Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av sjövärme  (läst 2386 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

frikost

  • Gäst
frikost
Dimensionering av sjövärme
« skrivet: 01 september 2017, 13:24:35 »
Hejsan

Vi bor permanent i ett fritidshus på 90 kvm från 1979 med tunna väggar ca 10-15cm och lika stor källare i Leca med isodrän 100mm på oisolerad platta. Detta i Stockholm skärgård.

Idag värmer vi huset med en luftvärmepump från slutet av september till mitten på april samt en kamin med fläkt och uteluftanslutning som går ca 3h per dag på vintern. Det finns också ett direktverkande el-element i badrummet.
På vintern värmer vi bara två rum, kök och badrum (ca 65kvm) och har rätt så kallt hemma.
Vi brukar ha en förbrukning (inkl hushåll) på ca 12000kwh.
Jag har planer på att installera sjövärme och har pratat med NIBE som föreslår en pump som heter f1255 12kw med två slingor a 275m (40m ungefär till vattnet)

Min fundering är då ifall det skulle fungera med deras minsta f1255 6kw istället och fortsätta köra på 16A säkring istället för att byta upp till 20A säkring. Skulle det fungera och skulle jag behöva lägga dubbla slingor ändå? deras pump klarar max 400m slinga. teknikern från Nibe säger att man inte kan tillgodoräkna sig avståndet ner till vattnet? Det borde man väl kunna om den ligger på ett bra djup? Jag behöver komma till ett beslut eftersom jag håller på dränera och tänkte passa på att lägga en del av kollektorn ner till vattnet eftersom jag gräver en sträcka där och vet inte ifall jag klarar mig på enkla slingor eller om jag måste ha dubbla.

En till fråga då. är det bättre att ha pumpen mellan kök och badrum med på vägg bort från sjön och dra inkommande kollektor under golvet och utgående längst väggen på utsidan eller att ha pumpen nära väggen mot vattnet men då långt bort från köket? oavsett hamnar den lika nära badrummet. Men antingen får jag dra varmvatten långt inne eller kollektor lång sträcka ute?

Hur hade ni experter resonerat? :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionering av sjövärme
« Svar #1 skrivet: 01 september 2017, 15:22:14 »
Nibes minsta har 1 fas kompressor vilket i praktiken lär kräva större huvudsäkring än en kraftigare vp med 3 fas kmpressor som tex deras 12 kw vp. Det är ingen omöjlighet att köra med 16 ampere huvudsäkring om man har lågt effekt uttag av hushåls strömmen. Vet inte hur varmt vatten det är där men gissar att det ger rätt varmt brine så om man överskrider lite tex 450 meter till en 12 kw tror jag det ska funka helt ok visst det ger säkert lite högt delta när den ger max effekt men hur ofta är det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

frikost

  • Gäst
frikost
SV: Dimensionering av sjövärme
« Svar #2 skrivet: 01 september 2017, 15:36:38 »
Säkringsangivelsen är väl i första hand angiven efter hur mycket den kan förbruka när elpatronen körs för fullt?
Jag förstod det som att själva cirkulationspumpen inte tyckte om att det var en för lång slinga. (över 400m)
I praktiken om jag har 450m så försvinner 80-100 meter i ledning ner till havet om man inte kan räkna med det, då återstår 350m slinga i havet. Räcker det tro?

Tack så mycket för att du svarade smurfen!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionering av sjövärme
« Svar #3 skrivet: 01 september 2017, 18:06:48 »
Nibe vp har effekt vakt som begränsar effekten på elpatron om det förbrukas mycket annat i huset och med en 12 kw vp ska du nog inte behöva nån elpatron alls. Om du gräver ner slingan till havet tex 1 meter djupt så kan du ju räkna den som jordvärme och jordvärme funkar alldeles utmärkt. Se till att lägga returen minst 1 meter ifrån den som går ner till havet så ett brett dike eller helst 2 smala och lite mera avstånd. Tror knappast cirkpumpen bryr sig om slinglängden men när vp lämnar hög effekt behöver den större flöde på brine och med allt för lång slinga orkar den inte pumpa brine tillräckligt fort så då kommer troligtvis deltat stiga och bli lite onödigt högt men det lär vara få dagar vp går så hårt. Har dålig koll på sjövärme så vet inte hur mycket effekt man kan ta ut ur en 400 meters slinga men det är ju rätt litet hus i alla fall så borde inte behöva så mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av sjövärme
« Svar #4 skrivet: 02 september 2017, 09:01:44 »
Din elförbrukningen idag är ju inte så hög, frågan är hur mycket högre den blivit om du värmt upp hela huset? Den siffran vore relevant för att se hur stor anläggning du behöver installera. Ute i skärgården är det väl också sällsynt med riktigt låga temperaturer då havet värmer lite under vintern.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Frikost

  • Gäst
Frikost
SV: Dimensionering av sjövärme
« Svar #5 skrivet: 17 september 2017, 14:52:10 »
Hej. Ja sällan det blir riktigt kallt här.
Vi är bara två stycken med en 100l vvb. Gamla vitvaror och utan diskmaskin ett eldrivet element i badrum. Dock så kör vi kaminen väldigt mycket på vintern. Jag har dock planer på bygga "uterum" med golvvärme genom värmeväxlare så den boytan kan man ju räkna med i dimensionering tänker jag.

