Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur är detta installerat?  (läst 1886 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joksi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur är detta installerat?
« skrivet: 21 augusti 2019, 20:05:31 »
Hej alla!

Jag skulle behöva hjälp med, om det är möjligt, att baserat på foton få hjälp av någon som förklarar hur mitt värmesystem i huset är inkopplat. Dvs om det är rätt inkopplat, eller ej, eller om det går att koppla på annat sätt.

Vänligen se på bilderna. Det handlar om en frånluftsvärmepump och en fjärrvärmecentral, som enligt husförsäljaren kallas frånluftsvärmepump med fjärrvärmespets. Anledningen att jag överhuvudtaget frågar är för att jag misstänker själv att något ibte är kopplat/installerar så som det ska, och behöver få det bekräftat av någon som förstår sig på det. Alltså hiur det är tänkt att fungera, om det fungerar så eller om man kan/ska göra något annorlunda för att få systemen att fungera på tänkt sätt?

Säg till om något saknas eller om fler bilder behövs!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur är detta installerat?
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2019, 21:52:22 »
Vad är problemet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Joksi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur är detta installerat?
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2019, 23:30:35 »
Vad är problemet?

Problemet är att fjärrvärmen inte verkar användas som spets. Det känns som att huset utrustats med två olika uppvärmningssystem, som ska lira tillsammans, men alltså inte gör det utan snarare är oberoende av varandra. Jag har en känsla av att det inte är så det är tänkt?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur är detta installerat?
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2019, 06:54:02 »
Svårt att säga utifrån bilderna hur det är tänkt att fungera, men om man har gjort på enklaste sätt så kan systemen vara fristående från varandra och värmepumpen har en lite högre värmekurva än fjärrvärmen (och elpatronen i värmepumpen avstängd). Det behövs alltså ingen kommunikation mellan systemen för att få det att fungera.
Dock är det lätt att förstöra funktionen om man ändrar inställningar på ena eller andra systemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Joksi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur är detta installerat?
« Svar #4 skrivet: 22 augusti 2019, 07:21:01 »
Svårt att säga utifrån bilderna hur det är tänkt att fungera, men om man har gjort på enklaste sätt så kan systemen vara fristående från varandra och värmepumpen har en lite högre värmekurva än fjärrvärmen (och elpatronen i värmepumpen avstängd). Det behövs alltså ingen kommunikation mellan systemen för att få det att fungera.
Dock är det lätt att förstöra funktionen om man ändrar inställningar på ena eller andra systemet.

Jag kan tillägga att el-patronen inte ser ut att vara avstängd. Pumpen har eller hade standard värmekurva och centralen ställs in med den temperatur som man vill ha inomhus.
Trycker man på Off på värmepumpen så börjar fjärrvärmeförbrukningen att rusa på vintern, resp trycker man på off på centralen så förbrukas mycket mer el istället. Tidigare boende har som jag förstått haft båda systemen igång samtidigt, och då låg deras förbrukning ett år på ca 7000kwh el och 5500 kWh fjärrvärme. Det tycker jag tyder på att det inte är ett komplement till varandra.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Hur är detta installerat?
« Svar #5 skrivet: 22 augusti 2019, 09:27:32 »
Om du inte har en ritning så tror jag du får göra en så vi kan förstå hur dom är kopplade, bilder är nog bra men hjälper inte utan en ritning
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Joksi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur är detta installerat?
« Svar #6 skrivet: 22 augusti 2019, 11:43:16 »
Om du inte har en ritning så tror jag du får göra en så vi kan förstå hur dom är kopplade, bilder är nog bra men hjälper inte utan en ritning

Har tyvärr ingen ritning vad jag vet, vet heller inte riktigt hur man gör en? Syns inte alla rördragning ar på fotona?

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Hur är detta installerat?
« Svar #7 skrivet: 22 augusti 2019, 12:34:58 »
Citera
vet heller inte riktigt hur man gör en?

Penna + papper -> fota med kamera i tfn -> lägg upp bild här
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Joksi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur är detta installerat?
« Svar #8 skrivet: 22 augusti 2019, 13:02:10 »
Penna + papper -> fota med kamera i tfn -> lägg upp bild här

Förstår faktiskt inte skillnaden mellan att fota rören och rita de på ett papper och sedan fota pappret...?

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Hur är detta installerat?
« Svar #9 skrivet: 22 augusti 2019, 13:10:42 »
Utgå tex från en schematisk skiss över din nuvarande pump, sådan har du säkert i manualen eller kan få av leverantören, var väl bosch? Försök sedan rita in hur din flvp är hopkopplad med det som kommer från fjärrvärmen. Om du inte fixar detta får du nog ta dit någon som kan hjälpa dig kolla upp/rita/analysera på plats. Medlemmarna här behöver bättre underlag för att kunna ge råd
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Hur är detta installerat?
« Svar #10 skrivet: 05 september 2019, 21:14:24 »
Har du nån extra dosa till maskin, som kopplar in fjärrvärfjärrvärme, när den vill spetsa med el kanske ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!