Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Intressant vindkraftverk.  (läst 11737 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Intressant vindkraftverk.
« skrivet: 29 mars 2011, 13:22:36 »
Har ägnat en del tid till att förkovra mig inom vindkraft djungeln
och hittat ett riktigt intressant vindkraftverk som heter UGE-4
4kw verk som inte kräver bygglov.
Går tydligen i stort sett ljudlöst..
Är ingen liten pjäs..Själva impellern är 4,6m hög och 3m bred.
och om man skall tro specen(som jag för övrigt tror stämmer) så skall det vid en medelvind på 6,5m/s
ge ett årligt utbud på runt 9000kw

Priset är givetvis inte gratis,men som med dom flesta andra så tillverkas den i kina(Beijing)
kan man köpa direkt från kina så lär man betala 30-40% av vad den kostar här.
kineserna är ju lite roliga på det viset,även om man gör upp en affärsuppgörelse så säljer dom på sidan av..=)
*Trasig länk*

Dogge
« Senast ändrad: 24 november 2020, 07:41:01 av Rickard »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Intressant vindkraftverk.
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2011, 14:04:31 »
Kravet för bygglov är väl att rotorn skall vara max 2 meter i diameter.
Eller har det ändrats de senaste åren?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Intressant vindkraftverk.
« Svar #2 skrivet: 29 mars 2011, 14:31:59 »
Det är ändrat till 3 meter.
och mätes horizontelt,så man kan ha ett vindkraftverk på 3x20m eftersom vindkraftverket får vara max 20 meter totalt
så har jag fattat reglerna.

med dessa regler så blev ju vindkraften lättare att hantera,jag har hittat vertical axis verk som är på
6kw med en bredd på 3,25x6,00 meter,lite modification dvs ner till 3,0 så har man ett verk på över 5kw
« Senast ändrad: 29 mars 2011, 14:37:10 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Intressant vindkraftverk.
« Svar #3 skrivet: 29 mars 2011, 14:43:36 »
En UGE 4 kostar hos en Svensk försäljare 190000:-   :o

Och då måste man fixa mast,fundament och stagning själv

Sen det här med att den får vara 20 meter hög bara man tänker på att den måste kunna falla innanför tomtgränsen och den får inte kunna falla på någon byggnad.
detta reducerar bygghöjden för många.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Intressant vindkraftverk.
« Svar #4 skrivet: 29 mars 2011, 15:28:09 »
Den får inte heller vara fäst i byggnad. Diametern är 3 meter oavsett på vilket håll. Och lagen fastställdes 1987.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad clas_f

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Intressant vindkraftverk.
« Svar #5 skrivet: 29 mars 2011, 18:54:54 »
nja, så här ser reglerna ut........

http://www.vindlov.se/Global/Boverket/Vindkraft-V.jpg

och texten bakom med mera matnyttigt är: http://www.vindlov.se/sv/Fragor--svar/Allmant-om-vindkraft/




Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Intressant vindkraftverk.
« Svar #6 skrivet: 29 mars 2011, 19:33:15 »
ja..190,000 är sjukt dyrt,men köper man utomlands så blir det ju som med allting annat,billigare
hittat den för 140,000..och hittar man konstruktören i kina så ramlar väll summan ner under 50,000 skulle jag tro,om inte billigare?..ska forska i det
men måste säga att jag gillar konstruktionen, ser definitivt snyggare ut än vanliga propeller dito, och en vertical axial kan man montera lägre än vanliga, ett 7 meters torn var standard, då hamnar man på strax över 11 meter, fast givetvis bättre desto högre torn.samt att detta verk är tänkt att kopplas in på elnätet så man slipper rappla med batterier.

om nu bara grejjerna är av kvalite och håller ihop,så är det nog en god investering i det långa loppet, även om man betalar 190,000.
Vad kostar elen om 10 år? 3 kr kw?

Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Intressant vindkraftverk.
« Svar #7 skrivet: 29 mars 2011, 19:46:47 »
nja, så här ser reglerna ut........

http://www.vindlov.se/Global/Boverket/Vindkraft-V.jpg

och texten bakom med mera matnyttigt är: http://www.vindlov.se/sv/Fragor--svar/Allmant-om-vindkraft/
Vilket är precis vad jag sa. Är diametern vertikal så mäter man förstås vertikalt och tvärt om.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Intressant vindkraftverk.
« Svar #8 skrivet: 29 mars 2011, 20:27:02 »
nja, så här ser reglerna ut........

http://www.vindlov.se/Global/Boverket/Vindkraft-V.jpg

och texten bakom med mera matnyttigt är: http://www.vindlov.se/sv/Fragor--svar/Allmant-om-vindkraft/

När jag går in på den sidan och tar "steg för steg" "miniverk" och "definition av klassen" så står det följande
Citera
Bygglov krävs ej för att uppföra vindkraftverk som:
a) är lägre än 20 meter över markytan,
b) placeras på ett avstånd från gränsen som är större än kraftverkets höjd över marken,
c) inte monteras fast på en byggnad, eller
d) har en vindturbin med en diameter som är mindre än tre meter.

Sedan finns det tydligen ännu fler regler om man är i närheten av kraftledning,väg eller järnväg
som jag ser det stämmer de fakta som framförts i tidigare poster.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Intressant vindkraftverk.
« Svar #9 skrivet: 03 april 2011, 23:39:15 »
Ännu ett intressant vindkraftverk, tänkte att jag lägger in länken här om nå´n skulle tycka det var intressant.
den är visserligen 15cm för bred för att vara godkännt,men vad jag kan se av konstruktionen så borde det inte vara någon sak att
korta stagen 7,5cm och på det viset få den 3 meter bred, tror inte det påverkar konstruktionen nämvärt.

Har mailat om priser.

http://www.2020solar.com/NV-5K-94.asp

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad rob314159

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intressant vindkraftverk.
« Svar #10 skrivet: 12 juni 2011, 23:32:28 »
Ännu ett intressant vindkraftverk, tänkte att jag lägger in länken här om nå´n skulle tycka det var intressant.
den är visserligen 15cm för bred för att vara godkännt,men vad jag kan se av konstruktionen så borde det inte vara någon sak att korta stagen 7,5cm och på det viset få den 3 meter bred, tror inte det påverkar konstruktionen nämvärt.
Har mailat om priser. http://www.2020solar.com/NV-5K-94.asp

Mailade dom också precis. Hört nåt från dom?

/rob

Utloggad Andreas D

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Intressant vindkraftverk.
« Svar #11 skrivet: 06 juli 2011, 21:49:10 »
Är det någon som vet hur det ligger till med forskning runt vindkraft.Som omvandlar energin till värme?Mvh

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Intressant vindkraftverk.
« Svar #12 skrivet: 07 juli 2011, 23:40:53 »
Ett tips: Satsa inte på vertikalaxlat...
Jag har kört förbi Falkenberg ett antal gånger nu där provanläggningen ligger och den står ALLTID still.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!