Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VV start och stopp temp ändrar sig till fabriksinställning?  (läst 3132 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vet i katten vad detta beror på, men kanske...
Det är sÃ¥ att VV start och stopp temp ändrar sig i menyerna, det ställer in sig pÃ¥ fabriksinställningarna vid 2 tillfällen  :-\
Vill ha start och stopp till VV pÃ¥ 46-50ºC, inte som frÃ¥n fabrik pÃ¥ start och stopp pÃ¥ 52-53 ºC  fiR:
KAN vara sÃ¥ att vid ett av dessa tvÃ¥ tillfällen har jordfelsbrytaren löst ut och dÃ¥ kanske nollat pannan sÃ¥ den gÃ¥tt över till fabriksinställning pÃ¥ VV  Sc:,h
Vid det andra tillfället har jag en gÃ¥ng stängt av panna och VP i ett par dagar, kan det nolla pannan  Sc:,h
Vid det andra tillfället bröt jag strömmen både på "knappen" på pannan, på den extra monterade brytarn brevid pannan och även slog över de tre säkringar som går till pannan på Noll.
Nån som har en teori, eller kan jag ha rätt?
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad meshugg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gnesta
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Vet i katten vad detta beror på, men kanske...
Det är sÃ¥ att VV start och stopp temp ändrar sig i menyerna, det ställer in sig pÃ¥ fabriksinställningarna vid 2 tillfällen  :-\
Vill ha start och stopp till VV pÃ¥ 46-50ºC, inte som frÃ¥n fabrik pÃ¥ start och stopp pÃ¥ 52-53 ºC  fiR:
KAN vara sÃ¥ att vid ett av dessa tvÃ¥ tillfällen har jordfelsbrytaren löst ut och dÃ¥ kanske nollat pannan sÃ¥ den gÃ¥tt över till fabriksinställning pÃ¥ VV  Sc:,h
Vid det andra tillfället har jag en gÃ¥ng stängt av panna och VP i ett par dagar, kan det nolla pannan  Sc:,h
Vid det andra tillfället bröt jag strömmen både på "knappen" på pannan, på den extra monterade brytarn brevid pannan och även slog över de tre säkringar som går till pannan på Noll.
Nån som har en teori, eller kan jag ha rätt?


När jag stängde av pannan igår för att rengöra partikelfiltret och sen satte på den igen, var tex. anslutningseffekt "nollat" så jag fick ställa om det igen... har inte kollat några andra inställnigar än.. har inte hunnit gjort några än... men det är ju skumt att den inte "kommer ihåg"

Bosch EHP 8 AW, CC 160 installerade 22/10 -10
1 plans hus med källare 95kvm +95 kvm
1 rörs system !!!
dränering och tilläggsisolering på grunden gjort 2010. Pordrän 1 lager med dränboxen

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vet i katten vad detta beror på, men kanske...
Det är sÃ¥ att VV start och stopp temp ändrar sig i menyerna, det ställer in sig pÃ¥ fabriksinställningarna vid 2 tillfällen  :-\
Vill ha start och stopp till VV pÃ¥ 46-50ºC, inte som frÃ¥n fabrik pÃ¥ start och stopp pÃ¥ 52-53 ºC  fiR:
KAN vara sÃ¥ att vid ett av dessa tvÃ¥ tillfällen har jordfelsbrytaren löst ut och dÃ¥ kanske nollat pannan sÃ¥ den gÃ¥tt över till fabriksinställning pÃ¥ VV  Sc:,h
Vid det andra tillfället har jag en gÃ¥ng stängt av panna och VP i ett par dagar, kan det nolla pannan  Sc:,h
Vid det andra tillfället bröt jag strömmen både på "knappen" på pannan, på den extra monterade brytarn brevid pannan och även slog över de tre säkringar som går till pannan på Noll.
Nån som har en teori, eller kan jag ha rätt?


När jag stängde av pannan igår för att rengöra partikelfiltret och sen satte på den igen, var tex. anslutningseffekt "nollat" så jag fick ställa om det igen... har inte kollat några andra inställnigar än.. har inte hunnit gjort några än... men det är ju skumt att den inte "kommer ihåg"



Beror på hur du "bryter" strömmen.
Stänger du av VP:n på on/off knappen ska den inte nollas, men kanske däremot om du gör VP:n strömlös.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jag har gjort min strömlös med arbetsbrytaren utan att instsällningarna har försvunnit.
Vad jag däremot har märkt är att driftstidsstatistiken blir konstig - Den nollas inte, men man tappar en massa timmar/kWh...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har gjort min strömlös med arbetsbrytaren utan att instsällningarna har försvunnit.
Vad jag däremot har märkt är att driftstidsstatistiken blir konstig - Den nollas inte, men man tappar en massa timmar/kWh...


Jag med, kanske beror på hur länge man bryter den.
Har som vana att kolla in VP-inställningarna vid spänningsfall, off/on:ad och bruten ström, för att va säker.
Dock brukar aldrig V/H-värdena ändras, endast VV start/stopp och en av de där stopptemparna.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad meshugg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gnesta
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Vet i katten vad detta beror på, men kanske...
Det är sÃ¥ att VV start och stopp temp ändrar sig i menyerna, det ställer in sig pÃ¥ fabriksinställningarna vid 2 tillfällen  :-\
Vill ha start och stopp till VV pÃ¥ 46-50ºC, inte som frÃ¥n fabrik pÃ¥ start och stopp pÃ¥ 52-53 ºC  fiR:
KAN vara sÃ¥ att vid ett av dessa tvÃ¥ tillfällen har jordfelsbrytaren löst ut och dÃ¥ kanske nollat pannan sÃ¥ den gÃ¥tt över till fabriksinställning pÃ¥ VV  Sc:,h
Vid det andra tillfället har jag en gÃ¥ng stängt av panna och VP i ett par dagar, kan det nolla pannan  Sc:,h
Vid det andra tillfället bröt jag strömmen både på "knappen" på pannan, på den extra monterade brytarn brevid pannan och även slog över de tre säkringar som går till pannan på Noll.
Nån som har en teori, eller kan jag ha rätt?


När jag stängde av pannan igår för att rengöra partikelfiltret och sen satte på den igen, var tex. anslutningseffekt "nollat" så jag fick ställa om det igen... har inte kollat några andra inställnigar än.. har inte hunnit gjort några än... men det är ju skumt att den inte "kommer ihåg"



Beror på hur du "bryter" strömmen.
Stänger du av VP:n på on/off knappen ska den inte nollas, men kanske däremot om du gör VP:n strömlös.

stängde av på on/off knappen på pannan
Bosch EHP 8 AW, CC 160 installerade 22/10 -10
1 plans hus med källare 95kvm +95 kvm
1 rörs system !!!
dränering och tilläggsisolering på grunden gjort 2010. Pordrän 1 lager med dränboxen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 513
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!