Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT595 - div frÃ¥gor  (läst 7623 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erikssonr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT595 - div frågor
« skrivet: 21 oktober 2016, 17:05:30 »
Hej!

Jag flyttade in i ett hus i somras där tidigare ägarna installerat en IVT595 (2015) och då jag kommer från lägenhet så är jag ganska grön på det här med uppvärmning. Det jag förstått är att flvp'n värmer tappvattnet och slingorna i grunden, men ungefär där tar det också stopp.

- kan man styra en IVT595 alt göra inställningar som är mer anpassade för oss?
- Får intrycket av att den går typ hela tiden (=högre elräkningen..) tycker inte den gick lika ofta under juli o augusti
- Vad betyder elpatron och kompressor? Vore toppen om någon kunde beskriva lite kortfattat hur det hänger ihop
- Servrar man flvp? Antar ja, hittills har jag bara gjort rent luftfiltret några gånger men antar att det finns mer steg att utföra för att hålla den i trim

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT595 - div frågor
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2016, 17:39:29 »
Det finns inte många inställningar att göra på den där.
Du styr värmen helt och hållet med rumsgivaren som i sin tur styr med cirkpumpen (on/off).
Kompressorn är den vitala delen i en värmepump, tillverkar värme till ca 1/3 av kostnaden av en elpatron.
Man ska sträva efter att kompressorn så göra så mycket av värmen som möjligt.
Elpatron värmer direkt 1/1 mot elförbrukningen och skjuter till den värme som inte kompressorn förmår.
Båda dessa har var sin termostat bakom panelen (den övre är till elpatron).
Möjligen kan man prova och sänka inställningen på elpatrons termostat och se om detta kan påverka elförbrukningen i rätt riktning?

Men det som troligen kommer göra störst skillnad är att installera en luft/luft värmepump i huset som får värma till största delen och sen kan din frånluftsvärmepump få stå för det som inte luft/luft värmepumpen klarar.

Tyvärr har denna modell ingen display så man vet inte hur bra eller dåligt den går.
Om man är lite vetgirig så kan man köpa sig en IR-termometer och mäta t ex på avluftröret (under isoleringen) för att få en uppfattning om hur bra kompressorn jobbar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT595 - div frågor
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2016, 18:10:42 »
Vad är det för slingor i grunden som den värmer? Golvvärme i en del av huset? Det som jag tycker är mystiskt med IVT 595 är att kompressorn jobbar mellan 52°C till 55°C och el-patronen 57°C till 60°C. Man kan ju få intrycket att den bara kör el-patronen mest hela tiden och först när det inte räcker och temperaturen i pannan sjunker så kopplas kompressorn in...? Det står inte mycket om styrningen i manualen tyvärr. På NIBE är det tvärtom så att kompressorn jobbar t.ex. mellan 52°C till 55°C och el-patronen 49°C till 52°C. När kompressorn inte orkar hålla uppe temperaturen så kompletterar el-patronen och temperaturen i pannan håller sig runt 50 °C. IVT 595 har en total värmeeffekt på ca 2,0 + 1,3 = 3,3 kW. Nu på vinterhalvåret är det en fördel att kompressorn går mest hela tiden för att spara på kWh el och jag skulle noga se efter att den inte mest bara kör på el-patronen!? Annars skulle jag ändra termostaterna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad erikssonr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT595 - div frågor
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2016, 11:31:18 »
Jag har flvpn i badrummet och finns en "ratt" (hehe) utanför, det rumsgivaren då antar jag? Hur skickar den ut värmen egentligen? Genom takdonen? Jag trodde hela tiden att den bara värmde tappvattnet och ev överskott kunde värma upp huset.
Rumsgivaren är nu inställd mellan 20 o 25, vet inte vad man brukar ha...? Sovrummen på övervåningen verkar inte få något av värmen

Jag lyfte bort panelen och det är lampan för kompressorn som lyser hela tiden, så det är bra då? Ska kompressorn jobba dygnet runt? Jag får känslan av att den i stort sätt aldrig stannar men under juli+sep så var lampan släckt väldigt mycket oftare.