En fråga jag undrar över är: eftersom jag tänker ha pumpen nära köket som ligger på sidan från sjön så tänkte jag dra (in-)kollektor in under plattan. Ska ändå bila golvet där pga avlopp. Sedan tänkte jag göra samma sak med ut-kollektor men kortast väg ut och sedan runt huset. Utledningen under plattan bör väl isoleras för kondens och att den annars kyler under plattan? Tack så mycket för all hjälp!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av sjövärme
« Svar #6 skrivet: 17 september 2017, 15:54:10 »
Kollektorrör ska kondensisoleras till 1 m utanför grunden om jag minns rätt. Kondens kan ställa till mycket problem.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Frikost

  • Gäst
Frikost
SV: Dimensionering av sjövärme
« Svar #7 skrivet: 17 september 2017, 21:18:20 »
Tack så mycket! Gäller detta både ut och in Kollektor? Det ska väl inte vara något problem med att lägga under plattan?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av sjövärme
« Svar #8 skrivet: 18 september 2017, 08:15:25 »
OM jag förstår dig rätt så har ni inget vattenburet system alls idag?
Skall ni installera golvvärme eller radiatorer?
Blir det vattenburet i hela huset?
Kommer ni att montera ned luftvärmepumpen?

Om ni bara skall värma markplanet så borde en 6 kW värmepump räcka till, och har ni kvar luftvärmepumpen så kan ju den hjälpa till med värmen om det skulle bli ett gränsfall.
Viktigt att ni lägger kompressorn i 1255-6 på en fas, och luftvärmepumpen på en annan fas.
1255-6 kW har en bra effektvakt som först stänger av elpatron och sedan varvar ned kompressorn om det tidvis skulle gå för mycket ström på den fas som matar kompressorn.
En 1255-12 kW känns onödigt stor för er, och med ett modernt värmesystem kommer ni att ha väldigt liten vattenvolym som värmepumpen får arbeta emot, det talar för 1255-6 som jag ser det. (Går trimma till ca 7 kW om det behövs genom att ändra en inställning i värmepumpen)
Hur stor prisskillnad är det mellan 16 och 20 A säkring hos er?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Frikost

  • Gäst
Frikost
SV: Dimensionering av sjövärme
« Svar #9 skrivet: 18 september 2017, 22:18:11 »
Tack för det utförliga svaret! Tanken är att ta bort lvp när ett nytt system är pÃ¥ plats. Vi har inget vattenburen system idag. Det stämmer. Jag tänker mig golvvärme pÃ¥ övervÃ¥ning samt eventuellt välisolerat "uterum" om ca 15kvm dock med värmeväxlare och köldskyddat medium sÃ¥ det kan stÃ¥ kallt ocksÃ¥ vi är bara tvÃ¥ idag men planerar att bli fler.  Dock sÃ¥ vill jag kunna värma källaren ocksÃ¥ men inte till 20 grader utan en 15-16 kanske (25cm leca med 10cm isodrän) i källaren tänker jag mig radiatorer eftersom plattan är oisolerad och det ligger vackert tegelgolv. SÃ¥ golvvärme där känns uteslutet.

Kan det räcka med enkel slinga på frostfritt djup om 450m (varav ca 80 är i jord) med 6kw pump. Om det är ett fåtal kalla dagar vart år som vp inte orkar med så gör det inte så mycket eftersom jag gillar att elda också. (Kamin med uteluft och fläkt)

Skillnaden i pris är 1700kr mellan 16 och 20A per år överkomligt men ändå inte obetydligt i förhållande till vår rätt så låga elförbrukning.
Jag åker nog på att byta huvudsäkring om ett par år (garagebygge)
 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av sjövärme
« Svar #10 skrivet: 19 september 2017, 07:38:01 »
Normalt sett skall det räcka gott med 450 meter till en 6-7 kW värmepump i stockholmsområdet.
Den kalkyl du fått gällde väl en 12 kW värmepump och då skulle det behövas 550 meter...
Prisskillnaden på själva värmepumpen är väl inte så stor, men visst finns det tusenlappar att spara på billigare värmepump och en slinga istället för två, frågan är om det är värt det om du tänkt värma både ett nytt uterum, och kanske framöver ett garage.

Ni kör aldrig luftvärmepumpen för kyla?
Personligen skulle jag inte kasta ut en maskin som kan ge svalka de där dagarna varje sommar när det är lite för varmt för att det skall vara bekvämt.
Funderar du på 12 kW, kolla även på IVT/Bosch, CTC Gsi, Daikin Evolution, de har varvtalsstyrda värmepumpar i samma effektområde som 1255-12.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Frikost

  • Gäst
Frikost
SV: Dimensionering av sjövärme
« Svar #11 skrivet: 20 september 2017, 11:18:14 »
Garaget skulle ca 12-14m från huset. Min tanke var att flytta lvp till garage när det är byggt så slipper jag dyra kulvertar och grejer. Det är iofs trevligt med golvvärme i garage. Hur stor energiförlust i 15m kulvert? Det hade ju ändå behövt dras vatten dit så grävningen ska ju göras hur som helst. Den är också förbaskat ful både ute och inne.

Om jag väljer större pump och dubbla slingor. Det borde väl bara vara en fördel att dra inkollektor tillsammans i samma grav då temperaturen troligen är högre än marken 1m under jord?

Tror du det är klokare med ut-kollektor att dra närmsta vägen ner till sjön under platta isolerat eller kortast väg ut och runt huset ovanför dräneringen (ändå uppgrävt just nu) för på ut-ledningen borde man kunna tillgodoräkna sig mer av markens värme än efter sjöslingorna.

Själva genomföringen görs väl lämpligen med rör i rör och armaflex tills kollektor är utanför huset?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!