Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ivt 490 ingen varm vatten  (läst 3309 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad liquidmonkey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ivt 490 ingen varm vatten
« skrivet: 18 mars 2018, 23:05:12 »
hej och tack förehand för alt hjälp,

förra veckan hade en service person här och bytta ut circulation motorn/pump och elboxen bredvid (#5 i bilden).
**** ta alla service tim pris även att dom bara jobba för 15 minuter? plus km för bilen? han resa hitt kostar mer än hårdvara!!!! ****
sen dess vi har ingen rycktig varm vatten, varken i vatten golv värmen eller i duschen.
lampan för dusch (på control panel) blinka hela tiden (#1 i bilden).

jag har sett shunt motor vidra sig fran och tillbacks men är inte 100% att den funkar helt rätt. ser ut som den aldrig vidrar sig helt till vänster.
har märkt att mycket vatten rynner ner fråm dom vatten slang (#6 i bilden) som är för fukt eller nåt som samlas i en liten burk. den är fult varje timmer eller två. är det normalt?

har haft shunt på manuelt ställd in till vänster (#3 i bilden) men jag tror det var för kalt vatten för att efter 24 timmer, det var ingen skyllnad.
imorse jag har haft shunt på manuelt igen, men hela vägen till höger (#4 i bilden)och efter 3 timmer hade vi varmt vattern och efter 6 timmer dusch lampen sluta blinka.

är det verklingen shunt som är fel eller kan det blir nåt med kretskortet?
på kretskortet finns en liten metal grej (#2 i bilden) som är en varm skydd (tror jag) och den är varm som tusen!! är det normallt?

ska jag ringer service igen? eller ska jag beställ en shunt på nätet? eller vad tror ni?

stort tack för alla svar!

Utloggad virre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: ivt 490 ingen varm vatten
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2018, 06:46:25 »
Förmodligen har överhettningsskyddet löst ut tidigare när det var fel på pump/shunt.
Tryck hårt på återställningsknappen, knappen sitter i ett hål under ellådan.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: ivt 490 ingen varm vatten
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2018, 16:46:00 »
Gör en systematisk felsökning i tur och ordning.
Kolla vad givarna visar för temperatur i menyn GT1, GT2, GT3-1,GT3-2, GT3-3. Vad visar dess?
Visar dessa normala värden kollar du cirkulationen på värmevattnet till golvvärmen genom att öppna shunten manuellt då skall det gå ut värme till golvvärmen.
Går det inte ut någon värme eller bara lite då är det fel på cirkulationen.
Nummer två på bilden är kontaktorn/effektreläet till elpatronen men detta bör inte bli så varmt om det inte är övergångs resistans någon anslutning.
En av slangarna är kondens från förångaren (när kompressorn går bildas det kondensvatten) som sitter högst upp till vänster och den andra slangen är övertrycksventil för värmevattnet till golvvärmen denna skall normalt inte släppa ut något vatten så länge som expansionskärlet är OK.
« Senast ändrad: 20 mars 2018, 18:55:24 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad VipMartie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ivt 490 ingen varm vatten
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2018, 17:39:17 »
En sak som jag lade märke till är att din shuntventil är orienterad upp-och-ner i jämförelse med min pump, om det gör någon skillnad vet jag inte?

Ser också att din manuella termostat, vredet längst ner på samma bild som du har markerat nummer 2, står väldigt lågt? Min är på 50 grader... För att lösa ditt problem tillfälligt kan du slå på manuellt läge (switchen på ovansidan av elskåpet) och sedan dra ut shuntens vred ett läge (inte så att vredet lossnar) och vrida den till fullvärme, i ditt fall nummer 3. Får du bra värme på GT3:1, GT3:2 och GT3:3 då?

Med bra värme bör följande GT3 ligga omkring dessa värden (förutsatt att pumpen har fabriksvärden):
GT3:1 - ca 50 grader
GT3:2 - ca 50 grader
GT3:3 - Beroende på temperatur ute (och kanske inne), men ungefär det värdet som ligger inom parentes för GT1, gärna högre.

Precis som Larsmaja skrev, så behöver vi gärna samtliga GT-värdena för att kunna hjälpa dig vidare...

Du kan välja tre hastigheter på cirkulationspumpen, vilket läge står denna på?

Slang nummer 6 på din bild, leder den till ett rött vred eller går den hela vägen upp till kompressorrummet?

MVH / Martie


Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: ivt 490 ingen varm vatten
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2018, 21:40:04 »
är kraftkortet bytat? nollan brukar man numera koppla förbi kraftkortet.  Är det inte bytat kan det vara kortet som bränt.
Handkör shunten och se om den öppnar ordentligt.  Man skall inte spänna dem för hÃ¥rt,
minsta debitering är 1 timme.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!