Hur kommer termostaterna in i bilden? Känner dom av temperaturen i rummet som flvpn står i och utifrån värmer?

Gällande slingorna i grunden så fick jag förklarat för mig att dom är till för att grunden inte ska bli kall men jag får lite golvvärme på köpet på vissa delar i huset även om slingorna kunde varit bättre placerade för innemiljön :) tex klädkammaren har väldigt varmt o fint golv medan största delen av vardagsrummet är hyfsat kallt.
Jag antar att slingorna är vattenburna? Tror inte jag har någon ritning på hur dom är dragna eller om det är el eller vatten.

LLVP är på G men pga strul så dröjer det 2-3 veckor till :(

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT595 - div frågor
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2016, 13:25:24 »
Om det finns en rumstermostat så betyder att IVT 595 på något sätt skickar ut värme till en del av huset förutom att tillverka tappvarmvatten. Finns det ett tilluftsaggregat i huset som sprider värme genom tilluftsdon i taket? Värmeslingorna i grunden skulle istället kunna vara elektriska och användas för att hålla nere fuktnivån i grunden. Kanske det finns grannar som bott där länge och vet hur det är byggt från början? Termostaterna i IVT 595 är en av få saker som kan ställas in för att anpassa/optimera driften av den.

Kompressorn bör helst alltid gÃ¥ hela tiden frÃ¥n ca mitten av oktober till början av april för att minska elförbrukningen om den bidrar till uppvärmningen av huset utöver tappvarmvatten. Skaffar man en LLVP som komplement kan gÃ¥ngtiden pÃ¥ kompressorn i IVT 595 minska en del om rumstermostaten slÃ¥r ifrÃ¥n. Rumstermostaten kan behöva justeras/ökas lite efter en LLVP installation.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT595 - div frågor
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2016, 13:42:19 »
Du får nog ta reda på lite mer om hur ditt system är byggt. Vad är det för slingor i grunden? Eller är det inte slingor i grunden, utan 'vanlig' vattenburen golvvärme? Finns det nån värmare som värmer tilluften? Är den i så fall elektrisk eller vattenburen och kopplad till FLVP'n?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erikssonr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT595 - div frågor
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2016, 15:10:17 »
Josth,
Ok! Vet inte om det finns något tilluftsaggregat, var brukar en sådan sitta? Båda sovrummen på övervåningen har ett sånt där don i taket som jag då antar det ska komma värme ifrån? Det är inget direkt drag i dom om man säger så...
Enligt husritningen så är slingorna vattenburna och är dragna i ytterkant av grunden samt en del i badrum + hall/klädkammare.
På vilket sätt bör dom ställas in för att optimera driften?
Jag drog upp rumstermostaten till 25 igår, hur är då tanken att den funkar, kommer den försöka värma huset till 25 grader?

purjo__,
Absolut, det lite det jag försöker luska ut också då jag inte har någon direkt koll.
Slingorna i grunden verkar som sagt enligt ritningar vara vattenburna och jag kan inte hitta någon separat termostat till dom?
Kan du utveckla det här: "Finns det nån värmare som värmer tilluften? Är den i så fall elektrisk eller vattenburen och kopplad till FLVP'n?"
jag vet nämligen inte riktigt vad jag ska leta efter hemma :)

