Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SÃ¥ här läser du enkelt USB loggarna till 1255  (läst 7771 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
Hej

Gör här ett försök med en Excel-mall för att kunna se USB loggar grafiskt.

Den bygger på Microsoft Excel (för att hämta upp log-filen och läsa in atuomatiskt) men kan väl användas till andra program genom att helt enkelt klippa in datat från rad 2 och neråt i LOG-fliken.

Förutsätter standard loggen bara. Har man utökad loggning måste man först, innan man läser in datat, skjuta in de specifika kolumnerna precis där de kommer från din LOG.SET inställning.

OBS! Det enda man måste göra är att kopiera divisors siffrorna(normalt redan markerade), och Klistra special/Dividera över hela datat från cell C4 och ända ner(CTRL-SHIFT-END).

Man kan med fördel sedan ta bort divisors genom markera siffrorna och trycka Delete.

Skickar även med ett exempel med ifyllda data.
Lycka till!  ^-^
« Senast ändrad: 10 mars 2019, 20:02:30 av mysman »
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Så här läser du enkelt USB loggarna till 1255
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2019, 14:57:13 »
Hej! Jag får inte till det. GM verkar inte komma med i Chart.

Kan du kolla om något skiljer min standard logg mot din?

Kanon att pÃ¥ ett enkelt sätt kunna kolla loggen i Excel!  tummenupp

//Niko
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage pÃ¥börjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Så här läser du enkelt USB loggarna till 1255
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2019, 15:18:29 »
Ja, du har ju 3 extra kolumner i din LOG.SET.
Citera
Har man utökad loggning måste man först, innan man läser in datat, skjuta in de specifika kolumnerna precis där de kommer från din LOG.SET inställning.

Dv.s skjut in nya kolumner O,P & Q så 'Tillsats' hamnar på R.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Så här läser du enkelt USB loggarna till 1255
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2019, 12:12:27 »
Så här ser din logg ut, se bild.

Jag noterar också att GM räknar rätt med Extern framledning vid VV-produktion dvs. GM sjunker då framledningen blir samma som returcirkulation och därmed under beräknad framledningstemp.

Dock verkar 1255 normalt sätta GM konstant under VV-prod, se öppningsposten. Detta är ju FEL!
Skulle då förutsätta att framledningen är samma som beräknad.framledning vilket INTE är fallet...

 :-\
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Så här läser du enkelt USB loggarna till 1255
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2019, 12:38:59 »
Om F1255 beräknar gm lika som F1245 vid vv produktion vilket jag tror så beräknar den med rätt framledning vid användande av BT25 och utan BT25 blir det vid stigande gm så räknar den att framledningen ligger still och vid sjunkande gm (mera minus) så beräknar den att gm sjunker i samma takt som den gjorde innan vv produktionen startade.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Så här läser du enkelt USB loggarna till 1255
« Svar #5 skrivet: 15 mars 2019, 23:59:04 »
Så här ser din logg ut, se bild.

Jag noterar också att GM räknar rätt med Extern framledning vid VV-produktion dvs. GM sjunker då framledningen blir samma som returcirkulation och därmed under beräknad framledningstemp.

Dock verkar 1255 normalt sätta GM konstant under VV-prod, se öppningsposten. Detta är ju FEL!
Skulle då förutsätta att framledningen är samma som beräknad.framledning vilket INTE är fallet...

 :-\


SÃ¥ nu har jag lagt till 3 kolumner och graferna ser likadana ut som det du fick fram. :)
Hur gör jag för att fÃ¥ fram dom 3 extra parametrarna som jag har i min logg sÃ¥ dom blir valbara för visning i graferna ? BT25, BT50, BT51. Jag har lagt in divisors och namnen frÃ¥n min log fil pÃ¥ rad 2 och 3 och jag har även namngivit dom  nya i rad 1.

Nu ska vi se om man kan lära sig tyda något vettigt också :)

I grafen som du lade upp i senaste inlägget så ser det ut som comp frekv ligger och pendlar en del. Ser lite ut som en kam med varannan tand borta. Brukar det se ut så?
Känns spontant att pumpen hade väl kunnat hålla en jämnare frekvens istället för att svajja så som det ser ut i loggen.

