Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Var beredda pÃ¥ skyhöga el Ã¥ oljepriser i vinter.  (läst 33911 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #15 skrivet: 07 juli 2006, 14:24:57 »
Hade inte något kraftbolag i norr tömt någon damm på vatten?
Såg på nyheterna för någon dag sen att nån båtuthyrare(?) var förbannad för han hade knappt nått vatten kvar.
Jag vet inte anledningen till vattensänkningen men med deras (kraftbolagens) vinstintresse kan man ju ana varför :-\
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Alla reglerings dammar har en vattendom där det stÃ¥r hur mycket man fÃ¥r höja och sänka vattenstÃ¥ndet, i det aktuella fallet var sänkningen klart över miniminivÃ¥n. Men det är klart att har man  Ã¥kt lÃ¥ng väg för att fÃ¥ uppleva det "orörda" och fÃ¥r se hur det ofta är i verkligheten fÃ¥r man kanske en mindre chock och blir lite tvär när idyllen har naggats i kanten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #17 skrivet: 07 juli 2006, 15:18:23 »
Alla reglerings dammar har en vattendom där det stÃ¥r hur mycket man fÃ¥r höja och sänka vattenstÃ¥ndet, i det aktuella fallet var sänkningen klart över miniminivÃ¥n. Men det är klart att har man  Ã¥kt lÃ¥ng väg för att fÃ¥ uppleva det "orörda" och fÃ¥r se hur det ofta är i verkligheten fÃ¥r man kanske en mindre chock och blir lite tvär när idyllen har naggats i kanten.


Dom där domarna är inget annat än ren skit, å är skrivna för kraftbolagen. Så kraftbolagen kan nästan göra vad som helst, utan att för den skull överskrida några domar. Jag bor själv på en fastighet som är berörd av en sån dom, å inte fan kan jag klaga över att marken eroderas ut i vattnet... Kraftbolagen har ju hållit sig inom de gällande nivåerna.... huvuddunk Så jag förstår mycket väl dom som tappar hela sin försörjning, å inte kan göra ett enda skit. Dom har ju ingenstans att vända sig med ett skadeståndskrav, utan kan bara sitta å titta på eländet...

mvh humlan.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ja, det är precis så vi har det. Så för mig var det ingen nyhet, men kanske för många andra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #19 skrivet: 12 juli 2006, 11:30:25 »
Här är en rätt bra sida där man kan se
Total förbrukning i Sverige
Netto Export(-)/Import
Elpriset i Sverige aktuell timma
http://www.svk.se/web/Page.aspx?id=5492

Just nu exporterar vi 98 MWh.
Hoppas det inte är vatten kraft då dom gnäller om att vi har så lite vatten i magasinen
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #20 skrivet: 12 juli 2006, 11:49:21 »
Alla reglerings dammar har en vattendom där det stÃ¥r hur mycket man fÃ¥r höja och sänka vattenstÃ¥ndet, i det aktuella fallet var sänkningen klart över miniminivÃ¥n. Men det är klart att har man  Ã¥kt lÃ¥ng väg för att fÃ¥ uppleva det "orörda" och fÃ¥r se hur det ofta är i verkligheten fÃ¥r man kanske en mindre chock och blir lite tvär när idyllen har naggats i kanten.


Dom där domarna är inget annat än ren skit, å är skrivna för kraftbolagen. Så kraftbolagen kan nästan göra vad som helst, utan att för den skull överskrida några domar. Jag bor själv på en fastighet som är berörd av en sån dom, å inte fan kan jag klaga över att marken eroderas ut i vattnet... Kraftbolagen har ju hållit sig inom de gällande nivåerna.... huvuddunk Så jag förstår mycket väl dom som tappar hela sin försörjning, å inte kan göra ett enda skit. Dom har ju ingenstans att vända sig med ett skadeståndskrav, utan kan bara sitta å titta på eländet...

mvh humlan.

