Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kass värme (Voodoo) i Älvsbyhus.  (läst 1457 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Passerati71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kass värme (Voodoo) i Älvsbyhus.
« skrivet: 01 november 2023, 13:46:39 »
Hej,
är en olycklig ägare till ett 1,5 plans Älvsbyhus med allt annat än bra värmesystem för tillfället. Ska pedagogiskt försöka lägga fram problembilden. Så ber om ursäkt på förhand för bristen i fackkunskap. Är en glad amatör i ämnet men hur svårt kan det vara?
Hjärtat i kåken är en snart 20 år gammal frånluftsvärmepump av modell Autoterm 190F. Ut från denna delar sig värmen i 2 slingor på bottenplan 100kvm (en för var långsida) och på den ena sitter även toaletten på bortre kortsidan räknat från VP. Den ena sidan är i stora drag ok med undantag för lite ojämna radiatorer men dom ger i alla fall värme.
Den dåliga långsidans slinga med toaletten längst bort ger endast fjösvärme. Radiatorn närmast (samma rum) som VP är tokvarmt men sedan faller värmen i takt med avståndet över var radiator.
Rumstermostaterna är bortmonterade/stiften motionerade/ systemet luftat (kom ingen luft alls), knackat på radiatorkopplen.
Systemtrycket runt 1,5. Ny cirkulationspump Wilo Para (byttes i år samtidigt som ett styrkort) Shunt byttes för 2 år sedan. Problemet har kommit krypande över ett antal år men nu är det kritiskt. Rören går upp i radiatorn via TA R-ETT koppel dvs radiatorn har en anslutning på golvsidan för matning och retur mot detta radiatorkoppel.
På övervåningen finns ett golvvärmesystem som också matas via bottenvåningen och drivs av egen cirkulationspump/fördelarcentral.
Allt detta har fungerat bra tidigare och inga modifieringar är utförda annan än reparationerna jag nämnde på VP.
1 eller 2 rörssystem är lite osäker på detta men skulle det kunna vara 1 rörs som via radiatorkopplet fungerar som ett 2 rörs (med bypass) är jag fel ute?
Hursomhelst så är problemet långsidan med svalnande element. Vad kan jag titta på, försöka med? VVS firmorna har fullt upp och tills dess är jag utlämnad till egenarbete. Vad kan ha hänt i systemet?
Har provat stänga flödet till övervåning i hopp om att få bättre flöde på bottenplan utan skillnad, cirkulationspump på högsta fart, stängt termostat på första element (i dåliga slingan) utan skillnad på efterföljande.
Vad är detta för Vodoosystem, tacksam för tips från forumet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kass värme (Voodoo) i Älvsbyhus.
« Svar #1 skrivet: 01 november 2023, 14:16:37 »
JAg är inte helt säker, men tror att älvsbyhus körde med ett (ettrörs)system där röret som matar varje radiator egnetligen går rakt fram förbi varje radiator, med en strypbricka mellan avsticken som går upp i termostaten.
Om flödet pluggar i en eller några av dessa brickor så kan resultatet bli som du beskriver, det enda flöde som går vidare är det som redan gått igenom den första radiatorn, och där har det mesta av värmen redan avgivits.
Hur man kan lösa detta vet jag inte, men kanske koppla loss de två ledningarna som matar den dåliga sidan och backpola med högre tryck och se om det lossnar nåt skit i ledningarna.
Sen finns det förstås olika lösningar man kan köra genom systemet för att rengöra det, men det har jag ingen erfarenhet av, och jag vet inte hur många rörfirmor som jobbar med det heller. (tror ytterst få)
Jag skulle nog testa ta isär och backpola med typ trädgårdsslangen för att se om man får nåt att lossna som kan ha pluggat en eller flera av strypbrickorna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kass värme (Voodoo) i Älvsbyhus.
« Svar #2 skrivet: 01 november 2023, 14:28:45 »
Vad är det för årsmodell på Älvsbyhuset? Tycker det ser ut som radiatorer från typ 1970 och högtemperatursystem(??) Men värmepump Autoterm 190F är ju lågtemperatursystem. Kanske behövs andra högre framledningstemperaturer än nuvarande panna kan ge? Sc:,h
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kass värme (Voodoo) i Älvsbyhus.
« Svar #3 skrivet: 01 november 2023, 14:53:39 »
vad händer om du stänger av den tokvarma radiatorn?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Passerati71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kass värme (Voodoo) i Älvsbyhus.
« Svar #4 skrivet: 01 november 2023, 16:27:57 »
vad händer om du stänger av den tokvarma radiatorn?

