Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var sitter expansionskärlet till IVT Air Module E9/15  (läst 2017 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martho

  • Gäst
Martho
Var sitter expansionskärlet till IVT Air Module E9/15
« skrivet: 26 december 2021, 10:54:38 »
Hej!
Var sitter expansionskärlet i IVT Air Module E9/15? Man ser ju bara massa grå cellplast om man tar bort framsidan? Känns inte som det finns något man kan ta bort av den isoleringen heller. Misstänker expansionskärlet tappat trycket så behöver kontrollera att den hel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var sitter expansionskärlet till IVT Air Module E9/15
« Svar #1 skrivet: 26 december 2021, 11:44:47 »
Har du ingen röd burk som sitter utanför innerdelen hängande på väggen, brukar även vara manometern där med. och kopplad till rören som går till elementen. Hittar du inget så ta ett foto som visar alla rör och kopplingar på lite avstånd så kommer du att få ett bra svar.

Utloggad Martho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var sitter expansionskärlet till IVT Air Module E9/15
« Svar #2 skrivet: 26 december 2021, 12:06:06 »
Den är väl integrerad på den modellen? Se om jag kan ladda upp bilder.

Utloggad Martho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var sitter expansionskärlet till IVT Air Module E9/15
« Svar #3 skrivet: 26 december 2021, 12:10:15 »
Bilder med fronten borta. Expansionskärlet borde ju sitta bakom cellplasten någonstans?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var sitter expansionskärlet till IVT Air Module E9/15
« Svar #4 skrivet: 26 december 2021, 12:23:20 »
Jepp kollade och hittade som en reservdel och det sitter nog längst nere och du fÃ¥r försöka lokalisera det. Det är ett pÃ¥ 14 liter och platt. Kan gÃ¥ att komma Ã¥t frÃ¥n sidan om det gÃ¥r att ta bort nÃ¥gon plÃ¥t. 

Utloggad Martho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var sitter expansionskärlet till IVT Air Module E9/15
« Svar #5 skrivet: 26 december 2021, 12:45:13 »
Du har nog rätt att det ligger längst ner men fattar inte riktigt hur man tänkt när det inte är mer lättåtkomligt. Eller har jag missat något finurligt sätt att hitta det och kunna kontrollera och fylla trycket i expansionskärlet.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var sitter expansionskärlet till IVT Air Module E9/15
« Svar #6 skrivet: 26 december 2021, 13:03:17 »
Kan vara lite lurigt att komma Ã¥t bilventilen, bruka gÃ¥ med en sÃ¥dan pÃ¥fyllare med slang till ventilen. Om du tar ett mejselskaft  och knackar lite lätt pÃ¥ det. Upptill ska det eka lite, är den delen med luft och nertill lite stumt den del med vatten. Ekar det inte, sÃ¥ antingen är det dÃ¥ligt med luft eller kärlet har läck pÃ¥ blÃ¥san. Om det verkar marigt att byta sÃ¥ kan du sätta ett kärl pÃ¥ utsidan, fungerar lika bra. Ta ett ett foto rakt framifrÃ¥n sÃ¥ rören kommer med , sÃ¥ fÃ¥r du veta var du kan placera ett. Allt annat fungerar sÃ¥som pÃ¥fyllning, manometer e.t.c 

Utloggad Martho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var sitter expansionskärlet till IVT Air Module E9/15
« Svar #7 skrivet: 26 december 2021, 13:14:47 »
När jag väl hittat det skall jag nog kunna lista ut var man skall fylla på. Tack för tipsen med hur kontrollera om det är ok.

Nej, påfyllnadsventilen har låst sig i stängt läge så kan inte fylla på vatten. Men inte lätt få tag i reservdelar förrän imorgon. Fyllde på vatten baklänges genom övertrycksventilen men misstänker jag fortfarande har luft i systemet då överhettningsskyddet löser ut. Har haft problem en längre tid med at jag behöver fylla på systemet efterhand så därför jag tror expansionskärlet. Nu när plötsligt många minus så får man skylla sig själv man inte kontrollerade och fixade i tid.....

