kopplad på returen och inte framledningen?
Skrivet av: Snok
« skrivet: 21 januari 2018, 21:16:49 »

Vvm3xx har två pumpar, en för ladd och en för rad. När 2120 värmer ras matar laddpump (cp1) hela systemet. När 2120 kör vv matar cp1 laddkrets(vvb) och cp6 cirkulerar rad.

Självkalibrerande pumpar. Funkar fint på mitt system med 500lit volymtank.

Jag har min volymtank på returen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 januari 2018, 21:14:51 »

Kör du ukv tanken direkt på framledningen som en förstoring av röret behövs ingen extra cp.
Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 21 januari 2018, 21:05:28 »

Okej ska bolla frågan till nibe med men enligt det schemat så blir det ju i samma krets inte paralellkopplat så i min värld lär jag inte behöva en cirkpump till? Sc:,h
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 januari 2018, 20:51:26 »

Har ingen koll på hur vvm310 jobbar i hop med f2120 men jobbar vp direkt mot radsystemet så måste flödet vp behöver vara lika som flödet rad systemet behöver är det lika funkar det bra med tanken som volym förstorare är det stor skillnad på flödena skulle jag koppla tanken som arbetstank med separat cp till rad. Nu är det mycket möjligt att vvm300 separerar flödena det har jag ingen koll på.
Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 21 januari 2018, 14:06:07 »

Utmärkt svar! Något annat jag bör tänka på? Vet att expkärlet blir lite litet men får vara så.

Kollar man på översta bilden på sida 10 så antar jag att det är det jag ska bygga efter för en ”aktiv ukv”?
Länk: https://www.nibe.se/nibedocuments/23748/031788-6.pdf

Men det är inga andra komponenter jag behöver till den?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 januari 2018, 13:50:00 »

Ukv200 kommer inte bli för stor. Du kan säkert köra på enbart innedelen en vinter men till vilken nytta köp vp direkt den kommer värma huset i stort sett hela vintern även om huset kräver väldigt hög framledning är det få dagar det krävs och om det nu är så att framledningen är för hög får man åtgärda det i ett senare skedde.
Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 21 januari 2018, 13:42:04 »

Hej tack för ditt svar. Okej så det kan inte bli för stor volym för 8kw 2120? Nej det jag är osäker på om det kommer funka, kan man sätta in innedelen och sen att den ”loggar” vilken framledning huset kräver vid olika utetemperaturer? Så jag isåfall kör den på el resten av vintern och kopplar in utedelen till hösten kanske?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 januari 2018, 13:36:37 »

En ukv tank gör så att vp får mindre start stopp och kan jobba närmare börvärde dvs bättre drift och det är en fördel med 200 liter vs 100 liter men tanken hjälper inte om ditt hus behöver väldigt hög framledning.
Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 21 januari 2018, 13:06:38 »

Hej!

Tack för svar, yes så långt är jag med. Jag var nog lite luddig när jag skrev inlägget, anledningen till att värmepumpsteknikern rekommenderade 320an var för den har förrådsberedare medans 310 har slingtank och iom att vi har mycket kalk här är det bäddat för att slingtanken ska kalka igen.

Jag är mest ute efter om det kommer fungera bra med ukvn i mitt lilla hus och om värmepumpen kommer trivas hyfsat iallafall.
Skrivet av: Ralleballe
« skrivet: 21 januari 2018, 12:02:39 »

VVM320/325 är förrådsberedare, dvs de har en tank med varmt tappvatten och en väldigt liten, 5l?, bufferttank till radiatorkretsen. De har även inbyggt expansionskärl.

VVM310 är en slingberedare med skiktplåt mellan tappvatten och radiatorvatten. Den har lite mer radiatorvatten i pannan, 25l?. Dock inget inbyggt expansionskärl.

Behöver man mycket tappvarmvatten rekommenderas VVM320/325, behöver man den extra volymen till radiatorkretsen kanske man ska satsa på VVM310. Ska du ändå ha separat volymtank kanske det inte spelar så stor roll.

320-toppansluten
325-bottenansluten
Skrivet av: Pickle_rick
« skrivet: 21 januari 2018, 10:15:30 »

Hej!

Har varit i kontakt med nibe ang. VÄP val och blev rekommenderad 2120-8 och en vvm 310.
Pratade senare med en värmepumpstekniker som jag är lite bekant med som sade att jag skulle ha en vvm 320(har kalkrikt vatten) och en nibe 200 ukv då jag har ett 70-tals lb hus med dels liten vatten volym och högtemps raddar. Han rekommenderade också en 8 kW utedel.

Det är då ett 70-tals lb hus som ligger i Skåne  med ett rörssystem med delade röret upp i radiatorerna. 112m2 som är hyfsat dåligt isolerad i väggar och vind(ska tilläggs isolera vind). Har idag en gammal olje konverterad panna till pellets och gör av med ca 3-4 pallar pellets per år. (Har ingen elpatron, eldar året runt)

Jag ska med åren göra om hels rörsystemet till tvårörs med nya raddar men tyvärr håller min befintliga panna på att rosta upp så ligger i tiden att byta.

Min fråga är egentligen, kommer det funka bra med väp i mitt hus? Är det någon fördel med 200l ukv kontra 100 l ukv? Kollar man på Nibes flödesschema på deras ukv så ska jag inte behöva några extra komponenter till den?(mer än av ventiler och avtappning) Något annat jag skall tänka på?

Svarar gärna på frågor om ni behöver mer uppgifter!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!