Provade det senast idag genom att lossa en täckkåpa på sidan av radiatorkopplet (motsidan av termostatet), och skruvade in en spårskruv till botten. Elementet svalnade direkt, rören från golvet fortsatt varma så jag antar flödet passerar vidare men det hjälpte inte inte alls dom efterföljande radiatorerna. Värmen på dom steg inte.

JAg är inte helt säker, men tror att älvsbyhus körde med ett (ettrörs)system där röret som matar varje radiator egnetligen går rakt fram förbi varje radiator, med en strypbricka mellan avsticken som går upp i termostaten.
Om flödet pluggar i en eller några av dessa brickor så kan resultatet bli som du beskriver, det enda flöde som går vidare är det som redan gått igenom den första radiatorn, och där har det mesta av värmen redan avgivits.
Hur man kan lösa detta vet jag inte, men kanske koppla loss de två ledningarna som matar den dåliga sidan och backpola med högre tryck och se om det lossnar nåt skit i ledningarna.
Sen finns det förstås olika lösningar man kan köra genom systemet för att rengöra det, men det har jag ingen erfarenhet av, och jag vet inte hur många rörfirmor som jobbar med det heller. (tror ytterst få)
Jag skulle nog testa ta isär och backpola med typ trädgårdsslangen för att se om man får nåt att lossna som kan ha pluggat en eller flera av strypbrickorna.

Ja är det som du beskriver så skulle det kunna vara en förklaring till det märkliga problemet. Ska nämna det om jag får hit någon VVS:are


Utloggad Passerati71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kass värme (Voodoo) i Älvsbyhus.
« Svar #5 skrivet: 01 november 2023, 16:36:22 »
Vad är det för årsmodell på Älvsbyhuset? Tycker det ser ut som radiatorer från typ 1970 och högtemperatursystem(??) Men värmepump Autoterm 190F är ju lågtemperatursystem. Kanske behövs andra högre framledningstemperaturer än nuvarande panna kan ge? Sc:,h

Kåken är från 1989 och anpassat med mekanisk frånluftsventilation/pump sedan början. Och har rullat problemfritt fram till dom sista åren.
Så nåt har hänt, är lite inne på det tipset med strypbrickor i matningen som slammat igen. Det kan förklara obalansen mellan slingorna och det usla flödet.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kass värme (Voodoo) i Älvsbyhus.
« Svar #6 skrivet: 01 november 2023, 16:38:49 »
Ökat farten på cirk pumpen?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kass värme (Voodoo) i Älvsbyhus.
« Svar #7 skrivet: 01 november 2023, 17:05:40 »
Kåken är från 1989 och anpassat med mekanisk frånluftsventilation/pump sedan början. Och har rullat problemfritt fram till dom sista åren.
Så nåt har hänt, är lite inne på det tipset med strypbrickor i matningen som slammat igen. Det kan förklara obalansen mellan slingorna och det usla flödet.

