Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bli med värmepump.  (läst 28193 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9747
  • Karma +19/-4
SV: Bli med värmepump.
« Svar #75 skrivet: 07 oktober 2016, 15:48:23 »
2)solvärme
angående solceller eller solvärme. Har hört att verkningsgraden är ca 70% på platta solvärmeångare och ca 15% på solceller.
Vi bor i norrland med många soltimmar på sommaren så effekten borde kanske vara bra.
Men nej vi har inga solfångare än utan jag ser med jämna mellanrum att de slumpas bort för ca 1000kr/m2 på blocket.
Jag har en förutfattad mening att det skulle vara bra att låta hålet vila och laddas upp under sommaren.
Verkningsgraderna är inte riktigt jämförbara. 70 % är för produktion värme i form av varmt vatten. 15 % är för produktion av el som till exempel kan driva en värmepump.

Det är ingen större mening med att låta borrhålet vila under sommaren. Borrar man ca 10 % djupare än vad man tänkt för enbart värmning av huset räcker det för poolen sommartid också. Vill man värma poolen vintertid blir det en annan sak.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34920
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #76 skrivet: 07 oktober 2016, 16:02:19 »
Effektbehovet.
Man brukar räkna med ca 50 W i markplan, och ca hälften i källare (den utsätts ju inte för kylan mot hela väggarna eller golvet) och på eventuell varm vind (dit värmen stiger från markplan).
Tror du kommer rätt nära de ca 7 kW som jag räknat fram att ni har i toppeffektbehov, men visst kan det vara lite mer också.

Dina gamla cirkpumpar skall du skrota och köpa nya, de tjänar in sig på en handfull år, och sedan är de ren vinst.
Du kanske kan sälja dem på blocket åt någon som inte är lika insatt som du ;-) )

Jag skulle nog välja en on/off-värmepump på 8-10 kW i ditt fall, 4-rörs-kopplad mot en ackumultarotank så att du kan skilja helt på flödet till/från värmepump och radiatorsystem.
Den i värmepumpen inbyggda cirkpumpen sköter det interna flödet VP till ack, och en ny extern A-klassad cirkpump sköter cirkulationen i den externa kretsen.
Du behöver bara en slinga i tanken, för eventuell solvärme, även om jag tycker att det är totalt bortkastat så kanske du är teknikintresserad och vill hålla på ändå.
En solfångare ger sååå oerhört lite energi att det helt saknar betydelse om du i övrigt värmer med värmepump till 1/4-del av vad elströmmen kostar.
Även om dina solfångare skulle ge 4000 kWh/år så är det bara värt 1000 kWh värmepumpsel - och för det skall du bygga om ett helt tak och köpa prylar för troligen tiotusentals kronor...
En pool på 4 X 8 meter som hålls runt 30 grader varm kräver ca 80-100 kWh/dygn, så även om du tillför som bäst några tiotals kWh/dygn via solfångarna en vacker dag så blir det obetydligt utslaget över en säsong.

Tappvatten får du ju i den inbyggda beredaren i värmepumpen, det skall du aldrig blanda in i acktanken, ajabaja.
Eller, om du vill eller får tag i en tank med slinga för tappvarmvatten så kan du koppla kallvattenledningen in till värmepumpen via den slingan för att förvärma tappvattnet i tanken, under värmesäsongen när du kanske har runt 40 grader i tanken så gör det att värmepumpen mer sällan behöver värma tappvarmvatten upp till 55 grader, vilket den gör med låg COP.
Men som sagt, om du har en dröm om att ha 50-60 grader i tanken alltid så kan du glömma det, då går anläggningen totala årsmedelverkningsgrad ned från mellan 4 och 5 i COP till kanske 3.0.
Det är en riktigt dålig affär.

Inkopplingen av tanken skall göras ungefär som i bilden, det finns flera sätt, men funktionen skiljer sig inte så mycket.
Har du flera anslutningar i både botten och toppen kan det vara en fördel att ha helt separata anslutningar mot värmepump och radiatorsystem för att få "knäppfunktion" alltså att det relativt heta vattnet från värmepumpen inte går direkt ut i radiatorkretsen, utan blandas lite i toppen av tanken innan det hittar ut till radiatorerna.
Det gör att eventuella knäppningar i rörledningar och radiatorer kan bli lite mindre påtagliga.
Hur man ansluter returen är mindre viktigt, där kan du gå ihop med rören från radiatorretur och värmepumpsretur utanför tanken (som i bilderna) om du vill.
Arbetstanken är en flödesutjämnare, eller rättare sagt, den garanterar att du kan få rätt flöde både i cirkulationen mellan värmepump och tank, samt i radiatorsystemet.


