Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Var beredda pÃ¥ skyhöga el Ã¥ oljepriser i vinter.  (läst 33892 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Allt tyder på rekordhöga elpriser i vinter, detsamma gäller oljan (bensin, diesel, eldningsolja). Svenska elbolag säljer just nu iväg el utomlands, vilket betyder tomma vattenmagasin senare i höst/vinter, om det inte kommer rekord-mycket med nederbörd inom kort. Å vad det betyder kan alla räkna ut... Dessutom finns inte mer kapasitet, för att raffinera mer råolja, till bensin å andra produkter. Kina, Indien m.fl asiatiska länder, köper nu otroliga mängder olja, jmf med för några år sedan, därför är knappast nån nämnvärd prissänkning att vänta. Så alla Ni som låst ert elpris, kan känna er glada, då Ni med största sannolikhet har gjort en bra affär.

mvh humlan.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #1 skrivet: 06 juli 2006, 20:02:07 »
jag tror det motsatta neä det gäller elen!

kolla på hur elavtalen är utformade.
desutom prata regeringen om att man skulle ändra på nått så elbolagen inte får ta ut så myck överpris som dom gör.
tydligen så produserar man en del billig el & importerar dyr el när den billiga inte räcker, sen så får vi konsumenter betala det dyra elpriset för all el, så el bolagen gör stor vinster på sin egenproduserade el, då dom under "Brist" periodena tar hutlöst betalt för den
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #2 skrivet: 06 juli 2006, 20:17:13 »
Hörde på dalaradion att trängslet dammen låg 6m under normal nivå.
Men det var ingen panik tyckte dom.

Jag tror oxå att el priserna kommer dra iväg nu. Ialla fall på nordpool.
El bolagen kanske inte höjer så mycket ännu.


Det ser ju inte lovande ut för vintern.
Man fÃ¥r väl hoppas att kurvan sjunker snart  >:(
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #3 skrivet: 06 juli 2006, 20:24:53 »
Hur det gick med de sk "lägsta pris" avtalen är ju redan klargjort i bl.a Aktuellt å Rapport. Å med det blev inte ens ett korvöre lägre pris till konsument. Det inte allt för otroliga, var att konsumenten istället kan råka ut för ett HÖGRE pris pris, så glöm alla sagor om lägre elpriser. Vi får aldrig ett lägre elpris, så länge inte det tillåts att det produceras ett överskott av elenergi. D.v.s att det byggs mer elkraftverk än det behövs för att klara topparna under högsäsong. Först då kan vanlig enkel marknadsekonomi (konkurrans) slå igenom, å tillgång å efterfrågan möjliggör att styra priserna. Det var ju detta som avregleringen skulle syfta till, men som "makten" totalt tappat all kontroll över...., tyvärr.

mvh humlan.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #4 skrivet: 06 juli 2006, 20:27:07 »
Hur det gick med de sk "lägsta pris" avtalen är ju redan klargjort i bl.a Aktuellt å Rapport. Å med det blev inte ens ett korvöre lägre pris till konsument. Det inte allt för otroliga, var att konsumenten istället kan råka ut för ett HÖGRE pris pris, så glöm alla sagor om lägre elpriser. Vi får aldrig ett lägre elpris, så länge inte det tillåts att det produceras ett överskott av elenergi. D.v.s att det byggs mer elkraftverk än det behövs för att klara topparna under högsäsong. Först då kan vanlig enkel marknadsekonomi (konkurrans) slå igenom, å tillgång å efterfrågan möjliggör att styra priserna. Det var ju detta som avregleringen skulle syfta till, men som "makten" totalt tappat all kontroll över...., tyvärr.

mvh humlan.

Att kraftbolagen kommer bygga in överskott kommer ju aldrig hända.
Det kommer nog bli differentierat elpris istället.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #5 skrivet: 06 juli 2006, 20:32:29 »
Hörde på dalaradion att trängslet dammen låg 6m under normal nivå.
Men det var ingen panik tyckte dom.

Jag tror oxå att el priserna kommer dra iväg nu. Ialla fall på nordpool.
El bolagen kanske inte höjer så mycket ännu.