Intressant att få veta byggåret. Trodde den typen av mittkopplade radiatorer bara tillverkades från slutet av 60-talet fram till som längst alldeles i början på 80-talet. 1989 betyder ju att den typen även kunde köras i lågtemperatursystem. Själva kopplet ser ut som MMA ersättningskoppel för ett annat tidigare originalkoppel. Kanske även någon tidigare upplevt bekymmer med värmen och försökt förbättra systemet med nya termostater(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kass värme (Voodoo) i Älvsbyhus.
« Svar #8 skrivet: 01 november 2023, 18:35:30 »
"""  skruvade in en spÃ¥rskruv till botten. """ Lite fel. Vet du hur mÃ¥nga element det är pÃ¥ en slinga och vilkem som är den första, tex 5 element. DÃ¥ skruvar du ut pÃ¥ den första och räknar varven, tex 5 varv, första elementet ska öppnas 1 varv, nästa 2 varv o.s.v det sista ska vara helt öppen. Det blir ett delflöde genom elementen. Sen har du GV, är det en egen pump till den, den kanske gÃ¥r med för hög fart och stjäl flöde frÃ¥n det andra. Seb det med Älvsbyhus och 1 -rörs, dessa har bara ett rör rakt igenom med justering/strypning i kopplet och ingen strypning i nÃ¥got rör i golvet. Det var måååånga är sedan som den typen av 1-rörs gick i graven och dÃ¥ var  det järnrör hela vägen och inte koppar eller flex som idag.

Utloggad Passerati71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kass värme (Voodoo) i Älvsbyhus.
« Svar #9 skrivet: 01 november 2023, 22:14:33 »
Tack, intressant uppslag från er alla. Som jag nämnde så skruvades spårskruven in endast för att se effekten på dom övriga efterföljande radiatorerna, resulterade bara i ett fiasko. Inget hände. Men kan nämna att båda rören från golvet var fortsatt heta så nån slags bypassfunktion är det garanterat. Skönt om det inte är nåt jox i golvet, strypbrickor som spökar. Tror ej golvvärmens cirkpump stjäl flöde då den fungerat felfritt i 10 år+ och självklart har jag provat med att sänka hastighet på den men även stängt av matningen till övervåningen som har en ventil för det. Det borde ha eliminerat GV från ekvationen.
Problemet börjar stjäla nattsömnen av en så fortsätt komma med tips.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kass värme (Voodoo) i Älvsbyhus.
« Svar #10 skrivet: 01 november 2023, 22:48:57 »
Var i landet är du

Utloggad Passerati71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kass värme (Voodoo) i Älvsbyhus.
« Svar #11 skrivet: 02 november 2023, 08:55:12 »
Dramat utspelar sig i Sundsvall som nu har full vinter.

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kass värme (Voodoo) i Älvsbyhus.
« Svar #12 skrivet: 15 november 2023, 21:11:52 »
Problemet börjar stjäla nattsömnen av en så fortsätt komma med tips.


Hade ett hus byggt -86 med liknande radiatorer. 1-rörs system. Mindre hus,  2 slingor, en per vÃ¥ning. Bara första elementen i respektive slinga blev varma övriga fjösvarma. Men det var lite bättre värme i slingan pÃ¥ övervÃ¥ningen. Gäckade mig ett par Ã¥r; trodde jag skulle behöva byta alla rör och radiatorer.

Men problemet var en flexslang pÃ¥ 40cm i elpannan som satt direkt efter cirkulationspumpen  mot fördelare till slingorna. Den hade efter 20Ã¥r satt igen i princip helt. Hört/läst att vissa flexslangar haft dÃ¥lig diffusionsspärr och därför satt igen.  Har du en flexslang direkt efter din cirkpump har du kanske avstängningsventil pÃ¥ cirkpumpen och returventiler som du kan stänga? SÃ¥ kan du koppla ur den eventuella slangen och kolla hur den ser ut utan att tappa ner hela systemet?

Som lekman tolkar jag det som att du har ett flödesproblem. Flödesproblemet kan ju sitta i något radiatorkoppel, då är det ju svårt att lokalisera det. Killgissar nu; men enklast att diagnostisera problemet borde vara att tappa ner systemet koppla trädgårdslang på tillopp och retur på en slinga i taget och spola igenom med tappvatten. Kanske blir av med smuts. Dessutom kan du kolla hur många liter per minut du får ut i en hink och jämföra dina två slingor.

