Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F2120 Larm (294) Ã…terkommande LÃ¥gtryck  (läst 1712 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Braxer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F2120 Larm (294) Ã…terkommande LÃ¥gtryck
« skrivet: 17 december 2022, 10:13:24 »
Hejsan! Då var det dags för den 2 månader gamla pumpen att börja krångla.. mitt i vår första "kylknäpp" på ca -10 nere i skåne.

Någon som har koll på detta larm? Blir inte klok på vad jag ska göra, har några funderingar:

i bilden med rören (IMG_3057) så är där en ventil som VVSaren som installerade nämnde går att öppna och rengöra.. vet inte om det är värt ett försök från en lekman?

Eventuellt tycker jag baksidan av pumpen ser väldigt igenfryst ut.. vet inte om man ska försöka sig på att rengöra den på något sätt?

Tack på förhand, superglad för vilket tips som helst..!!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F2120 Larm (294) Ã…terkommande LÃ¥gtryck
« Svar #1 skrivet: 17 december 2022, 10:27:24 »
Det där är ett smutsfilter som man kan stänga och skruva av det sexkantiga locket sÃ¥ det gÃ¥r att ta ut och rengöra filtret. Det är inte sÃ¥ att el-patronen är blockerad samtidigt som värmepumpseffekten inte räcker sÃ¥ temperaturerna faller och blir för lÃ¥ga för kompressorn? 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Braxer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F2120 Larm (294) Ã…terkommande LÃ¥gtryck
« Svar #2 skrivet: 18 december 2022, 08:56:31 »
Det kan vara möjligt, I larmet frågar den om jag vill starta någon slags driftläge där den hjälper till med el.. har satt igång den och får fisljummet vatten men min fläkt har inte gått alls på ett dygn.

Gjorde rent i filtret men där var inte såpass mycket att jag tror det har påverkat driften.

hittar inte på rak arm var jag kan slå på elpatronen. ? Utedelen behöver bli avfrostad tror jag då den är helt igenfrusen.

märkte att dräneringsröret som utedelen är kopplad till har legat ovan mark på vissa ställen då vi inte har hunnit sätta igen marken med makadam. så röret kan möjligtvis blivit fruset så att allt avrinnande vatten som kommer ut ur utedelen har åkt ner i ett fruset rör och byggt upp is hela vägen till kanalen som släpper ut vatten. vet inte om de är ett möjligt problem?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F2120 Larm (294) Ã…terkommande LÃ¥gtryck
« Svar #3 skrivet: 18 december 2022, 10:35:52 »
Gissar på att du har en NIBE S320 inne i huset som innerdel till F2120 utedel. Det viktiga är att det i meny 4.1 har valts driftläge "Auto" och att el-patronen inte är blockerad av något schema. "Stopp av tillsats" i meny 7.1.10.2 måste också stå på en rimlig temperatur, t.ex. +5 °C.

Om avrinningen av kondensvattnet hindras av is eller liknande kan det frysa och skada förångaren i nedre kanten. Har man riktig otur kan de leda till läckage av köldmedia och lågtryckslarm.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Braxer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F2120 Larm (294) Ã…terkommande LÃ¥gtryck
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2023, 21:52:30 »
Tack så mycket för hjälpen, Josth! Det löste sig själv när det blev varmare dagen efter (hann inte felsöka mer, den drog igång avfrosten automatiskt när det blev varmare och började töa ute..)

Alla inställningar stämde överens med din beskrivning, så kan inte ha varit det heller.. Håller tummarna att detta inte händer nästa köldknäpp igen.

Jag kontaktade värmepumpsförsäljaren som gav mig detta tips (som jag dock aldrig hann pröva):

"Är utedelen helt igenisad så slå varmvatten över bakstycket (inte där det är el), och starta om anläggningen"

Ville bara dela med mig av det tipset, är dock oviss om det fungerar, men låter rimligt att man kan behöva hjälpa den på traven om den blir "chock-igenfryst".


Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F2120 Larm (294) Ã…terkommande LÃ¥gtryck
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2023, 22:26:30 »
Gissar på att du har en NIBE S320 inne i huset som innerdel till F2120 utedel. Det viktiga är att det i meny 4.1 har valts driftläge "Auto" och att el-patronen inte är blockerad av något schema. "Stopp av tillsats" i meny 7.1.10.2 måste också stå på en rimlig temperatur, t.ex. +5 °C.

Om avrinningen av kondensvattnet hindras av is eller liknande kan det frysa och skada förångaren i nedre kanten. Har man riktig otur kan de leda till läckage av köldmedia och lågtryckslarm.

Förångaren på min nibe 2025 luftvatten frös sönder, nr jag ej hade uppvärmt kondensvattentråg.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Kojak77

  • Signatur
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F2120 Larm (294) Ã…terkommande LÃ¥gtryck
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2023, 14:21:28 »

Jag kontaktade värmepumpsförsäljaren som gav mig detta tips (som jag dock aldrig hann pröva):

"Är utedelen helt igenisad så slå varmvatten över bakstycket (inte där det är el), och starta om anläggningen"

Ville bara dela med mig av det tipset, är dock oviss om det fungerar, men låter rimligt att man kan behöva hjälpa den på traven om den blir "chock-igenfryst".

Detta är mer för mig en varning att inte ha något med denna installatören att göra. Blir mest förbannad att de ger dig rådet att slå varmvatten över den istället för att felsöka den. Den skall inte frosta igen överhuvudtaget.
Nibe F2120-12, VVM320.
FTX Systemair VR400

Fristående hus(1970) 220kvm, badrum samt gästtoalett vattenburen golvvärme, övriga rum radiatorer. Tilläggsisolerad vind. Innerfönster bytta mot isolerglas(U-värde 1,4 hela fönstret).
Södertälje regionen.

Pool 38 m3, värms med separat poolpump, men påverkar givetvis totala elbehovet.
5st i familjen, inomhustemp 22C.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!