Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För kall Brine vätska  (läst 746 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Antennen 2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
För kall Brine vätska
« skrivet: 21 oktober 2023, 22:16:49 »
Jag har bergvärme, en Nibe 1255-16 installerad (2016) med ett hål på 200 m (vilket är för litet då vi har ett stort hus). Har funderat på att borra ett extra hål kostar mycket pengar. VP stryper pumphastigheten (effektuttaget) när brine vätskan ut till borrhålet går under -6 grader, vilken den gör ett antal timmar per år så att borra ett extrahål kommer inte att löna sig. Har funderat på att försöka förvärma brinnvätskan med en värmeväxlare utomhus då det oftast är varmare i luften än vad brinevätskan är och på det sättet spara hålets effektuttag större delen av året. Någon som har gjort något liknande aller har funderingar runt detta?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: För kall Brine vätska
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2023, 03:39:48 »
Det finns ju frånluftsmoduler som värmer brinevätskan, men hur mycket effekt de ger, har jag ingen aning om.
Hur stort hus har du, har du radiatorer eller golvvärme. Om radiatorer, är de stora( tjocka) eller är de tunna radiatorer. Hur många radiatorer totalt. Vad har du för framledning och retur på radiatorkretsen?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9661
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: För kall Brine vätska
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2023, 11:46:40 »
FLM kan ge ett bidrag som motsvarar ca 30 - 40 m djupare borrhål. Men det är ju ett rejält projekt att bygga om ventilationen fast det är väldigt skönt med frisk luft inne.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: För kall Brine vätska
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2023, 15:46:39 »
Siffror som brukar citeras för  tex IVT VBX-2 som har nÃ¥got grövre kopplingar  Ã¥tervinner mellan 1,0-1,8 kW  DVs ca 10 000kWh /Ã¥r   Tror du fÃ¥r köra Elpatron  nÃ¥gra dagar i januari.  Frikyla och luft-Vatten VXL som används tex i bostadsrättsföreningar  med för stora VP anläggningar  till borrhÃ¥l Ã¥terladdar ochsÃ¥ berget till en viss grad . Men pÃ¥ grund av systemets tröghet sÃ¥ kan man ändÃ¥ lyckas kyla till -6C  vid stora effektutag, tex januari . DÃ¥ blir det enklast med eltillskott eller möjligen Luft-Luft inverter om det inte är för kallt ute
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Antennen 2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För kall Brine vätska
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2023, 16:03:06 »
Det finns ju frånluftsmoduler som värmer brinevätskan, men hur mycket effekt de ger, har jag ingen aning om.
Hur stort hus har du, har du radiatorer eller golvvärme. Om radiatorer, är de stora( tjocka) eller är de tunna radiatorer. Hur många radiatorer totalt. Vad har du för framledning och retur på radiatorkretsen?

Huset är byggt1970 har golvvärme i 3/4 av huset resten har moderna tjocka element. Diffen på radiatorkretsen är i dagsläget är diff på 3 grader ökar t ill ca 5 grader när det är minusgrader ut. Idag är framledningstempen ca 30 grader när det är 5 grader ute. Vintertid så är framledningstempen är framledning 34 grader när det är -4 grader.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: För kall Brine vätska
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2023, 17:51:52 »
Jag har numera vent återvinning typ som en Nibe FLM och har för mig att stoppar jag fläkten sjunker brine tempen direkt ca 0,6 grader. Tidigare kunde brine tempen hamna på lite drygt 1 minus grad det har den inte gjort efter installation av återvinning nu ligger den på plus grader jämnt. Nu hade inte jag kort borra eller problem med tempen utan installerade för vi hade usel vent och fick tag i ett aggregat till ok pris hade vi haft kall brine gissar jag att återvinningen skulle ge mera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: För kall Brine vätska
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2023, 19:33:34 »
sikta på 7-8 på radiatorkretsens diff

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: För kall Brine vätska
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2023, 21:02:45 »
När då ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!