Men har du tur så är det en flexslang eller en ventil direkt efter den nybytta cirkpumpen som inte är helt öppen. Det flödet som kommer ut går till golvvärmen och den slingan med mer värmen. Den dåliga slingan har kanske mer motstånd och blir symptomatisk när flödet är sämre.

Vet ej hur effektiv din värmepump är eller hur mycket el du behöver för att värma upp huset. Men en luft/luft värmepump som tillägg kan ju lösa det akuta problemet och även minska vilken framledningstemperatur som behövs till dina tunna element och hjälpa befintlig värmepump på olika sätt. Så kan du i lugn och ro diagnostisera dina element när det är varmare En ide i alla fall.

Lycka till med det vodoo system från någon som känner igen frustrationen.
« Senast ändrad: 15 november 2023, 22:34:53 av Fellan »

Utloggad Passerati71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kass värme (Voodoo) i Älvsbyhus.
« Svar #13 skrivet: 16 november 2023, 10:57:13 »

Hade ett hus byggt -86 med liknande radiatorer. 1-rörs system. Mindre hus,  2 slingor, en per vÃ¥ning. Bara första elementen i respektive slinga blev varma övriga fjösvarma. Men det var lite bättre värme i slingan pÃ¥ övervÃ¥ningen. Gäckade mig ett par Ã¥r; trodde jag skulle behöva byta alla rör och radiatorer.

Men problemet var en flexslang pÃ¥ 40cm i elpannan som satt direkt efter cirkulationspumpen  mot fördelare till slingorna. Den hade efter 20Ã¥r satt igen i princip helt. Hört/läst att vissa flexslangar haft dÃ¥lig diffusionsspärr och därför satt igen.  Har du en flexslang direkt efter din cirkpump har du kanske avstängningsventil pÃ¥ cirkpumpen och returventiler som du kan stänga? SÃ¥ kan du koppla ur den eventuella slangen och kolla hur den ser ut utan att tappa ner hela systemet?

Som lekman tolkar jag det som att du har ett flödesproblem. Flödesproblemet kan ju sitta i något radiatorkoppel, då är det ju svårt att lokalisera det. Killgissar nu; men enklast att diagnostisera problemet borde vara att tappa ner systemet koppla trädgårdslang på tillopp och retur på en slinga i taget och spola igenom med tappvatten. Kanske blir av med smuts. Dessutom kan du kolla hur många liter per minut du får ut i en hink och jämföra dina två slingor.

Men har du tur så är det en flexslang eller en ventil direkt efter den nybytta cirkpumpen som inte är helt öppen. Det flödet som kommer ut går till golvvärmen och den slingan med mer värmen. Den dåliga slingan har kanske mer motstånd och blir symptomatisk när flödet är sämre.

Vet ej hur effektiv din värmepump är eller hur mycket el du behöver för att värma upp huset. Men en luft/luft värmepump som tillägg kan ju lösa det akuta problemet och även minska vilken framledningstemperatur som behövs till dina tunna element och hjälpa befintlig värmepump på olika sätt. Så kan du i lugn och ro diagnostisera dina element när det är varmare En ide i alla fall.

Lycka till med det vodoo system från någon som känner igen frustrationen.

Tack för dina uppslag, tänkte bara ställa en fråga kring flexslangar. Är det sådana som på bilden? Saknar tyvärr avstängningsventiler, det skulle man haft.

« Senast ändrad: 16 november 2023, 10:58:48 av Passerati71 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kass värme (Voodoo) i Älvsbyhus.
« Svar #14 skrivet: 16 november 2023, 11:29:03 »
Ja det är flexslangar. Den mest problematiska varianten är de som är gjorda av magnetiskt stål och samlar ihop magnetit inuti slangen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!