Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline HE nybörjarhjälp sökes!  (läst 1955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Greenline HE nybörjarhjälp sökes!
« skrivet: 27 augusti 2017, 10:49:42 »
Hej!

Jag bytte från vedpanna till bergvärme. Men firman som gjorde installationen har inte kommit i efterhand sen för att kolla så allt fungerar, ser ok ut eller gått igenom anläggningen. efter flera samtal till firman som helt enkelt inte kommer så frågar jag här. Jag fick en installationshandbok till "skåpet" o har läst men tycker det är svårt ändå.

Kan någon hjälpa mig med lite basic inställningar i menyerna, typ höja sänka värmen o ja grejer man kan göra för att effektivisera driften. Vi har det ganska kallt inne o vill höja värmen, men fattar inte om jag ska höja på plus, dubbelplus eller gå in å mixtra med kurvan.

mvh Anders

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline HE nybörjarhjälp sökes!
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2017, 21:22:38 »
Vanligen ändrar man kurvan, vad har du för V och H värden?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HE nybörjarhjälp sökes!
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2017, 09:50:47 »
v värden?

h värden?

Jag har ringt firman idag igen, men inte fått svar. Tycker dem borde komma o trimma in anläggningen, istället för att bara sticka o säga att det funkar ok på grundprogrammet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline HE nybörjarhjälp sökes!
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2017, 10:09:17 »
Tyvärr är det rätt vanligt att man får bekanta sig med grejerna själv, fick du en manual?
Finns annars att ladda hem här:
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Anvandarhandl_EQ_HE_HA_6720805492_01.pdf

Värmekurvan har 2 basvärden, det vänstra (V) är framledningstemperaturen vid 20 °C ute, och default är 22 °C.
Det högra värdet (H) är framledningstemperaturen vid -35 °C ute och den är default 60 °C.
Sen kan man knäcka kurvan vid lite olika utetemperaturer, men första delen är att få till dessa 2 basvärden.
Det kan ta en hel vinter innan man hittar rätt.
Lättast är om du antecknar värdena samt utetemp och innetemp när du håller på att justera så kommer man så småningom fram till en kurva som funkar hyfsat.
Efter detta brukar man vilja skaffa en rumsgivare som justerar innetemp lite bättre, men vänta tills du har hittat rätt kurva innan du skaffar en sån.

Fabriksvärdena passar inte alla hus, varje hus är individuellt och man måste justera detta.
Dessutom bör du skruva upp alla termostater på max under perioden som du justerar kurvan, värmepumpen mår inte bra av att ha för hög kurva + hårt instrypta termostater.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HE nybörjarhjälp sökes!
« Svar #4 skrivet: 28 augusti 2017, 10:21:37 »
Ok då är jag med lite mera.

Vet inte dem värdena just nu men kan kolla ikväll.

Detta du skriver borde ju firman berättat lite om samt att termostaterna ska stå på max.

Jag har digitala termostater på nästan alla elementen och dem står på 21 grader.

Att labba själv med kurvor är inget jag känner jag vill göra. Tycker firman borde trimma in det åt mig.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline HE nybörjarhjälp sökes!
« Svar #5 skrivet: 28 augusti 2017, 10:40:32 »
Det är egenligen först i vinter som det går att trimma in grejerna ordentligt, och tro mig, du kommer kunna få till det mycket bättre än installatören.
Man måste nog bo i huset för att få till det riktigt bra.
Installatören borde ha gett dig en genomgång på hur grejerna funkar och hur man justerar in värmepumpen, jag tror ingen är instresserad av att göra återbesök 4-5 gånger för att justera in värmen.
Max en timmes genomgång är allt som installatören skulle behövt "offra" för att instruera kunden om hur den funkar.
Tråkigt att det är så få installatörer som gör detta.
Men du har ju hittat till detta forum i alla fall, sÃ¥ det kommer nog gÃ¥ bra i slutänden ändÃ¥.  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HE nybörjarhjälp sökes!
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2017, 13:46:08 »
Ja jag tycker det och åberopade även det att dem kunde gått igenom anläggningen .

Var inte nöjd öht kan jag säga.

Dem lämnade en läckande anläggning efter sig o en skylt där det stod att jag skulle lufta elementen. Vilket jag gjorde men tänk om jag inte alls hade fattar hur man luftar.

Jättesnäll om och att ni kan hjälpa. =)



Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Greenline HE nybörjarhjälp sökes!
« Svar #7 skrivet: 28 augusti 2017, 14:03:32 »
Börja med att ställa upp termostaterna högre (eller plocka bort dom). Annars märker du inte om kurvan är för hög och VP'n gasar på mot bromsande termostater.
Men, som sagt var, det är svårt att göra så mycket innan det blir kallt ute.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!