Ni fÃ¥r ursäkta mina nybörjarfrÃ¥gor men jag försöker lära mig  ::)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT595 - div frågor
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2016, 15:59:13 »
Lite bilder på VP'n och rören runt omkring den skulle kanske ge en del svar.
Jag har aldrig hört talas om vattenburen värme i grunden tidigare, men nån gång ska ju vara den första... Jag misstänker att slingorna ligger så att dom värmer golven i bostaden och inte grunden (golvvärme alltså). Syftet skulle i så fall vara att minska kallras från fönstren och ge lite värme på klinkergolvet i badrummet.
Är rumstermostaten kopplad till VP'n eller nån golvvärmefördelare?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT595 - div frågor
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2016, 18:28:02 »
Ett tilluftsaggregat sitter normalt antingen vid IVT 595 eller uppe på vinden. Förutom frånluftskanalen till IVT 595 behövs alltså en till luftkanal i så fall för tilluften. Sitter aggregatet på vinden behövs också vattenrör för värme som går upp till vinden och tillbaka. Luftdonen i taket på sovrummen, suger de in luft eller blåser de ut luft? (alltså tilluft eller frånluft?) Går lätt att testa med en bit hushållspapper om det sugs fast mot donen eller inte.

Om jag förstÃ¥r det rätt är det ett radhus? När är det byggt? Värmeslingor i grunden för att hÃ¥lla fukten borta har jag hört talas om men inte mer. Trodde de var elektriska i sÃ¥ fall men visst kan de vara vattenburna ocksÃ¥, särskilt om de ocksÃ¥ bidrar till uppvärmningen av huset. Sätter du upp rumstermostaten till 25 °C kommer IVT 595 säkert försöka fÃ¥ upp värmen dit innan den slÃ¥r av cirkulationspumpen, men frÃ¥gan är om effekten räcker? Sedan sitter det väl ocksÃ¥ el-radiatorer med egna termostater pÃ¥ vissa ställen i huset?   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad erikssonr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT595 - div frågor
« Svar #9 skrivet: 27 oktober 2016, 19:34:20 »
Så här ser skönheten ut
https://www.pixeltopic.com/image/bosofvlhfoaxluw/
https://www.pixeltopic.com/image/wyhewobrodxhhc/
https://www.pixeltopic.com/image/ccylvuwduhrkhyd/

Det blir ju såklart varmt om fötterna men slingorna är minst sagt ojämna i sin fördelning kan jag tycka. Rev i förra helgen klinkern i hallen och där fanns inga slingor utan kom till betongen direkt.
Hur listar man ut om termostaten är kopplad till VPn eller golvvärmen? Står inte mycket mer än "EBERLE" på den och jag kan vrida på ett vred för gradantalet.

Det "roliga" är att jag kan inte komma upp på vinden, den är igenbommad. Försökte leta efter rör som går uppåt men kan inte hitta något, enda röret som är synligt via en inspektionslucka är luftkanal men rensöppning. Till vänster går ett rör som ser ut enligt bilden nedan
https://www.pixeltopic.com/image/yioowmwtkkvtcx/

Gjorde hushållspapperstestet och det sugs fast. Jag har även ett don i badrummet på övervåningen samt ett på köksväggen (ovanför skåpluckorna).

Det är ett parhus men det är ju same/same, byggt 1994.
Jo jag har enbart el-radiatorer och dom finns i alla rum, både uppe o nere.

Just nu är värmen ganska behaglig på nedervåningen men liite för kall för övervåningen. I badrummet är det grishett, men ingen vill sova där ;)

Vad har tilluftsaggregatet för funktion? Ska det alltid finnas en sån till en flvp?
Googlade lite men blev inte så klok på hur den fungerar

tack

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT595 - div frågor
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2016, 22:44:46 »
Har du ingen bild som visar vart värmerören tar vägen efter pannan (längst ner till höger bakom prylen märkt 'Wilo')?

I sov- och vardagsrum brukar man ha tilluft, så där borde inte papperet sugas fast. Men det kanske är frånluft via don i alla rum och tilluft via spaltventiler i fönstren eller väggventiler?

