Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ändra framledningen ?  (läst 9775 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ändra framledningen ?
« skrivet: 09 mars 2005, 14:14:03 »
På en golvyta av 70m2 betong och 30m2 träbjälklag får man ju varmare i de rum som har betong-golv.
Finns det någon vinning i att leda vb-f direkt genom de 3 rummen med trä-bjälklag innan den via plinten fördelar vb till de anra rummen ?
Detta gäller givetvis golvvärme.

Bara en liten fundering altså Sc:,h
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Ändra framledningen ?
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2005, 14:48:51 »
Golvvärme:

I rum med trägolv gör man så man har fördelningsskiva som fördelar ut värmen jämnare sen lägger man oftast klenare rör men tätare i de utrymmena. 12 mm under 150 mellan slingorna. Slingor i Betong läggs oftast djupare och det gör trögare system men betongen i säg själv fördelar värmen bra så glesare och grövre rör. 16 mm rör upp till 200 mellan slingorna

Ej stypa för mycket på flödet i rör som ligger i betong på ca 5cm djup.

Man har alltid egen shunt grupp till  var rum enl golvvärme fabrikanter. Hur skall man annars kúnna justera in temp rätt i var rum? Större rum som mitt poolrum har jag 4st slingor på¨vardera 70 m med 4 st shuntar. Annars i ett rum har man vanligt exv i vard rum minst 2 slingor.

CITAT  LK anv:
--------------------------------------------------------------------------------
"För bostäder är ca 100-120 m2 golvyta per fördelare samt max antal shuntgrupper 8 -10 grupper att rekommedera" Långa och stora framlednings ytor ger upphov till ofrivillig samt okontrollbara värmeavgivningar. Framledningsytorna måste beaktas i beräkning då de delvis eller helt kan täcka värmebehovet i det utrymme de passerar.

Vid projektering av golvvärme anläggning kopplad till Värmepump då man vill ha lägre temp i slingorna väljer man lämpligen ett litet röravstånd. Är framledningstemp mindre viktigt kan man välja ett större avstånd mellan slingorna.

Vid projektering av golvvärme i rum med flera ytterväggar så får man......
Olika röravstånd ärdet beroende av ens effektbehov......
Framledning och retur ledning bör förläggas nära den kallaste ytan (yttervägg) och möts nära varandra så att det blir jämnare temp i slingan. Man kan välja att förlägga det med sinusförläggning eller snäckförläggning med den olika fördelar......

Shuntgrupper och fördelare placeras så centralt i ens anl det går för att minska längden av framl/retur ledning. Med golv av trä eller laminat bör man se upp med att det ej finns några luft fickor för luften är dålig värmeledare
Ett problem med att strypa flöden är att samtidigt rummet blir kallare så blir slingan temp ojämnare. Så betongolv som är trögt i värmesynpunkt kan det bli vissa delar varmare än andra. Detta för famledn termp blir högre temp närmast fördelare eller shunt.
Så betong vatten flöde kolla noga så att din värme blir jämn över hela golvet. Annnars har du strypt för mycket. Vatten har annars den tendens att det går så klart den lättaste vägen först och främst. Så minskad strypn ger högre temp. Allt beror även på din pumphastiget eller total flöde.  Gör små just i taget och lugna dig och mät. Betong värme kan ta någon timme innan värmen stabiliserat sig.
Har lärt mig en sak. Lita ej helt på din rörläggare att det han gör blir rätt. Mitt golvärme system som även har fläktkonv+Radiatorer kopplade efter min shuntgrupps cirk pump var absolut fel. Detta pga att då är det ett måste att framledning till golvv och radiatorer måste vara samma. Om man istället kopplar dem enligt bifogade ritning kan man injustera flöden temp helt separar. Varje slinga från en fördelare har  egna stypventiler. De levererade Termostatstyrda shunventiler ersätts nu med helt fasta men injusterade ventiler. Detta inprovas så hela systemet blir i balans så hela golvytan har samma temp överallt.

Instrypning och justering av rumstemp görs sen med fast värmekälla enl anvisningar här i forumet. Se min länk.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2312.msg22183.html#msg22183

REF:
http://www.wirsbo.se/


SE RITNING:

Jag tror detta är det rätta sättet att bygga upp kombinerat golvv system.
« Senast ändrad: 11 mars 2005, 07:58:08 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ändra framledningen ?
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2005, 14:49:05 »
Lurigt med ingjuten golvvärme.. det blir ju väldgt "trögt" också. Betongen magasinerar massor av energi.. Försök först strypa flödet på dom slingorna så du får jämn värme...
Lite lurigt att ta hela flödet först genom delar av installationen tror jag!  ska man dÃ¥ styra sÃ¥ blir det liite som ett "ettrörssystem"  ändrar man pÃ¥ ett ställe pÃ¥verkar det ett annat!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ändra framledningen ?
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2005, 15:20:43 »
Jo men golvvärme förlagt i trä b-lag kräver högre framledningstemp än g-värme i betong,så är det!
Alternativen nu är låg kurva på pumpen och öppna dörrar till "trärummen".
Eller högre kurva på pumpen och shunta "betongrummen"

Därför startade jag denna tråd *vinkar*
« Senast ändrad: 09 mars 2005, 15:25:24 av JONAS »
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ändra framledningen ?
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2005, 15:33:05 »
Som jag sa
Citera
Försök först strypa flödet på dom slingorna så du får jämn värme

Men i valet ska du Absolut välja en lägre kurva och öppna dörrar!!  COP ökar om du kan köra en lägre kurva!

