Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ska installera värmepump, jord eller luft?  (läst 9618 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad iTemudjin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska installera värmepump, jord eller luft?
« skrivet: 25 november 2016, 17:49:12 »
Jag ska byta ut min värmekälla till mitt hus där jag har fullständig golvvärme.
Vad är mest prisvärt jordvärme (jag har hästhage utanför som slangen kan läggas i) eller luft-vatten VP?

Jordvärme ska väl vara dyrare i installation men plockar den hem det på billigare drift eller?

Bor utanför Örebro.

Vad skulle ni ha valt? Pengar är ju inget jag badar i direkt så....

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #1 skrivet: 25 november 2016, 18:44:25 »
En grov gissning är att jordvärmen hamnar på ungefär samma pris som luft vatten men ger lite lägre drift kostnad och lite längre förväntad livslängd så enligt mig är valet enkelt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #2 skrivet: 25 november 2016, 19:35:39 »
Just sÃ¥, hÃ¥ller med Smurfen,  tummenupp
vem vill ha en drönare fastbunden vid husknuten?  >:(

2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad iTemudjin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #3 skrivet: 25 november 2016, 19:37:05 »
En grov gissning är att jordvärmen hamnar på ungefär samma pris som luft vatten men ger lite lägre drift kostnad och lite längre förväntad livslängd så enligt mig är valet enkelt.

Du tror inte att installationen av jordvärme blir mycket dyrare? Jag har inga möjligheter att gräva ner slang själv. Installation av luftvatten bör väl inte vara så mycket?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #4 skrivet: 25 november 2016, 19:44:32 »
Nej tror inte det skiljer så mycket en luft vatten vp komplett med inne del är dyrare än vad en berg värme vp är och grävningen av tex 400 meter slang fixar en vanlig traktorgrävare på i alla fall 2 dagar även om det är lite krångel kan gå på 1 dag också men då ska det gå grymt bra. Värt att tänka på är att slangen lär hålla i många år så den kan du använda till nästa vp också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #5 skrivet: 26 november 2016, 08:24:21 »
Att ta in offerter är gratis, så fråga på båda varianterna hos flera leverantörer.
Jag skulle dock valt jordvärme.
Om det är OK jord så plöjer de ner slangen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #6 skrivet: 26 november 2016, 08:35:35 »
Ta in pris på jordslingan från en gräv entreprenör också priserna från vvs butikerna har en viss förmåga att dra iväg. Sen kan du ta pris från en vvs firma på själva vp och installationen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikinflurkmark

  • Inbillad gds'are
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #7 skrivet: 28 november 2016, 15:43:36 »
Jag tog in offerter pÃ¥ bÃ¥de jord och luft vp och dÃ¥ var luft till och med dyrare bara 2000 men ändÃ¥.  Och den beräknade förbrukningen var 4000 kwh högre per Ã¥r med luft vp men dÃ¥ har jag vanliga element kanske passar bättre med golvvärme. Inköpspriset pÃ¥ luft vp var ca 20000 högre än jord vp'n. Och som sagt jord slingan kan användas till nästa pump ocksÃ¥ med luft vp fÃ¥r du byta allt
Modohus från byggt 65 när oljan var billig 80mm isolering i väggar 140 i tak
130 m2+100m2 källare
Egeninstallerad daikin
770 m markkollektor

Utloggad iTemudjin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #8 skrivet: 05 december 2016, 18:46:18 »
Jag har bestämt mig för att skippa luftvatten då det låg så lika i pris.

Jag har fått in 3 offerter men jag vet inte vilken som är mest prisvärd.

Mitt behov är att pumpen skall klara mitt behov på ca 25000KWh värme inkl varmvatten med endast golvvärme.

Thermia opimum 8 med 500m slang
130 000kr efter rot.

IVT HEC11 med 800m slang
140 000kr efter rot.

IVT HEC11 med 230m borrhål (18m foderrör ingår)
150 000kr efter rot


Daikin bergvärme 2,5-13kw med 190m borrhål (endast 6m foderrör ingår).
136 000kr + 600kr per m foderrör. efter rot

Vad skulle ni ha valt? Jag har fått bäst intryck av säljaren på Thermia och det är den största firman men det är väl den minst attraktiva pumpen..

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #9 skrivet: 05 december 2016, 18:59:04 »
Och varför skulle Thermia vara den minst attraktiva pumpen?? Dom har väl ett rykte om sig att tillhöra den absoluta toppskiktet. Det som är viktigt är att pumpen är stor nog (och det borde en 8:a vara för det behov du uppgett). Och det absolut viktigaste är inte fabrikat utan installatör.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #10 skrivet: 05 december 2016, 19:04:03 »
Jag tycker Daikin offerten verkar mest intressant och rätt skönt med borra i stället för jordvärme om det inte skiljer några pengar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad iTemudjin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #11 skrivet: 05 december 2016, 20:53:23 »
Jordvärmen är inget problem då jag har hästhage precis utanför huset så dom plöjer ner 250m ner i hagen och sen vänder och plöjer tillbaka 250m (inga hästar där i nu då dom går i vinterhage just nu).
Finns det nåt annat som är bättre med borrat än jordvärme?

Nä Thermia pumpen fick jag bara en känsla av att den inte var lika hi-tech och modern men bygger inte den teorin på nånting egentligen.

Det som stör mig är lite varför IVT har 800m slang medans Thermia bara har 500m är 500m lite och kommer det att vara för lite i framtiden av nån anledning?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #12 skrivet: 05 december 2016, 21:06:42 »
jordvärme funkar lika bra men jag skulle hellre välja bergvärme så slipper man ha slangar i backen som man inte vill gräva av och sen vill man gärna ha snö på slingorna så inte tjälen går så djupt. Helt klart är det bättre med 800 meter slang än 500 meter slang även om det bör räcka det också men är i längsta laget för en singel slinga.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #13 skrivet: 06 december 2016, 05:19:31 »
Frikyla fungerar bättre med bergvärme.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #14 skrivet: 06 december 2016, 07:09:49 »
Har du lite mod och kan ta beslut så kan det bli MYCKET billigare om du köper en värmepump på nätet, samt köper grävning av kollektor plus installation på löpande räkning.
Max 60 000 kr för en värmepump, runt 25 000 kr för kollektorn och kanske 10-15 000 kr för installationen med lite material.
Det borde i alla fall gå om du har lite kontakter i de olika branscherna så de inte försöker skinna dig.
Har räknat med 50 kr/meter för kollektor sprit och plöjning, 16 timmar installation a 500 kr/h samt ett par tusen för kopplingarna mellan kollektor och värmepump.
Kan kanske tillkomma lite om det behövs expansionskärl, backventil till frikyla och sådana saker, men det kanske inte är inräknat i dina nuvarande offerter heller?

Nackdelen med detta är att systemansvaret faller tillbaks på dig i viss mån, om du inte köper totalentreprenad.
« Senast ändrad: 06 december 2016, 07:11:20 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!