Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: solfÃ¥ngar vinkel  (läst 4929 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
solfångar vinkel
« skrivet: 17 juni 2007, 21:07:58 »
hej
funderar ju om jag måste flytta om mina solfångare till nästa sommar,pga min skuggning,,,åker dom upp på taket så blir det 90 rör totalt

frÃ¥gan är ...hur stor skillnad i effekt är det mellan 90 graders montering Ã¥ tex 65  graders montering
eller ska man gå på nått mitt i mellan 90 å 65 grader typ 75grader
gör det nån skillnad ???






jag vill gärna platta ut effekt kurvan så gott det går...i dag laddar jag ofta 60-70 grader i min 500 liters tank
trots att kl 12.00 skuggas ca 40 % av fångarna....

så jag tror bestämt jag kommer att få stora problem med kokning om jag får upp dom på taket,dels pga
att dom kommer att gå från kl 5.00 till ca 21.00 på kvällen
förmiddags solen kommer att va bakstrÃ¥lning fram till kl 9.00 ca  sen frÃ¥n 10.00 Ã¥ till 21.00 e det normal instrÃ¥llning fram i frÃ¥n ...

kokningen kommer förmodligen att lösas med en form av vildmarks bad ute på gården/gräsmattan
ett sånt bör ju kyla rätt rejält....
 




Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: solfångar vinkel
« Svar #1 skrivet: 18 juni 2007, 17:12:50 »
Skillnaden är liten mellan 65 och 90 grader, ca 4 % enligt boken "Solvärme i vårt hus".

Ofta funkar regeln lutning = breddgrad väldigt bra. Man ska inte stirra sig blind på enbart lutningen, ofta är en takplacering bra på höst/vinter/vår eftersom den lågt stående solen kommer åt bättre.

Hög och fin placering på taket och lutning som din breddgrad. Det räcker långt tror jag.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solfångar vinkel
« Svar #2 skrivet: 18 juni 2007, 17:25:20 »
hej ..
tack för svaret..

vill hällst ha dom på väggen men tyvär rymmer jag inte fler där + att det e ju vissa problem med skuggning från tak foten ...
ska jag upp med en panel till så måste jag bygga om allt å sätta dom på taket ...där av frågan

då blir det ca 65 grader på taket som gäller

Utloggad Tigershark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solfångar vinkel
« Svar #3 skrivet: 18 juni 2007, 18:52:59 »
Kan inte lÃ¥ta bli att svara!  ;D ;D
Bor i en Kommun med reklamen Kommunen med energi!
Har en villa med 20 graders taklutning i söderläge mot gata.
Bra svar från kommunen!!!:
Lägg solfångarna platt på teglet, annars krävs bygglov och det får du inte.... fiR: fiR:

Skämt å sido, såg en rapport på instrålningsvinkel (tror det var något examens jobb, ska se om jag kan hitta den).
Annars generellt- sätt solfångarn i vinkel som motsvarar din breddgrad/latitud så brukar det bli bra (det sa en kunnig installatör i alla fall)
Konverterat från oisolerad golvvärme till isolerad golvvärme + 2-rörs radiatorsystem.
Luftvärmepump Panasonic HE9DKE
Elpanna Egor 1983
100mm stenull på vinden
110m2 boyta 30 biyta 30000kvh

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: solfångar vinkel
« Svar #4 skrivet: 18 juni 2007, 19:08:24 »
Kan inte lÃ¥ta bli att svara!  ;D ;D
Bor i en Kommun med reklamen Kommunen med energi!
Har en villa med 20 graders taklutning i söderläge mot gata.
Bra svar från kommunen!!!:
Lägg solfångarna platt på teglet, annars krävs bygglov och det får du inte.... fiR: fiR:

Skämt å sido, såg en rapport på instrålningsvinkel (tror det var något examens jobb, ska se om jag kan hitta den).
Annars generellt- sätt solfångarn i vinkel som motsvarar din breddgrad/latitud så brukar det bli bra (det sa en kunnig installatör i alla fall)


20 graders vinkel är inte bra...Inte alls bra, då Solen aldrig når så högt som 70 grader under hela året. Häng ut kommunen i media m.m, så ska Du se att dom ändrar sig, det är jävligt känsligt för en politiker att bromsa nåt så miljövänligt som solfångare. Ta hjälp av oppositionen i din kommun, ävom om Du inte har nåt till övers för dom i vanliga fall....

mvh humlan.

« Senast ändrad: 18 juni 2007, 19:10:57 av humlan57 »

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: solfångar vinkel
« Svar #5 skrivet: 18 juni 2007, 22:02:09 »
Där har du nog fel humlan.