Vattendommarna är fastställda utav vattendomstolen, och är tagna med hänsyn till SAMTLIGA
berörda parter och dess intressen, däri bland annat markägarens, anförda utav jurister.
Vidare så har ersättning enligt avtal utgått till markägare och är fastslagna förmodligen långt tidigare innan du var markägare. Eventuella "skadeståndskrav" som du tror att du har rätt till är redan justerade i dessa avtal före ditt markägande. Ska du föra ett ersättnings/skadeståndskrav så skall det ske mot markägaren vid datum för vattendomen.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #21 skrivet: 12 juli 2006, 11:50:02 »
Ja, det är precis så vi har det. Så för mig var det ingen nyhet, men kanske för många andra.

Säkert nyheter för de flesta utom markägarna... På min mark sätter dom bara upp nya stängsel, som varnar för att gå längre fram mot nipkanten...., hela skiten kan ju när som helst rasa ut i älven....

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #22 skrivet: 12 juli 2006, 11:56:03 »
Alla reglerings dammar har en vattendom där det stÃ¥r hur mycket man fÃ¥r höja och sänka vattenstÃ¥ndet, i det aktuella fallet var sänkningen klart över miniminivÃ¥n. Men det är klart att har man  Ã¥kt lÃ¥ng väg för att fÃ¥ uppleva det "orörda" och fÃ¥r se hur det ofta är i verkligheten fÃ¥r man kanske en mindre chock och blir lite tvär när idyllen har naggats i kanten.


Dom där domarna är inget annat än ren skit, å är skrivna för kraftbolagen. Så kraftbolagen kan nästan göra vad som helst, utan att för den skull överskrida några domar. Jag bor själv på en fastighet som är berörd av en sån dom, å inte fan kan jag klaga över att marken eroderas ut i vattnet... Kraftbolagen har ju hållit sig inom de gällande nivåerna.... huvuddunk Så jag förstår mycket väl dom som tappar hela sin försörjning, å inte kan göra ett enda skit. Dom har ju ingenstans att vända sig med ett skadeståndskrav, utan kan bara sitta å titta på eländet...

mvh humlan.

Vattendommarna är fastställda utav vattendomstolen, och är tagna med hänsyn till SAMTLIGA
berörda parter och dess intressen, däri bland annat markägarens, anförda utav jurister.
Vidare så har ersättning enligt avtal utgått till markägare och är fastslagna förmodligen långt tidigare innan du var markägare. Eventuella "skadeståndskrav" som du tror att du har rätt till är redan justerade i dessa avtal före ditt markägande. Ska du föra ett ersättnings/skadeståndskrav så skall det ske mot markägaren vid datum för vattendomen.

Vattendomen gäller fastigheten, å inte vilken ägare den har, så där har Du helt fel. Dessutom gäller domen vad som blev förstört vid dämningen, fiske, mark m.m. Å vad jag kan förstå, inte vad som förstörs nu.

mvh humlan.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #23 skrivet: 12 juli 2006, 12:07:20 »
Jo, du har faktiskt rätt, jag formulerade mig dåligt.

Citera
Dessutom gäller domen vad som blev förstört vid dämningen, fiske, mark m.m. Å vad jag kan förstå, inte vad som förstörs nu.