Billigaste driften då helt klart..  bästa komfort en smaksak..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ändra framledningen ?
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2005, 15:43:39 »
Bertil,på vilket vis höjer jag tempen i trärummen med att strypa slingorna i betong-golven ???.
Det är här vi börjar närma oss vart jag vill komma huvuddunk
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ändra framledningen ?
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2005, 15:56:31 »
Citera
Bertil,på vilket vis höjer jag tempen i trärummen med att strypa slingorna i betong-golven . Det är här vi börjar närma oss vart jag vill komma

liite höjs det nog flödet dit borde bli liite större då ökar genomsnittliga tempen på golvet (även vid oförändrad framledningstemp).
Men du måste antaagligen höja kurvan... kallaste rummet avgör vilken värmekurva man behöver!!.
Om man inte accepterar liite olika temp förstås... men all golvvärme kräver normalt så låg temp fram så man har mycket god COP.

Men skulle det va så att golvvärmen där du har trä är mycket hårt strypta kan du även öppna strypningarna!!   sen kan det även hända saker.. har du ställdon o rumsgivare i varje rum?? rätt vanligt att ställdonen kärvar åtminstone dom liite äldre!!!

Åtgärd: mät tempen på alla slingor både på stig och retursidan... kanske har du "felet" där.
Hur är värmen på trägolvet gjort med plåtar och normalt cc avstånd??

Liite att jobba med  ;) ikväll
« Senast ändrad: 10 mars 2005, 14:32:30 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
SV: Ändra framledningen ?
« Svar #7 skrivet: 10 mars 2005, 06:53:41 »
Bertil har rätt, du måste låta de kallaste rummen styra din värmekurva, kör med så högt flöde som möjligt i slingorna för de kallast rummen(trägolv).
Stryp sen flödet så mycket i de rum som har betonggolv att tempen där blir bra, koppla bort ev termostater som stoppar flödet i vissa slingor, får du tempsvängningar är det bättre med en rumsgivare till värmepumpen. (men det kanske du har redan)

Stryper du nog hårt i betonggolven så blir det ju kallare i de rummen, dessutom får du högre flöde i trägolven när difftrycket i systemet ökar, vilket kräver lite lägre framledningstemp. Jag skulle inte tro att du behöver höja kurvan mer än ett steg.

admin

  • Gäst
admin
SV: Ändra framledningen ?
« Svar #8 skrivet: 10 mars 2005, 20:41:49 »
Självklart finns risk för att betonggolven blir ojämnt varma.

Lösningen om detta skulle bli fallet är en egen shuntgrupp för den delen av huset.

Men det var ju det han ville undvika.

admin

  • Gäst
admin
SV: Ändra framledningen ?
« Svar #9 skrivet: 10 mars 2005, 22:31:08 »
Citat från Wirsbo på frågan om man behöver en shuntgrupp om man har oilka temp på över och undervåningens uppvärmningssystem.

" FAQ Golvvärme 
 
 Om man har blandade system t ex golvvärme pÃ¥ nedervÃ¥ningen och vattenburna radiatorer pÃ¥ övervÃ¥ningen sÃ¥ behövs i de flesta fall en shunt.
För att få rätt temperatur i golvvärmeslingorna på bottenvåningen så blandas vattnet från golvvärmen med vatten från värmekällan i en shunt (Push 12, 15, 20 eller 25). Vanligtvis är 30-35°C tillräcklig temperatur i betongbjälklag, medan radiatorsystemet på övervåningen oftast kräver 45-55°C i framledningstemperatur.
Som tumregel kan man säga att skiljer det mer än 10°C mellan de olika systemen så behöver man ha en shunt."

Märk väl en shunt, sen behöver man naturligtvis en eller flera fördelare i huset. Men 8-10 shuntgrupper i ett hus!!!

Säljarens dröm!



 
 

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ändra framledningen ?
« Svar #10 skrivet: 10 mars 2005, 22:46:47 »
Fan huvuddunk att jag inte kan fatta hur man citerar huvuddunk huvuddunk.
« Senast ändrad: 10 mars 2005, 22:48:27 av JONAS »
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ändra framledningen ?
« Svar #11 skrivet: 10 mars 2005, 22:47:00 »
Wirsbo ÄR säljarens dröm... lägg alltid till trådlösa termostater i varje rum, osså cirkpumpar i massor pushar fördelare mm.

jag har aversioner mot så mycket moderna påfund i VVS branshen, vet inte vad det kan va.  :o ::)

tacka vet jag gröna (blå) rör, bockade långböjar, självcirkulation, inga pumpar, inga shuntar, inga termostatventiler,  inge modernt trams alls.

Hmm kanske en vp istället för veden... jag är också fast i träsket  huvuddunk huvuddunk
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
SV: Ändra framledningen ?
« Svar #12 skrivet: 10 mars 2005, 22:48:28 »
Fan huvuddunk att jag inte FÖRSTÅR ELLER VILL KÄMPA MED hur man citerar huvuddunk huvuddunk.

Klicka på knappen citera, redigera sen inlägget om du inte vill ha med allt.

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ändra framledningen ?
« Svar #13 skrivet: 10 mars 2005, 22:51:58 »


Klicka på knappen citera, redigera sen inlägget om du inte vill ha med allt.
Citera

Test
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

admin

  • Gäst
admin
SV: Ändra framledningen ?
« Svar #14 skrivet: 10 mars 2005, 22:52:33 »


Klicka på knappen citera, redigera sen inlägget om du inte vill ha med allt.
Citera

Test

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!