0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det som händer när du stoppar shuntgången , är att om shunten står mycket öppen så blir det ganska varmt på GV då vv har högre temp än vad som behövs för GV det blir övertemp , eftersom du tydligen inte har tummen i handen som synes , tänk, lite överkurs , din shunt styrs av VP som stänger under hur lång tid , ett tidrelä som bryter och kopplar in shunten efter kanske halva tiden det tar att göra vv , då får du lite varmare på GV men inte så mycket , när shunten startar går det rätt fort för den att hitta läget
jag använder en shunt, något överdimensionerad, kvs 2,5, samt en motor på 240 sekunder. Har aldrig upplevt att temparna rusat. Snarare så att när VV produktionen är klar har radiatorer och golvvärme hunnit sänka tempen i tanken så det är dags för shunten att öppna upp en aning till.
Jag mailade IVT i höstas om samma sak och ifrågasatten just den logiken då jag kör med en arbetstank. Varför strypa shunten då?"Det är så" jag kort och gott det svar jag fick Jag löse problemet med att koppla på ett relä som tar styr från växelventilen. När denne växlar till varmvattenproduktion bryter relät kretsen till shunten. Allt styrs med växelström så backspänningar behöver man generellt inte oroa sig för.