Det ser ju inte lovande ut för vintern.
Man fÃ¥r väl hoppas att kurvan sjunker snart  >:(

Tyvärr lär Du få rätt om höjningarna, för elbolagen gör ju bara vad varje affärsdrivende verksamhet skulle göra, d.v.s säljer till högstbjudande. Självklart säljer dom då iväg den el som går att producera nu, till den som vill betala mest. Att det blir tomt i dammarna spelar ingen roll, då ingen vet om det kommer att regna här i norra Sverige, eller i nåt annat land. Alltså håvar man in dom vinster som går, istället för att chansa på ett bättre pris i höst/vinter.... Det är bara å hoppas det regnar som fan, några månader framöver, å på dom rätta ställena. Det kan kanske hålla ner priserna, å få mig å många andra att ha totalt fel.

mvh humlan

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #6 skrivet: 06 juli 2006, 22:16:35 »
Hörde på dalaradion att trängslet dammen låg 6m under normal nivå.
Men det var ingen panik tyckte dom.

Jag tror oxå att el priserna kommer dra iväg nu. Ialla fall på nordpool.
El bolagen kanske inte höjer så mycket ännu.


Det ser ju inte lovande ut för vintern.
Man fÃ¥r väl hoppas att kurvan sjunker snart  >:(

Kan bara relatera till våra egna hydrologers rapportering/tillrinningsberäkningar.

Just nu så är Vattenfall Vattenkrafts magasin fyllda motsvarande -7% jämfört med normalåret. År 2005 vid samma tidpunkt var fyllnadsgraden -16%.

Men en sak är då säker, idag finns det betydligt fler saker som styr elpriset än magasininnehållet, och då framförallt handeln med utsläppsrätter. Skulle vilja påstå att magasininnehåll är den faktor som minst påverkar priset idag. Elbörsen, Nordpool funkar idag som den vanliga börsen, DVS det är i princip bara speckulationer som styr priset på elen.

Anledningen till raset som man ser på bilden du bifogat, ar att tyskarna hade köpt på sig utsläppsrätter som dom ej förbrukat, så just då fanns överskott utav dessa....konstigt va!

Aktuell produktion: 1838MW
« Senast ändrad: 06 juli 2006, 22:20:00 av pricken »
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Nu synar jag dig, jag hoppas att din siffra var importen i det ögonblicket för produktion borde nog ligga pÃ¥  11000-12000MW och förbrukningen lite högre
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #8 skrivet: 06 juli 2006, 22:43:58 »
Nu synar jag dig, jag hoppas att din siffra var importen i det ögonblicket för produktion borde nog ligga pÃ¥  11000-12000MW och förbrukningen lite högre

Det där är MIN(1838MW) produktion.

För Sverige är det just nu:
11587 MWH/H Production
13332 MWH/H Consumption
2145   MWH/H Exchange(import)


källa: nordpool
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ok då förstår jag Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #10 skrivet: 06 juli 2006, 22:59:29 »
Jag vågar påstå att jag följer med rätt bra som vad som är på gång, då jag mer eller mindre lever av det. Å just nu är det hypernervöst med handeln av olja. Å blir det en ny "Catrina" i USA, då lär oljepriset dra iväg långt över av vad Vi bara kunnat ana, troligen uppåt 100 $/fat. USA är inne i det man kallar "hurricane season" samtidigt som man där som här, kör ovanligt mycket bil just nu (semestertider, nåja nåt liknande iaf) Så skulle några raffenaderier få slå igen där borta, då blir det garanterat PANIK. Detta p.g.a att det inte finns nån som kan ta över ett ev bortfall, så det är faktiskt mer kritiskt än vad många tror. Sen finns det en rad andra faktorer som ändrats det senaste året, t.ex att Iran kommer att prioritera Kina framför "västvärlden", å vill det sig riktigt illa, så sluter dom helt att leverera olja till oss. Överhuvudtaget, så har Iran vänt sig från västvärlden, genom att t.ex sälja borrätter till bl.a Indonesien. Man skulle kunna säga att dom favoriserar muslimska länder, fullt förståligt, från deras sida sett. Sen finns det en massa annat åxå, som kommer att göra det svårt för västvärlden, att få tag i tillräckligt med olja..., gas vet man ju redan att det kommer att skita sig med. Dit är det bara några år, innan underskottet i produktionen börjar märkas. Inte p.g.a det inte finns tillräckligt, utan för att det inte finns kapacitet att ta fram tillräckligt. Detta för att ingen räknat med att Kina, Indien m.fl av utvecklingsekonomierna skulle utvecklas så snabbt, men nu står Vi inför fakta. Så nu är det bara å hoppas att politikerna världen över, inte börjar tjafsa om skitsaker, utan ser till att hjälpas åt. Annars är jag rädd för att det kan bli rena huggsexan om oljan...