Tilluftaggregat har man om man vill förvärma tilluften innan den kommer in i huset
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT595 - div frågor
« Svar #11 skrivet: 28 oktober 2016, 10:26:19 »
Intressanta bilder. På den första bilden ser man tre enkelisolerade el-trådar (svart, brun, blå) för starkström. I det utrymmet borde det installerats med en dubbelisolerad kabel, t.ex. EKK 4G1,5 eller trådarna i flex VP-rör, hela vägen in i el-boxen med dragavlastning! Misstänker att de går till rumstermostaten. Kanske går att följa ledningarna? Var försiktig med starkström.

Ser också att knappen "Elvärme" är avslagen och då sköter kompressorn uppvärmningen. I handledningen för IVT 595 står det att bara fackman får ändra termostaterna för el-patron och kompressor och då är det ju bra att kontakta IVT support för att få förklarat hur de tänker. Med "Elvärme" tillslagen kommer pannan till största del att bara värma med el-patronen utan att kompressorn går och sparar energi, vad jag kan förstå. Kanske "Elvärme" är tänkt för bara tillfällig användning vid extra stort varmvattenbehov eller reservdrift om kompressorn slutat fungera? Eftersom det är el-radiatorer överallt i huset fixar de ju den värme som behövs utöver värmen från IVT 595.

Frånluftsdon i sovrummet har jag också sett i ett par hus från 70-/80-talet så det förekommer. Bilden med luftkanalen med inspektionslucka är högst sannolikt för köksfläkten eftersom den ska vara brandisolerad på det sättet. Om det inte finns några tilluftsdon (annat än vägg-/fönsterventiler) finns det heller inte något tilluftsaggregat som är ett tillbehör till flvp för de som inte vill ha väggventiler utan tempererad tilluft. (Finns också ett par exempel där allt är ihopbyggt till en enhet).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: IVT595 - div frågor
« Svar #12 skrivet: 02 november 2016, 11:14:27 »
Du har frÃ¥n och tilluft, ta ett papper och hÃ¥ll upp sÃ¥ känner du vilka som är frÃ¥n och tilluft. Troligtvis har du en tilluftsmodul pÃ¥ vinden. Du har en motsvarande Nibe F 200 som inte finns längre.  Det var en frÃ¥nluftsvärmepump för varmvatten men dubbelmantlad beredare  och en shunt, cirkpump och  anslutning till tex nÃ¥gra radiatorer eller som du har en tilluftsmodul med värmebatteri, vattenburet. för uppvärmning av din tilluft.  GÃ¥ in pÃ¥ nibe under byta frÃ¥nluftsvärmepump sÃ¥ har du bra beskrivning pÃ¥ de olika systemen.
Det är en väldigt liten värmepump. Har man lagt vattenburen golvvärme och kopplat pÃ¥ sÃ¥  borde du egentligen ha en  nibe 370 etc. Har du elgolvvärme, sätt en luftluftpump och sänk golvvärmen till komfortvärme. 
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad erikssonr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT595 - div frågor
« Svar #13 skrivet: 08 november 2016, 14:51:12 »
purjo__:
Jag försöker få till några bilder på rören efter pannan.
Precis, jag har väggventiler (+fönsterventil i ett sovrum) ála Fresh i sovrum+vardagsrum.
OK!

Josth:
Jaha.. det kändes ju så där...Nu är det lite svårt att följa kablar så långt men ja dom verkar gå till rumstermostaten.

Tack, jag drar ett mail till supporten o frågar hur det är tänkt att elvärme ska funka.

Tilluftsdon, skulle funnits i något av rummen isf? För jag hittar bara väggventilen (+fönsterventil i ett sovrum) och donen i sovrummen o köket suger pappret fast

hawkeye99:
Problemet är att jag inte kommer upp på vinden så jag kan inte verifiera om jag har något på vinden.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT595 - div frågor
« Svar #14 skrivet: 08 november 2016, 15:11:37 »
Jag tror inte du har ett till- och frånluftaggregat. Tilluften kommer troligen via vägg- och fönsterventiler och frånluften via donen i taken och kanaler på vinden till VP'n.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!