Eller finns det nån anledning till att det ska se ut så?

//Niko



Mvh Niko

Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage pÃ¥börjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Så här läser du enkelt USB loggarna till 1255
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2019, 16:18:49 »
Kul att du kommer igÃ¥ng med loggen!  tummenupp

Gjorde en mall, bara för Manta!
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Så här läser du enkelt USB loggarna till 1255
« Svar #7 skrivet: 16 mars 2019, 16:22:14 »
Om F1255 beräknar gm lika som F1245 vid vv produktion vilket jag tror så beräknar den med rätt framledning vid användande av BT25 och utan BT25 blir det vid stigande gm så räknar den att framledningen ligger still och vid sjunkande gm (mera minus) så beräknar den att gm sjunker i samma takt som den gjorde innan vv produktionen startade.

Om det nu är som du beskriver så är det förkastligt vilket som. Pumpen skall sätta framledningen som returen var precis innan vv startade, och GM skall sjunka på samma sätt som med extern givare.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Så här läser du enkelt USB loggarna till 1255
« Svar #8 skrivet: 16 mars 2019, 16:27:11 »
Den kan inte beräkna gm rätt eftersom den inte vet vad framledningen ligger på så lika bra som med BT25 kan det inte bli. Hänger inte med vad du menar att framledningen ska vara som returen tidigare låg.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Så här läser du enkelt USB loggarna till 1255
« Svar #9 skrivet: 16 mars 2019, 17:23:31 »
Så här ser ext.framledning ut vid vv-körningen. Följer returen istort sett helt, vad annars?
Även utan extern givare bör ju returen bara cirkulera fram igen utan att pumpen tillför någon värme.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Så här läser du enkelt USB loggarna till 1255
« Svar #10 skrivet: 16 mars 2019, 17:28:47 »
BT2 samt BT3 används vid vv beredning så har man inte extern framledningsgivare har inte vp nått värde att beräkna gm efter och har man inte extern cirkpump sker ingen cirk i värme kretsen vid vv beredning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Så här läser du enkelt USB loggarna till 1255
« Svar #11 skrivet: 16 mars 2019, 22:28:02 »
Kul att du kommer igÃ¥ng med loggen!  tummenupp

Gjorde en mall, bara för Manta!

Tack vilken service! :)
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage pÃ¥börjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Så här läser du enkelt USB loggarna till 1255
« Svar #12 skrivet: 18 mars 2019, 10:38:31 »
... har man inte extern framledningsgivare har inte vp nått värde att beräkna gm efter
Ã…terigen.
Pumpen skall sätta framledningen som returen var precis innan vv startade, och GM skall sjunka på samma sätt som med extern givare.

Till dess att NIBE programmerar om detta(om någonsin?) bör man montera en extern framledningsgivare.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Så här läser du enkelt USB loggarna till 1255
« Svar #13 skrivet: 18 mars 2019, 14:31:53 »
GM kan inte sjunka eller stiga som med extern framledningsgivare eftersom vp inte vet om vilken temp som går ut på systemet det kan ingen omprogrammering fixa. Man bör inte använda extern framledningsgivare om man inte har cirkulation i externa kretsen vid vv beredning för då tror vp att den känner tempen på framledningen när den i själva verket känner tempen på ett rör utan flöde i. Varför vill du ha framledningen som returen var tidigare innan vv beredningen och inte som framledningen var tidigare ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Så här läser du enkelt USB loggarna till 1255
« Svar #14 skrivet: 28 mars 2019, 11:04:39 »
Tips! Om inte standard logset är inställt, och du har utökad loggning,  kan man tillfälligt stänga av detta med 'ignore logset file'.

DÃ¥ passar loggen direkt i Excel-mallen ovan!

Om du har t.ex inne-givare eller extern framledning aktiverad kan en kolumn extra dyka upp, så använd denna 'ext' mall istället.
« Senast ändrad: 06 april 2019, 18:56:12 av mysman »
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!