Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FD25 misstänkt drabbad av nollfel. Felsökning!  (läst 2253 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tomtom79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en MSZ-FD25 VA innedel med en MUZ-FD25VABH utedel som jag tänka försöka få liv i. Den är 7-8 år gammal tror jag och har stått still i de senaste 3. För några vintrar sedan var den helt död när vi skulle starta den inför vintern och på grund av nyfött barn, diverse andra projekt och fungerande el-värme så har jag inte fått tummarna ur. Misstänker dock ett noll-fel den sommaren. Fel i centralen gjorde att en del lampor och annat smått "brann upp" och jag tror värmepumpen fick stryck då också.

Hur som helst, den är helt död alltså. Spänning fram men inte en lampa lyser och ingen reaktion om man trycker på "Emergency operation". Jag är hyfsat teknisk och van att skruva i el- och automationsskåp men då är det oftast dels större grejor, enklare att komma åt allt och så har jag mer dokumentation tillgänglig. El och teknik kan jag hyfsat alltså, elektronik däremot sämre.

Vad jag kan förstå så är inkommande matning i utedelen bara vidarekopplad till innedelen. Så om innedelen är "död" bör jag leta vidare i den, så länge det finns spänning in? Förhoppningen är att hitta ett antal glassäkringar som har brunnit vid nollfelet (och påföljande för hög spänning).

Låter det som en bra början? Eller kan någon väldigt kunnig redan nu säga vad som bör ha brunnit upp om spänningen blivit för hög?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FD25 misstänkt drabbad av nollfel. Felsökning!
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2022, 08:05:15 »
Det skall sitta en glassäkring på kretskortet i utedelen om jag inte minns fel, börja med att kolla där.

Den kan gå sönder om det blivit kortis i värmestaven eller kontakten till densamma (i bottentråget), inte helt ovanligt.
« Senast ändrad: 29 juli 2022, 08:14:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du har tur så har varistorn i utedelens kretskort sprängts, då kan du troligen byta denna och det fungerar

Utloggad tomtom79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FD25 misstänkt drabbad av nollfel. Felsökning!
« Svar #3 skrivet: 29 juli 2022, 22:57:02 »
Tack för svaren!

Ska ge mig på utedelen imorgon.

Eftersom innedelen är helt mörk antog jag nästan att det vad DEN som var kass och började på en felsökning där. Säkringen är hel och varistorn som det står om i servicemanualen ser fin ut. Man ska dock mäta över cement restistor R111 också och mäta 4Ohm, där får jag dock några MOhm...

Både denna resistor och varistorn (1,4MOhm) får jag ett mätvärde om jag mäter på ena hållet, på andra håller blir det "avbrott". Vanliga resistorer ger dock samma värde fram/bak men antar att det är en halvledar-historia bakom detta?

Hur som helst, nästa steg i felsökningen om motståndet inte är 4Ohm är att byta kretskortet så det är ju lite lockande att ta en titt på utedelen också.

Dock mäter jag inspänning på innedelen 230V samt 27VDC på S3 (de trådar som går mellan ute och inne). Är det så att S3 är data signaler eller är det så simpelt som hög/låg?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
S3 är data

Utloggad tomtom79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FD25 misstänkt drabbad av nollfel. Felsökning!
« Svar #5 skrivet: 30 juli 2022, 21:53:26 »
Ja, jag trodde i min enfald att det var en simpel av/på av kompressor som skickades ut till utedelen men efter att ha rivit den idag insåg jag ju att det är ett minst lika avancerat kretskort där ute. Men men, får väl gå igenom vad jag kan se på korten och se om jag hittar något. Vid första anblick ser det fint ut så får väl leta noggrannare.

Men vad jag kan förstå så är det alltså en 3-faskompressor i utedelen och en del av utedelens kretskort är en inverter för att göra om inkommande 230V enfas till 3-fas, men med lägre spänning än 230V? Men det är väl inte varvtalsstyrning eller så på dessa?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: FD25 misstänkt drabbad av nollfel. Felsökning!
« Svar #6 skrivet: 30 juli 2022, 21:58:43 »
FD modellserie måste absolut vara varvtalsstyrd. Så gammal är den inte att det skulle kunna vara on/off på en märkespump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
FD ÄR frekvensstyrd!