Total:       2333         4876           324       88       48 med 90°
specific annual collector yield:   409 kWh/m²

Total:       2773         5998           298       90       46 med 65°
specific annual collector yield:   487 kWh/m²

Total:       2807         6174           308       90       45 med 59° som är Stockholm
specific annual collector yield:   492 kWh/m²

Total:       2599         6277           460       85       41 med 20°
specific annual collector yield:   456 kWh/m²

Allt högre än latitud är sämre, gäller även tidig vår.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: solfångar vinkel
« Svar #6 skrivet: 19 juni 2007, 00:06:46 »
Där har du nog fel humlan.

Total:       2333         4876           324       88       48 med 90°
specific annual collector yield:   409 kWh/m²

Total:       2773         5998           298       90       46 med 65°
specific annual collector yield:   487 kWh/m²

Total:       2807         6174           308       90       45 med 59° som är Stockholm
specific annual collector yield:   492 kWh/m²

Total:       2599         6277           460       85       41 med 20°
specific annual collector yield:   456 kWh/m²

Allt högre än latitud är sämre, gäller även tidig vår.
/Bosse

FörstÃ¥r faktiskt inte vad Du menar..., mÃ¥ste va nÃ¥t slags missförstÃ¥nd här  Sc:,h

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: solfångar vinkel
« Svar #7 skrivet: 19 juni 2007, 10:24:50 »
Minns inte exakt grader, men Solen i Sverige når aldrig över 60 grader över markplanet. Det gör att solfångare med en lägre vinkel än 30 grader, från markplanet räknat, aldrig kan bli en bra installation. Effektiv solhöjd räknas från faktisk solhöjd, å neråt mot markplanet, inte tvärtom, som blir fallet med solfångare monterade från den faktiska solhöjden. Kanske förklarar jag fel eller nåt, men med nästan liggande solfångare, kan det aldrig bli bra. Tvärtom spelar inte så stor roll, då den effektiva solhöjden ändå går ner mot marken... Man skulle kunna säga, att allt monterat mer än 35 grader räknat från markplanet fungerar. Under det, så skulle iaf jag aldrig montera några solfångare....

mvh humlan.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: solfångar vinkel
« Svar #8 skrivet: 19 juni 2007, 11:28:07 »
Hej.

Jag tror att jompaa har använt ett program som visar antal tillvaratagna sol-kWh per år.

Det är helt korrekt, men problemet är att man inte kan ta tillvara all energi man får på sommaren. Om man väljer vinkel för att maximera årsutbytet så får man en kraftig överdimensionering på sommaren och mindre energi när man verkligen behöver det; på vår/höst. Dessutom riskerar man att döda solfångaren helt med snö på vintern.....i själva verket får man in mindre mängd solenergi....

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: solfångar vinkel
« Svar #9 skrivet: 19 juni 2007, 11:57:57 »
Hej.

Jag tror att jompaa har använt ett program som visar antal tillvaratagna sol-kWh per år.

Det är helt korrekt, men problemet är att man inte kan ta tillvara all energi man får på sommaren. Om man väljer vinkel för att maximera årsutbytet så får man en kraftig överdimensionering på sommaren och mindre energi när man verkligen behöver det; på vår/höst. Dessutom riskerar man att döda solfångaren helt med snö på vintern.....i själva verket får man in mindre mängd solenergi....

MVH/Gano

Ja precis, men går man under en viss vinkel, kommer solfångarna aldrig att ens kunna jobba maximalt under sommaren heller. Den vinkeln är ca 35 grader, så mindre än det, blir det förluster under dygnets alla timmer, året om...

mvh humlan.

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solfångar vinkel
« Svar #10 skrivet: 19 juni 2007, 12:27:51 »
Mina ligger nedsänkta i taket med en takvinkel på 23° och ger värme så det blir över. Hade jag haft en annan vinkel så hade jag nog klarat mig med färre moduler men jag tycker inte att det passar på vårt hus med "uppvinklade" solfångarmoduler.

Så det är att ge och ta som gäller........
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: solfångar vinkel
« Svar #11 skrivet: 19 juni 2007, 13:16:18 »
Mina ligger nedsänkta i taket med en takvinkel på 23° och ger värme så det blir över. Hade jag haft en annan vinkel så hade jag nog klarat mig med färre moduler men jag tycker inte att det passar på vårt hus med "uppvinklade" solfångarmoduler.

Så det är att ge och ta som gäller........

Visst går det, det gäller bara å kompensera för det, som Du gjort. Jag har heller ingen optimal placering, men då åt andra hållet (90 grader). Så har man bara klart för sig vad man håller på med, så fungerar de flesta monteringar. Fast här uppe i Norrland är din vinkel nästan utesluten, både ur solhöjd å med tanke på att snön blir kvar på solfångarna....

mvh humlan.

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solfångar vinkel
« Svar #12 skrivet: 19 juni 2007, 13:24:36 »
Jag bor strax utanför Kungsbacka så det gör nog sitt till. Sedan om det blir snö på mina solfångare eller ej har inte så stor betydelse för just mig. Eftersom solen ändå inte når mina fångare från slutet av oktober månad till början på mars pga av ett berg med skog på, strax utanför vår tomt......
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!