mvh humlan.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #11 skrivet: 06 juli 2006, 23:35:59 »
Allt tyder på rekordhöga elpriser i vinter, detsamma gäller oljan (bensin, diesel, eldningsolja). Svenska elbolag säljer just nu iväg el utomlands, vilket betyder tomma vattenmagasin senare i höst/vinter, om det inte kommer rekord-mycket med nederbörd inom kort. Å vad det betyder kan alla räkna ut... Dessutom finns inte mer kapasitet, för att raffinera mer råolja, till bensin å andra produkter. Kina, Indien m.fl asiatiska länder, köper nu otroliga mängder olja, jmf med för några år sedan, därför är knappast nån nämnvärd prissänkning att vänta. Så alla Ni som låst ert elpris, kan känna er glada, då Ni med största sannolikhet har gjort en bra affär.

mvh humlan.

Jag känner mej lite stressad av vad jag sett på energimarknaderna. Att jag har låst mitt elpris hjälper bara fram till att avtalet upphör, då blir smällen desto större. Min egen känsla är att detta kan drabba husägare hårt, speciellt eftersom de ökande energipriserna sammanfaller med ökande räntenivåer. Det kan faktiskt bli så illa att det får bubblan att spricka på bostadsmarknaden. Hus med låga driftskostnader kommer att bli intressanta i framtiden.

-Jag tror jag lägger pÃ¥ nÃ¥got extra lager isolering pÃ¥ min vind.....för säkerhets skull. 

MVH/Gano

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #12 skrivet: 07 juli 2006, 10:29:53 »
Jag är inte alls lika säker pÃ¥, att elpriset kommer att ligga kvar pÃ¥ samma höga nivÃ¥, som nu. MÃ¥nga länder bygger ut sin produktion av elkraft, Ã¥ det mÃ¥ste innebära, att det kommer att finnas billig el att köpa pÃ¥ spotmarknaden om nÃ¥t Ã¥r. SÃ¥ jag tror det kommer att bli en hel del priskrig med elen, när allt fler länder vill sälja iväg sin överkapasitet. Ã… det bör gynna oss konsumenter, bara inte nÃ¥n miljömupp, fÃ¥r för sig Ã¥ införa nÃ¥n ny skatt pÃ¥ importerad el förstÃ¥s huvuddunk  ;D

mvh humlan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Till saken hör ju också att det är nu under sommaren som det stora suget efter el (för kyla) finns på kontinenten, och deras behov av kyla på sommaren (totala marknaden)är betydligt större än vårt behov av värme på vintern
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #14 skrivet: 07 juli 2006, 11:25:41 »
Till saken hör ju också att det är nu under sommaren som det stora suget efter el (för kyla) finns på kontinenten, och deras behov av kyla på sommaren (totala marknaden)är betydligt större än vårt behov av värme på vintern

Visst, men deras egen nuvarande produktion komer inte att räcka till, eller blir för dyr p.g.a hur elen produceras nu. Därför behövs det produceras mer Ã¥ billigare el under sommaren, som sedan blir överkapasitet till vinter = nÃ¥t som Vi förhoppningsvis kan dra nytta av  :) Ã… England kommer med största sannolikhet att bygga ut sin kärnkraft, vem hade kunnat tro det för nÃ¥t Ã¥r sen....

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!