Du kan självklart köpa en inverter om du vill det, men det blir nog några tusen dyrare och behövs inte om man har tank.

Valet av värmepump måste du göra själv, tror inte att det är någon utom Oraklet som kan/vill rekommendera ett visst fabrikat före det andra.
Min bild är att kvaliten och funktionerna inte skiljer sig nämnvärt mellan olika tillverkare, och oavsett om så är fallet så vet man ju inte hur de nya modellerna står sig över tid.
Jag skulle låta pris och prestanda avgöra mitt val.
Är du någorlunda säker på att du skall bygga pool så lägg till ca 20 meter på borrhålet, hittar du någon som kan borra 220 meter så vore det nog kanon.
Det är något du kan kolla lite extra också, vem av borrarna som har mest att köra med när det kommer till borrutrustningen.
Många vill sluta redan tidigare för att det blir "tungborrat", det är ofta man hör folk som beställt 200 meter men som bara får 180 meter för att det "var så mycket vatten" = deras kompressorer klarade inte av att evakuera allt vatten.
Det kan vara bra med mycket vatten, om det är omsättning i hålet så motsvarar det ett större borrdjup, men om det inte sker någon omsättning så har man fått ett sämre borrhål än man beställt.
Att avgöra om det finns genomströmning är mer eller mindre omöjligt.
Försök också vara på plats när de borrar, i vart fall när de sätter kollektorn så du kan se hur många meter de får ned i hålet!
Det skulle i vart fall jag vara, även om det kanske kan kännas lite "övervakande" och misstroendeskapande.
Det är så viktigt att det blir rätt att man inte kan lita på de som kan tjäna tusentals kronor på att fuska bort några tiotals meter borrhål om det börjar gå trögt för dem.

Fördelar med olika värmepumpar?
Nibe, finns tillgängliga överallt, säljs förmodligen mest av alla, bra priser, speciellt om du köper själv via nätet.
Lite av en Volvo kan man väl säga.
CTC:s on/off-värmepumpar är jag ingen stor fan av, de har lite sämre tappvarmvattenkapacitet än de flesta andra, och vill man ha bra tappvarmvattenkomfort kan de kräva runt 1000 kWh elpatron/år för att garantera det, andra kan ha andra erfarenheter av dem.
IVT/Bosch är nog helt OK maskiner också.
Thermia likaså.
Viessmann är rätt nya på Svenska marknaden, men fick ju bra i energimyndighetens test, både tappvattenkapacitet, COP och buller ligger de ju i topp på, så de är säkert helt OK.
Nibe, IVT, Thermia och Viessmann var rätt lika allihop egentligen i det testet. Viessmann utmärkte sig med klart tystaste maskinen dock.
Lite kul att prova sånt som inte är så vanligt också, om du lutar åt en Viessmann så avråder jag i alla fall inte.
Bra med mer erfarenheter av dem i forumet också.

En Logger 2020 är nästan säkert en bra investering om du är typen som vill mixtra på med inställningar och flöden för att optimera driften.
(Ja, det var reklam för min produkt)

Vet inte om jag svarat på allt, men du får väl komplettera om det är nåt jag missat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #77 skrivet: 07 oktober 2016, 17:38:04 »
Finns det verkligen nÃ¥n som kan läsa all den där texten  :o

