Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Max VP temp Ecoheat  (läst 24268 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #30 skrivet: 08 mars 2005, 12:07:20 »
På 18 kvm spelar skillnaden ingen som helst roll.... rätt bra på vintern med golvvärme i en hall, då försvinner ju snabbt en hel del av vattnet man drar in!
Måste säga nåt positivt om golvvärme, jag brukar ju mest förtala den....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #31 skrivet: 08 mars 2005, 12:42:42 »
Till Bela,

Flytta termostaten på VP-delen. Jag får 60° i mitten av VP-delen trots att jag begränsat VP till max 52° i specialmenyn. Naturligtvis så har jag mina el-patroner på, fast bara på 6Kw och inte 9 kw.

Förra veckan hade vi -22° ute och innetemp var runt 21°...helt ok.

Min maximala framledningstemp har varit runt 56° som mest...

Jag har talat med CTC och de menade att man kan "i princip ställa vilka värden man vill..kompressorn kan inte ge mera effekt än den klarar i alla fall"
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad bela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #32 skrivet: 08 mars 2005, 13:03:58 »
Till academic

Förädling! Låter spännande!

Hur flyttar jag termostaten? Vart flyttar jag den? Är det lätt? Går det att återställa igen?

« Senast ändrad: 08 mars 2005, 13:10:30 av bela »

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #33 skrivet: 08 mars 2005, 15:50:01 »
Om du öppnar plåten ovanför kompressorluckan ser du en isolerad tank. Denna innehåller VP-uppvärmt vatten. Ovandelen av tanken värms upp av el-patronen och de bägge delarna separeras av en "skiktskiva". Vattnet till stigartemp hämtas både från el-delen och VP-delen beroende på vilken temp som efterfrågas.

Mitt i "tanken" sitter temperaturgivaren instucket i ett "rör". Denna givare känner av temperaturen mitt i tankens VP-del. Du kan avläsa temp på din display som "Temp på VP" till skillnad från den tempangivelse som står på givaren i defaultläge (den visar temp i el-delen)...

Hm...för att förkorta inlägget...jag flyttade temperaturgivaren till nedre delen av tanken. Detta innebär att den genomsnittliga temp i tanken höjs och att, i mitt fall, en konstant gångtid erhölls på kompressorn. Alltså, 24 tim gångtid mot tidigare 12 timmar vid låg utetemperatur samt varmare vatten och längre gångtid på el-patronen.

OBS att jag var tvungen att sänka max-värde på VP från 55° till 52° för att inte HP skall lösa ut. Det blev helt enkelt för varmt i tanken. Nu har jag mätt upp 60° i den tidigare placeringen av temp-givaren.

Huruvida min VP lämnar lägre effekt har jag inte funderat på...Tidigare nådde min framledningstemp max 52° eftersom kompressorn stannade så fort temp uppnådde 55° i ursprungsplaceringen.

VARNING.. Jag kan inte rekommendera någon annan att göra som jag. Kompressorn eller värmepumpen kan få skador och då gäller inte garatin. Dessutom är delarna strömförande bakom skyddsplåten. I så fall skall värmepumpen stängas av och arbetsbrytaren slås av

Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #34 skrivet: 08 mars 2005, 18:38:59 »
Citera
Alltså, 24 tim gångtid mot tidigare 12 timmar vid låg utetemperatur samt varmare vatten och längre gångtid på el-patronen.

oootroligt bra att du fick till normal drift, alltid 24t/dygn pÃ¥ vp vid svinkyla inget annat ska accepteras av nÃ¥n!!!!  huvuddunk huvuddunk aldrig
Även om den ger liiite lägre COP pga av temphöjningen, blir det ändå en jättevinst.
vill man kan man flytta upp givaren ca 8 månader/år.
Har du kört snart så du ser varthän det barkar med elförbrukningen...

Till pumpens försvar kanske ska nämnas att academic inte har det mest optimala radiatorsystemet. Men det borde funkat från leverans tycker jag. CTC skryter tom med att deras pump passar i högtempsystem!!!!!!! Mycket vilseledande enligt mig.
kanske efter academic ombyggnad, men inte före !!!!!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad VP-Erik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #35 skrivet: 08 mars 2005, 20:29:38 »
Jag skulle ha köpt en HT+...  :'(

Nä, jag fryser väl inte ihjäl med en framledning på 51 grader, men det retar mig!  fiR:

Kan du inte förbättra radiatorsystemets effektivitet? Jag antar att pumpens effekt räcker. Kan du sänka framledningen 10 grader mha en fläktkonvektor eller genom att byta några radiatorer får du dessutom bättre verkningsgrad på pumpen. På lång sikt betalar det sig bättre än en HT+ tror jag.


Hej!

Funkar det med fläktkonvektor att få ner framledningstempen även i ett enrörssystem?
Drar inte en fläktkonvektor ganska mycket ström i sig självt?
Hur kan man annars göra i ett enrörsystem med klena rör för att få ner framledningstempen? Bygga om till tvårörssystem är inget alternativ...
IVT HT+ 9kW, 600m kollektor, 130+130 m2 från -73, enrörssystem.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #36 skrivet: 08 mars 2005, 21:04:35 »
Min ARGO FCW 3000 (golvmodell)med max värmeeffekt 4000W med framledning  pÃ¥ max 45 grader. Strömnings motstÃ¥nd 23,7 kPa

Effekt förbrukning fläkt 3 hastigheter max  46W och luftkapacitet 520m3 luft /timme.
Vatten kapacitet 420l/h.