Utloggad tomtom79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FD25 misstänkt drabbad av nollfel. Felsökning!
« Svar #8 skrivet: 01 augusti 2022, 23:04:11 »
Plockade in elektroniken från utedelen och den är av vad jag kan se inte bränd någonstans. Det sitter 2-3 utbytbara glassäkringar som alla är hela och även ett par fastlödda som ser hela ut.

Det sitter en liten röd diod på kortet som är helt dör även när jag sätter 230V på kortet. Ser som sagt inga brända komponenter och inget ser konstigt ut. Men misstänker att denna diod borde lysa på något sätt om jag spänningssätter kortet?

Men det börjar luta åt att ett eller båda av korten är kass. Frågan är bara hur jag avgör vilket/vilka. Samt var man kan få tag på nya förstås, som glad amatör. Har hittat en del liknande delar på ebay och så förut men hittar inte dessa.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FD25 misstänkt drabbad av nollfel. Felsökning!
« Svar #9 skrivet: 02 augusti 2022, 11:05:52 »
dioden blinkar i för att visa felkoder

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FD25 misstänkt drabbad av nollfel. Felsökning!
« Svar #10 skrivet: 02 augusti 2022, 11:13:22 »
Elektroniken på luftvärmepumpar är känslig för underspänningar, det kan knäcka kretskorten.
Du skulle kunna chansa och åka till någon av de större företagen på orten, som arbetar med ditt fabrikat, med lite tur har de sparat några reservdelspumpar som du kan få ta delar från?
Eller, kör en sväng förbi vitvaruavdelningen på soptippen, där kan det stå någon maskin om du har tur.
Plötsligt händer det...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tomtom79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FD25 misstänkt drabbad av nollfel. Felsökning!
« Svar #11 skrivet: 02 oktober 2022, 15:55:18 »
Såå, nu har jag äntligen kommit över ett nytt kretskort och ska på att montera. Ena hörnan ska man knäcka av och montera som nöd-switch. Men den andra hörnan som är avknäckt på det gamla kortet, vad är det? (övre högra hörnet i bild)



Exempel på kretskort som mitt.

Utloggad tomtom79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FD25 misstänkt drabbad av nollfel. Felsökning!
« Svar #12 skrivet: 02 oktober 2022, 17:35:21 »
Testade att koppla ihop allt nu och nu brann säkringen F11 av direkt. (hade inte gjort det på gamla kretskortet...

Då kan man anta att fläktmotorn är kass antar jag? Mätte upp 3,5 Ohm på den nu och enligt instruktion ska denna vara 1MOhm eller mer och är den inte det ska man byta fläktmotor och säkring. Frågan är ju då om nya kretskortet fått stryk nu också... Kan jag testa att koppla in kortet utan att koppla in fläktmotorn? För att se om den reagerar på fjärren, ger något liv ifrån sig eller så?

Det lyser inte en diod eller något annat nämligen och det är kanske inte helt konstigt då säkringen gått.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FD25 misstänkt drabbad av nollfel. Felsökning!
« Svar #13 skrivet: 03 oktober 2022, 18:21:36 »
3,5ohm lär ju en säkring ryka för det är ju egentligen en kortslutning

Utloggad tomtom79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FD25 misstänkt drabbad av nollfel. Felsökning!
« Svar #14 skrivet: 03 oktober 2022, 18:40:13 »
Jepp. Det verkar som att åtminstone motorn och kretskortet var kass. Så jag börjar väl närma mig beslutet att låta den bli skrot och köpa en ny. Kopplade in den utan motorn inkopplad nu och då gick inte säkringen. Mätte dock upp 4,7VDC på + och - för motorn när man tryckt på nödstart så antingen är något mer fel eller så har även detta kort bränts.

Börjar närma mig insikten att den nog får bli skrot. Kretskortet var förhållandevis billigt men ska man börja köpa del efter del så blir det snabbt dyrt (och jobbigt). Kanske kan glädjen av lite nya funktioner i en ny uppväga misslyckandet!

Får väl bli en ny Ninja eller Hero 2.0. Den gamla var storlek 25. Då har vi en yta på bottenvåningen på knappt 100 kvm. Sen ovanvåning på 50kvm till och en tillbyggnad som jag knappt tror att den kommer åt (andra änden av huset). Vad jag kan se verkar den ha något bättre SCOP än LN35, något tystare och den bör ju klara tempen bra eftersom den gamla gjort ett bra jobb (här i SKåne). Tänker jag korrekt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!