Att du misstror mig !   What else is new  dontknow

TS   lycka till med allt  tummenupp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34920
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #78 skrivet: 07 oktober 2016, 18:34:05 »
Jag ber om ursäkt för mitt utförliga och sakliga svar.
Det var inte menat åt dig, om det är någon tröst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #79 skrivet: 07 oktober 2016, 19:14:04 »
En fördel som jag märkt när jag bytt från lite äldre Thermia Diplomat till Viessmann är R410a! Jag kör Viessmann med värmebärar :dt:5°C, Thermian gick med :dt:8°C. Det ger betydligt färre start/stopp då inte framledningstemp sjunker så mkt så fort kompressorn slår av. Har nästan halverat antal start/stopp trots större pump. Det borde egentligen minska behovet av tank om man inte tänker sig att stänga ner stora delar av radiatorsystemet. Tänk bara på att lägre delta ger höga flöden i radiatorsystemet.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bli med värmepump.
« Svar #80 skrivet: 07 oktober 2016, 20:35:18 »
Nu hänger jag inte med riktigt  Sc:,h varför skulle mindre delta ge färre start och stopp? Och deltat kan man väl (inom vissa ramar) pÃ¥verka själv genom att ändra cirkpumpens hastighet?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34920
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #81 skrivet: 07 oktober 2016, 21:13:22 »
Eller genom att ändra gradminuterna.
Inga problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #82 skrivet: 07 oktober 2016, 21:31:15 »
Nu hänger jag inte med riktigt  Sc:,h varför skulle mindre delta ge färre start och stopp? Och deltat kan man väl (inom vissa ramar) pÃ¥verka själv genom att ändra cirkpumpens hastighet?
Problemet är ju att R407C maskiner börjar gå sämre med för lågt delta.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bli med värmepump.
« Svar #83 skrivet: 07 oktober 2016, 21:34:38 »
Förstår fortfarande inte riktigt varför det skulle vara någon vinst med ett delta på 5 i stället för 7 (rekommenderat i min maskin). Och inte varför det skulle bli färre starter?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #84 skrivet: 07 oktober 2016, 21:36:02 »
Eller genom att ändra gradminuterna.
Inga problem.
Men då blir ju kåken kall, när systemet hinner bli iskallt mellan start o stopp.
Det är helt klart en stor skillnad på antal start/stopp plus att komforten är bättre, måste bara komma på en riktig förklaring till varför det blev bra!
Lägre delta är absolut positivt i mitt system.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bli med värmepump.
« Svar #85 skrivet: 07 oktober 2016, 21:42:55 »
Bor man i ett någorlunda modernt hus med hyfsad isolering behövs det många gradminuters ändring innan man ska uppleva att det blir kallt. Jag har ställt dom till max (99 i min pump) och det blir ingen mätbar skillnad på inne temperatur under värmecykleln. Kunde jag ställa integralen på 200 tror jag inte att jag skulle uppleva någon komfortsänkning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #86 skrivet: 07 oktober 2016, 21:59:25 »
Förstår fortfarande inte riktigt varför det skulle vara någon vinst med ett delta på 5 i stället för 7 (rekommenderat i min maskin). Och inte varför det skulle bli färre starter?
En av vinsterna är ju att värmesystemet kan avge mer energi vid samma framledningstemp, lägre delta blir ju samma sak som att ha större värmeavgivande yta.
Den andra är ju att  framledningstemp  tvärdyker 5 grader istället för 8 när kompressorn slÃ¥r av, det är det som gör att gradminuterna inte räknar ner sÃ¥ fort.
Är dock helt övertygad om att dessa fördelar märks framförallt i lågtempsystem, när framledningstemp inte är mycket högre än rumstemp.


Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad johannes75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bli med värmepump.
« Svar #87 skrivet: 07 oktober 2016, 23:15:49 »
Du menar DT för vattnet ut från värmepumpen?
Du kan kräma ut mer värme per tidsenhet (watt) i ett system med mindre DT eftersom du kan ha högre flöde (konvektion).
Om du ska kräma ut samma värme per tidsenhet i samma system men du måste ha ett högre DT så kommer du behöva sakta flödet och ha högre framledningstemp. Tror du inte bara att den nya VP:n kör på högre flöde om du nu sett att framledningstempen är densamma?
Så om man har behov av mer värme någon stans i huset så är det kanske det som upplevs som bättre komfort.
Sen kan det vara så att man känner av de 8graderna men inte lika mycket de 5 som värmesystemet går ned i.
Men om du har mindre start och stopp låter det nästan som du tillåter en större hysteres på gradminuterna än i förra systemet.

Annars så är det väl så att vissa radiatorer får lägre temperatur då man har ett större DT. Men det är jag inte säker på det beror väl på om man har enrörs eller tvårörs system.
(jag vet inte hur mitt enrörsystem är kopplat men misstänker att det är kortslutet.)

