Effektbehovet.
Man brukar räkna med ca 50 W i markplan, och ca hälften i källare (den utsätts ju inte för kylan mot hela väggarna eller golvet) och på eventuell varm vind (dit värmen stiger från markplan).
Tror du kommer rätt nära de ca 7 kW som jag räknat fram att ni har i toppeffektbehov, men visst kan det vara lite mer också.
Dina gamla cirkpumpar skall du skrota och köpa nya, de tjänar in sig på en handfull år, och sedan är de ren vinst.
Du kanske kan sälja dem på blocket åt någon som inte är lika insatt som du ;-) )
Jag skulle nog välja en on/off-värmepump på 8-10 kW i ditt fall, 4-rörs-kopplad mot en ackumultarotank så att du kan skilja helt på flödet till/från värmepump och radiatorsystem.
Den i värmepumpen inbyggda cirkpumpen sköter det interna flödet VP till ack, och en ny extern A-klassad cirkpump sköter cirkulationen i den externa kretsen.
Du behöver bara en slinga i tanken, för eventuell solvärme, även om jag tycker att det är totalt bortkastat så kanske du är teknikintresserad och vill hålla på ändå.
En solfångare ger sååå oerhört lite energi att det helt saknar betydelse om du i övrigt värmer med värmepump till 1/4-del av vad elströmmen kostar.
Även om dina solfångare skulle ge 4000 kWh/år så är det bara värt 1000 kWh värmepumpsel - och för det skall du bygga om ett helt tak och köpa prylar för troligen tiotusentals kronor...
En pool på 4 X 8 meter som hålls runt 30 grader varm kräver ca 80-100 kWh/dygn, så även om du tillför som bäst några tiotals kWh/dygn via solfångarna en vacker dag så blir det obetydligt utslaget över en säsong.
Tappvatten får du ju i den inbyggda beredaren i värmepumpen, det skall du aldrig blanda in i acktanken, ajabaja.
Eller, om du vill eller får tag i en tank med slinga för tappvarmvatten så kan du koppla kallvattenledningen in till värmepumpen via den slingan för att förvärma tappvattnet i tanken, under värmesäsongen när du kanske har runt 40 grader i tanken så gör det att värmepumpen mer sällan behöver värma tappvarmvatten upp till 55 grader, vilket den gör med låg COP.
Men som sagt, om du har en dröm om att ha 50-60 grader i tanken alltid så kan du glömma det, då går anläggningen totala årsmedelverkningsgrad ned från mellan 4 och 5 i COP till kanske 3.0.
Det är en riktigt dålig affär.
Inkopplingen av tanken skall göras ungefär som i bilden, det finns flera sätt, men funktionen skiljer sig inte så mycket.
Har du flera anslutningar i både botten och toppen kan det vara en fördel att ha helt separata anslutningar mot värmepump och radiatorsystem för att få "knäppfunktion" alltså att det relativt heta vattnet från värmepumpen inte går direkt ut i radiatorkretsen, utan blandas lite i toppen av tanken innan det hittar ut till radiatorerna.
Det gör att eventuella knäppningar i rörledningar och radiatorer kan bli lite mindre påtagliga.
Hur man ansluter returen är mindre viktigt, där kan du gå ihop med rören från radiatorretur och värmepumpsretur utanför tanken (som i bilderna) om du vill.
Arbetstanken är en flödesutjämnare, eller rättare sagt, den garanterar att du kan få rätt flöde både i cirkulationen mellan värmepump och tank, samt i radiatorsystemet.
Du kan självklart köpa en inverter om du vill det, men det blir nog några tusen dyrare och behövs inte om man har tank.
Valet av värmepump måste du göra själv, tror inte att det är någon utom Oraklet som kan/vill rekommendera ett visst fabrikat före det andra.
Min bild är att kvaliten och funktionerna inte skiljer sig nämnvärt mellan olika tillverkare, och oavsett om så är fallet så vet man ju inte hur de nya modellerna står sig över tid.
Jag skulle låta pris och prestanda avgöra mitt val.
Är du någorlunda säker på att du skall bygga pool så lägg till ca 20 meter på borrhålet, hittar du någon som kan borra 220 meter så vore det nog kanon.
Det är något du kan kolla lite extra också, vem av borrarna som har mest att köra med när det kommer till borrutrustningen.
Många vill sluta redan tidigare för att det blir "tungborrat", det är ofta man hör folk som beställt 200 meter men som bara får 180 meter för att det "var så mycket vatten" = deras kompressorer klarade inte av att evakuera allt vatten.
Det kan vara bra med mycket vatten, om det är omsättning i hålet så motsvarar det ett större borrdjup, men om det inte sker någon omsättning så har man fått ett sämre borrhål än man beställt.
Att avgöra om det finns genomströmning är mer eller mindre omöjligt.
Försök också vara på plats när de borrar, i vart fall när de sätter kollektorn så du kan se hur många meter de får ned i hålet!
Det skulle i vart fall jag vara, även om det kanske kan kännas lite "övervakande" och misstroendeskapande.
Det är så viktigt att det blir rätt att man inte kan lita på de som kan tjäna tusentals kronor på att fuska bort några tiotals meter borrhål om det börjar gå trögt för dem.
Fördelar med olika värmepumpar?
Nibe, finns tillgängliga överallt, säljs förmodligen mest av alla, bra priser, speciellt om du köper själv via nätet.
Lite av en Volvo kan man väl säga.
CTC:s on/off-värmepumpar är jag ingen stor fan av, de har lite sämre tappvarmvattenkapacitet än de flesta andra, och vill man ha bra tappvarmvattenkomfort kan de kräva runt 1000 kWh elpatron/år för att garantera det, andra kan ha andra erfarenheter av dem.
IVT/Bosch är nog helt OK maskiner också.
Thermia likaså.
Viessmann är rätt nya på Svenska marknaden, men fick ju bra i energimyndighetens test, både tappvattenkapacitet, COP och buller ligger de ju i topp på, så de är säkert helt OK.
Nibe, IVT, Thermia och Viessmann var rätt lika allihop egentligen i det testet. Viessmann utmärkte sig med klart tystaste maskinen dock.
Lite kul att prova sånt som inte är så vanligt också, om du lutar åt en Viessmann så avråder jag i alla fall inte.
Bra med mer erfarenheter av dem i forumet också.
En Logger 2020 är nästan säkert en bra investering om du är typen som vill mixtra på med inställningar och flöden för att optimera driften.
(Ja, det var reklam för min produkt)
Vet inte om jag svarat på allt, men du får väl komplettera om det är nåt jag missat.