Jag kör nu hela tiden på lägsta fläkthast och TS går till vid när det blir kallare i läge 2. Set styrs automatiskt med rums termostat.
Alltid flöde över elementet. Diff läge I är 1-2 grader. I läge 2 diff 4 grader på elementets vattenanslutning.

Pris
     2790
     +490
__________
3280+frakt 595+ moms 968

Summa 4844:-

Egen montering rör+el och montering pÃ¥ vägg.  Pris.....  4844:- inkl frakt  med DPD

Köp den eller de har även mindre effekt från 1720-2800W pris netto 1990:- + TS+frakt etc.

/JANNE


Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #37 skrivet: 08 mars 2005, 21:59:09 »
Citera
Funkar det med fläktkonvektor att få ner framledningstempen även i ett enrörssystem?
Drar inte en fläktkonvektor ganska mycket ström i sig självt?
Hur kan man annars göra i ett enrörsystem med klena rör för att få ner framledningstempen? Bygga om till tvårörssystem är inget alternativ...
kan va svårt att utöka en slinga med en sån, bäst om den sätts sist isåfall....
Men om du har nära till pannrummet och till en central plats i huset dÃ¥ är det bara att koppla pÃ¥ till pannan!!!  OssÃ¥ strypventiler sÃ¥ man kan styra flödet...
Fläkten.. drar nästan ingenting....  den behöver inte köras jämt heller..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad bela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #38 skrivet: 10 mars 2005, 13:35:30 »
academic:

Vad har du för framledningstemp vid -15?

Jag har börjat mixtra lite med mina inställningr för att kapa TS. Kommer väl aldrig bli av med dom helt, men många bäckar små...
Har nu sänkt till 50 grader vid -15, istället för 55 grader.. Och det verkar funka, nu har det ifs inte varit kallare än -6...

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #39 skrivet: 10 mars 2005, 13:50:21 »
Jag har strax över 55° tror det är 56 eller 57 har inte tittat just på den inställningen på ett tag. Tyvärr var jag bortrest när det var ned till -22° förra veckan så jag har bara upplevt ned till -12°. Det verkar som min VP inte ger just mer än säg 56-57° som max..

Min VP skall värma upp ca 400m². Dessutom är det så att mina konvektorer ger bättre upplevd avgiven effekt (hur konstigt det än låter) vid hög framledningstemp. Alltså tror jag att mina maximala 57° räcker för att inte frysa ned till en utetemp nära -20°. Förutsatt att kylan inte inte blir långvarig. Kan i och försig koppla in ytterligare en seriekopplad 3Kw el-kassett om det skulle behövas.

Jag kan tillägga att så fort det blir kallare än -10° ute ökar jag effekten på el-patronen från 6 till 9 kw. Eftersom min kompressor sannolikt inte ger 13 kw (delsvis pga minusgrader på ingående brine) men säg att den avger max 10-11 kw + 9 kw el-tillskott så är det ganska hög effekt i alla fall = runt 20 kw.
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #40 skrivet: 10 mars 2005, 14:54:11 »
academic

det här ämnet har vi töjt pÃ¥ en hel del... du vet men till andra...  är det kris vid kyla, vp kanske stannar pga av för hög systemtemp, sänk kurva liite sÃ¥ pumpen inte stannar.
Köpa på er nån "lös" elradiator/konvektor.
Det stör inte VP den får jobba 24t/dygn... fin affär kanske liite provisoriskt men effektivt.
Naturligtvis kan man ha någon fast monterad också som bara körs vid svinkyla..
Även stödeldning är mycket bra metod vid exterm kyla..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad bela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #41 skrivet: 10 mars 2005, 15:19:36 »
Det här med att öka elpatroneffekten från 6kw till 9kw.

Tjänar man nåt på att ha en lägre effekt inkopplad? Om 9:an är inkopplad så värmer den väl bara upp vattnet snabbare än 6:an. Det borde väl rimligtvis inte dra mer TS?

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #42 skrivet: 10 mars 2005, 15:22:00 »
Kanske, jag gör så för att tvinga VP att värma vattnet istället för El-patron.
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad bela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #43 skrivet: 10 mars 2005, 15:30:21 »
Kanske, jag gör så för att tvinga VP att värma vattnet istället för El-patron.

Jaaaa, du tänker så....

Utloggad Biörn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Hurra för värmepumpar!
SV: Max VP temp Ecoheat
« Svar #44 skrivet: 05 april 2005, 18:58:56 »
Kan ni inte stänga av all tillsatsel och prova. Det är ju bara dyrt. Det har jag gjort. När jag experimenterade med ts (6kw) så visa elmätaren 180Kwh på ett dygn mot normala 70-80 utan ts. Helt värdelöst med ts alltså! Stäng av skiten och kör med tröja istället.
266m2 uppvärmd yta
2004. Elpanna Total elförbrukning 46000kwh
2005. Ctc 8.5 VP. Borra 180meter. Total elförbr.c:a  18000kwh ...Hurra!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!