Hej vad kul att du skriver här. Hur är det att ha din Vitocal 3ooG?

Hur är det med reservdelar och service på en värmepump. är det mycket som skall göras som att byta olja, filter stötdämpare osv på en bil?

Funderar om någon vet vad reservdelspriset är för olika märken finns det någon generell trend att tex viessmann är dyra och nibe, termia billiga.
Behöver man oroa sig är det något man byter under en livslängd på 15 år?

Sen när det gäller viessmann som jag fortfarande är intresserad av ska man tänka på att ha någon viss dimmension på filter och kollektor delen typ diameter på rör och slang så ett 200-220m borrhål inte blir för tungrott? Jag har frågat frågan förut men har fortfarande ingen dimmension på rör och filter. Finns det olika dimmensioner på kollektorn? Pratade med någon om borrning och han sa något om att han använde 56 istället för 50 men fröstog inte om det var innerdiameter eller någon godstjocklek på kollektorn. Vet någon vad han kan ha menat?

Är lite inne på att man vill ha så högt flöde som möjligt på kollektordelen för att få så effektivt värmeutbyte som möjligt.

Vet någon om styrningen är densamma mellan grundfos magna och den som sitter i viessmann, eller är det ingen styrning så de går för fullt så fort de slås på och de slås på då kompresson går? Mer av intresse än att jag tror att det ska hända. Men om man har problem med pumpen så är det bra om man kan byta brinepump.

Sen är det klart att man inte skall köra driksvatten i radiatorsystemet. Det blir väl en inverterad härlig bouquet ;). Jag tänkte nog att jag skulle ha det i en varmvattenslinga i ack tanken.

Detta för att kompensera att jag har en liten beredare i kompakta värmepumpar samt att det är billigare i lösninga än att köpa en 2delad lösning (tror jag, rätta mig om jag har fel).
Sen tänkte jag att jag kunde köra en slinga i acktanken på sommaren istället för att köpa ett poolkit. billigt och bra om det är tillräklig värmeutbyte.
Jag vet inte vad värmeövergÃ¥ngen är pÃ¥ en slinga per meter. Det borde väl vara en funktion av temskillanden i vattnet och flödet  har nÃ¥gon en ekvation eller en ungefärlig koll pÃ¥ vad man borde ha för temp i en  acktank för att värma upp en 6m3 pool till 21 grader om man använder en solslinga som är i botten pÃ¥ acktanken vs om man använder de tvÃ¥ varmvatenslingorna förvärmning och toppslingan.

Vet någon om man bör göra rent radiatorsystemet innan man sätter en ny värmepump?
Om ja, hur gör man det?

Hur är termias 8kw och 10kw pump vs nibes. låter den mer i basregistret eller allmänt? R410a eller 407C, Scroll eller kolv? anslutningar upptill?
Prisbild?
« Senast ändrad: 07 oktober 2016, 23:24:30 av johannes75 »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2966
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Bli med värmepump.
« Svar #88 skrivet: 07 oktober 2016, 23:41:16 »
Angående service på thermia har de åtminstone i Finland blivit grymt noggranna. service killen är tvungen att berätta varför och till vem delen skall skickas till, förstås genom en thermia återförsäljare. Thermia kan till och med ringa upp kunden och fråga om hen ska ha en viss del.

Sen hörde jag också nåt skräckexempel från nåt tyskt märke, de ville ha exakt reservdelsnummer från maskinen annars kunde de inte skicka någon ny del. Det kunde då också gå så illa att man var tvungen att köpa ett helt nytt "Kit" fastän bara en viss del var sönder.

Åskan tog farsans nibe 1255 16kw (knappt ett år gammal). Det byttes ut 2 kort i den till en totalkostnad på ca 1500 euro inklusive arbete och resa.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #89 skrivet: 08 oktober 2016, 09:28:50 »
Är väldigt nöjd med min 300-G än så länge, den startades i början av September. Köpte en helt ren modell utan pumpar och styr.
Viessmanns pumpar varvtal regleras med 0-10 volt. Finns massor med pumpar som regleras så. Kolla tysks E-bay. Wilo stratos para heter originalet, går att hitta i varianter med upp till 11 meters lyfthöjd. Grundfos Magna funkar också såklart, GEO o Magna3 har 0-10volts ingång.GEO kan vara svår att hitta.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!