Beror väl helt och hållet på hur avtalet är utformat, har du lusläst ditt? På mitt avtal står det klart och tydligt att inga ersättningsanspråk kan föras i framtiden gällande skador uppkommna på fastigheten. Men å andra sidan har jag X antal kWH/år i frikraft. Skall inte nämna summan, för då kommer halva sverige att vilja köpa fastigheten av mig.... ;D
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #24 skrivet: 12 juli 2006, 12:14:07 »
Kan även nämna att de allra flesta domar även innehåller en sk korttidsregleringsdom utöver den som innebär DG o SG, vilket betyder att vattenståndet per dygn och vecka inte får variera mer än Xcm. Detta för att förhindra just det du nämner humlan, erosionsskador. Det kanske inte finns ngn sådan i domen hos dig, och då har markägarnas talan förts dåligt....
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #25 skrivet: 12 juli 2006, 13:21:00 »
Det är ju ungefär det jag försöker säga. Att domarna är skrivna för kraftbolagen, så att inga anspråk ska kunna göras på dom. Å Du förstår säkert att ingen, varken jurister eller kraftbolag, hade nåt intresse att försvara en hög med fattiga bönder. Dom blev precis lika lurade av kraftbolagen som dom blev av skogsbolagen, några årtionden tidigre. Så vad jag tycker är fel, lär knappast ha nån betydelse. Det finns säkert nån inskrivning i domen, som ser till att kraftbolagen alltid kommer undan.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #26 skrivet: 14 juli 2006, 20:10:41 »
Nu börjar det bli riktigt obehagligt med tanke på elpriserna. Oljan handlas nu för över 80$/fat för lev i oktober, pris för december var 82$/fat eller 85$/fat (hann inte med vad som sas riktigt) Å gasen väntas inom kort dra iväg kraftigt uppåt, å då vet Vi alla vad som väntar. Man kommer alltså att köpa "våran" el då elbolagen säkert vill sälja till bra priser, jmf vad dom är vana vid i vanliga fall. När sen vintern slår till här uppe, då finns inget kvar i vattenmagasinen, så import är enda alternativet, kärnkraften, den har andra redan lagt beslag på..... Ska Vi gissa på 20-30% kWh/h högre pris i vinter, jmf i fjol? Inte helt omöjligt iaf, men jag hoppas på att alla kriser som ställer till det, får en lösning inom kort. Då kan Vi pusta ut, för ett tag iaf....

mvh humlan.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #27 skrivet: 14 juli 2006, 22:03:19 »
Vetduvad humlan?

Mina magasin(de innehåller en hel del vatten, 13.8TWh, ca:10% av sveriges årskonsumption) tömmer
man inte bara sådär bara för att det är bra priser!

Vi har X antal fasta kunder som vi måste producera till, både villaägare och stora industrier. Utöver
det så finns X antal MW i överkapacitet att lägga ut till nordpool för försäljning, är priserna bra lägger
vi ut lite mer än normalt, är priserna lite lägre, lite mindre än normalt. Detdär är en balansgång.
Lägger man ut förmycket, ja då sjunker systempriset.

Säljer vi ut allt vi har, då har vi inget kvar till våren, och då blir det produktionsbrist i sverige, priserna
skjuter i höjden och vi har inget kvar att sälja....

 ;)
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #28 skrivet: 15 juli 2006, 12:38:19 »
Du fÃ¥r nog läsa en gÃ¥ng till vad jag skrivit.... Vi pratar inga normala förhÃ¥llanden, utan brist klotet över. Om Du inte ser vad som händer just nu, dÃ¥ har Du inte följt med vad som hänt de senaste dagarna. Ã… om "ditt" bolag tänker spara pÃ¥ vattnet, sÃ¥ att det ska finnas kvar en skvätt till oss i Sverige, dÃ¥ är det bara Ã¥ lyfta pÃ¥ mössan för er  Thumbsup. Men jag tvivlar, men det fÃ¥r framtiden visa....

mvh humlan.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Var beredda på skyhöga el å oljepriser i vinter.
« Svar #29 skrivet: 15 juli 2006, 15:26:58 »
Du fÃ¥r nog läsa en gÃ¥ng till vad jag skrivit.... Vi pratar inga normala förhÃ¥llanden, utan brist klotet över. Om Du inte ser vad som händer just nu, dÃ¥ har Du inte följt med vad som hänt de senaste dagarna. Ã… om "ditt" bolag tänker spara pÃ¥ vattnet, sÃ¥ att det ska finnas kvar en skvätt till oss i Sverige, dÃ¥ är det bara Ã¥ lyfta pÃ¥ mössan för er  Thumbsup. Men jag tvivlar, men det fÃ¥r framtiden visa....

mvh humlan.

Suck!

Du tror verkligen att vi kan tömma magasinen, för att sälja ut kraften när priserna stiger lite?



Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!