Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 410p varierande panntemp  (läst 1190 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreas85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 410p varierande panntemp
« skrivet: 24 februari 2018, 15:30:35 »
Hej pÃ¥ er  wave

Upptäckte i morse att panntemperaturen var ovanligt låg ner mot 35 grader...
när jag sedan felsökte med hjälp av detta fantastiska forum, masade sig temperaturen upp mot 51 som den bör vara Sc:,h.

Detta är tyvärr inte första gången. Vad jag gjort är att jag bytt filter och rengjort tilluftsfläkten. Kompressorn är ok vad jag kan säga, cirkulationspumpen också. Shunten har jag inte rört då det är ett vred varmt/kallt, inget A-läge eller "hand" som det har varit på en del googlade bilder.

Funderar nu på om det kan ha med förångaren att göra? verkar vara mycket jobb med detta så hoppas på svar härifrån innan jag kastar mig in på att rycka ut frånluftsfläkten och liknande.

 help help help 

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9621
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410p varierande panntemp
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2018, 16:14:32 »
Hej!
Har du stängt av el-patronen helt? Den behövs normalt senast när det är +6 grader ute eller kallare. Kanske har ni någon annan uppvärmningskälla i huset också? Kompressorn i 410P ger bara 1,7-2,0 kW värme beroende på årsmodell.
mvh
/Josth
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad andreas85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p varierande panntemp
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2018, 16:39:33 »
Tackar för svar tummenupp. Elpatronen är inte blockerad, utan kan slå till, imorse var dock temperaturen 35 men symbolen för elpatronen lös inte? Tror kanske att den inte går hela tiden utan den arbetar i intervaller. Annars är niben deb enda värmekällan vi har...mysteriet fortsätter hmm.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9621
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410p varierande panntemp
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2018, 16:45:06 »
Om kanal 01 Panntemp visar 35 grader och el-patronen är aktiverad/tillåten men inte kopplas in låter det som fel på styrkortet. Kan bara hända vid andra årstider om man störttappar varmvatten till bad och startfördröjningen för kompressorn inte räknat upp. Också beroende på årsmodell. När är den tillverkad?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad andreas85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p varierande panntemp
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2018, 17:41:01 »
Det glömde jag skriva, det är tillverkad 2005. Det som är märkligt är att pannan kan fungera felfritt en vecka för att sedan få detta problem, om det är styrkortet borde inte då felet vara konsekvent? Du tror inte det kan bero på förångaren som jag var inne på?? Annars får jag naturligtvis ta hit en tekniker som får byta kortet

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9621
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410p varierande panntemp
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2018, 18:01:57 »
Om det skulle vara något problem med förångaren gäller det någon helt annan sak. El-patronen ska ju alltid se till att det är varmt i tanken oavsett om kompressorn slutat fungera om den inte är blockerad. Vad är det för förångningstemperatur och avluftstemperatur?

Möjligen nÃ¥gonting stör styrkortets funktion? Skulle kunna vara strömmatningen till elektroniken pÃ¥ det stora reläkortet. I sÃ¥ fall kanske man kan se en uppsvälld trasig glättningskondensator där? 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9621
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410p varierande panntemp
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2018, 18:13:13 »
Kan det vara så att ni har korta strömavbrott som gör att pannan måste starta om emellanåt? Till år 2005 finns det 3 st olika manualer så man måste helst veta när under 2005 den är tillverkad men jag tror att följande gäller från manualen sidan 18: "Normalt tillåts elpatronen att vara i drift även om kompressorn har slagits ifrån på grund av att dess stopptemperatur har uppnåtts (under förutsättning att elpatronen är inkopplad via driftslägesomkopplaren). Dessutom tillåts framledningstemperaturen vara så hög som 65 °C. Dessa funktioner kan kopplas ur genom att flytta bygeln från stift 1 och 2 till stift 2 och 3 enligt bild. Vid uppstart visar nu sifferfönstret horisontella streck, annars vertikala." Alltså om vertikala streck vid påslagning av pannan så ska el-patronen kunna gå in och värma direkt även om startfördröjningen för kompressorn inte hunnit räkna upp.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 410p varierande panntemp
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2018, 19:58:16 »
kanske är fel på kontaktorn till elpatron, inte ett helt ovanligt fel, har varit på pannor där den brunnit fast så den är dragen hela tiden, även fall där spolen brunnit, så den får 230v men drar aldrig. 518575 eller 518734 artnr

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 410p varierande panntemp
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2018, 20:43:18 »
Om kontaktorn felar så borde den väl ändå indikera att elpatronen är aktiverad?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 410p varierande panntemp
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2018, 09:01:40 »
inte om den fastnar i draget läge, då skenar tempen, men den visar inte att elpatron är i, men däremot visar den det om spolen är bränd.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!