Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Reglering av pump, el värmare och framledning  (läst 1128 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Jag har flyttat in i ett hus med ett enligt min amatörmässigt bedömning ett lite ointelligent värmesystem. Det består av en jula anslut luft/vatten, en elvärmare och en vattenmantlad kökspanna som alla tre är kopplade till en tekniktank. Tanken har tappvarmvattenslinga. Från tanken leds varmvatten till radiatorer och golvvärme med en separat termostat och cirkpump.
Jag tror att värmepumpen reglerar mot ett börvärde på vattnet som den levererar till tanken. Givaren sitter i innedelen till pumpen. Den reglerar alltså inte mot tanktemperatur med givare i tanken.Elvärmare har ett manuellt vred 30-90 grader och en egen termostat. Framledningstemperaturen ställs helt manuellt med en shunt på tanktoppen. Nu till problemet.
Pumpen ger ca 45 grader till tanken. För att få varmare behöver jag antingen köra el eller elda. Vrider jag upp termostaten på elvärmare över 45 leder det till att pumpen så småningom stängs av och det är bara elvärmare som är igång. När jag eldar tar det lång tid innan pumpen slår av. Den manuella inställningen av franledningstempen gör också att det blir svårt att ställa termostaten på elvärmaren rätt så att vi alltid har varmt tappvarmvatten också när temperaturen ute varierar.
Hur kan jag uppgradera systemet för att lösa dessa problem? Efter googlande har jag själv funderat på följande
Automatisk shuntsgyrning för framledning.
Om möjligt, flytta pumpens givare från innedelen till tanken.
Om möjligt koppla elvärmaren till pumpen för att styra den genom pumpensreglering.

Är det möjligt att göra detta?
Finns det bättre lösningar?
Vad behöver jag för produkter?
Vad kan jag göra själv?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Reglering av pump, el värmare och framledning
« Svar #1 skrivet: 29 april 2019, 19:40:08 »
Ingen som har nåt tips?
Andra kostnadseffektiva alternativ till en bättre reglering är också välkomna. Just nu är det både dåligt och onödigt dyrt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!