Utloggad Martho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var sitter expansionskärlet till IVT Air Module E9/15
« Svar #8 skrivet: 26 december 2021, 21:19:03 »
Hittade den till slut om någon annan undrar var den sitter. Överst bakom två st. cellplast skivor. Det var tryck i expansionskärlet, 0,8 bar, och det lät inte som det var vatten i det.

Påfyllnadsventilen fungerar alltså inte utan har låst sig i stängt läge. Trycket är ok nu på 1,5 bar men pannan värmen varken hus eller varmvatten. Det är som att vattnet inte cirkulerar ut från pannan. Har luftat de luftningsnipplar jag ser och ingen luft finns i systemet.

Just nu inga felmeddelanden men pannan värmer inget ändå. Fick innan att den blev överhettad och termostaten löste ut men detta gör den inte längre. Dock ingen värme heller som sagt.

Får väl börja byta påfyllnadsventilen såklart men den kan ju inte störa pumpen så mycket så inget vatten cirkulerar igenom pannan?!


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var sitter expansionskärlet till IVT Air Module E9/15
« Svar #9 skrivet: 26 december 2021, 22:34:46 »
PÃ¥fyllningsventilen har en packning i sig öppna den lite och knacka pÃ¥ den lite häftigt sÃ¥ släpper den nog. har du kollat att pumpen gÃ¥r som den ska och framför allt , finns det filter sÃ¥ rensa det. Är pannan varm och god eller kall  kanske ett skydd löst ut. Hur är det med tempen in/ut pÃ¥ värmebärarsidan VB är dom lika sÃ¥ gÃ¥r cirk-pumpen. 1,5 bar normalt inget att fylla pÃ¥ om du inte luftar element.

Utloggad Martho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var sitter expansionskärlet till IVT Air Module E9/15
« Svar #10 skrivet: 26 december 2021, 23:06:01 »
Tack för engagemang och tips!

Jag var för feg för att öppna påfyllnadsventilen med risk för att den skulle flöda istället. Ville inte riskera behöva stänga av pannan när minus ute. Köper en ny imorgon så jag har en redo om utifall att jag inte får rätt på den gamla efter testat det du föreslår.

Rensade filtret för ca 1 månad sen. Hade inte gjort det på ett tag då innan så det var skitigt men inte igensatt. Borde inte hunnit bli det nu heller tycker jag men värt rensa igen såklart.

Pannan är varm och go men känns inte som värmen kommer vidare ut ur systemet. Inte ens varmvattnet värms upp. Inga fellarm just nu heller men det skickar inte ut någon värme?

Överhettningsskyddet löste innan men inte nu sedan jag fick in bättre tryck bakvägen via säkerhetsventilen. Innan var trycker strax under 0,5 men nu som sagt 1,5.

"Hur är det med tempen in/ut på värmebärarsidan VB är dom lika så går cirk-pumpen." Om du menar inkommande värme så låg det på ca 18 grader kanske och har för mig returen var någon grad varmare. Så det känns ju som att den ändå pumpar runt?

Pannan står i ett utrymme som inte är uppvärmt men isolerat. Känns väl ändå osannolikt att det skulle blivit så kallt så det bildats en ispropp från det att säkringen till pannan löste ut ca kl 03 på natten tills att den slogs på 4 timmar senare kanske. Förvisso var ju då trycket i systemet för lite för att pannan skulle gå igång. Kan det under den tiden ha bildats en ispropp som nu inte lossnar? Känns riktigt osannolikt? Ute temp ca 10-12 minus.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3575
  • Karma +2/-0
SV: Var sitter expansionskärlet till IVT Air Module E9/15
« Svar #11 skrivet: 26 december 2021, 23:59:23 »
Om du är rädd för is kan du ställa en värmefläkt, kupévärmare eller hårfön vid pannan tills den är lagad igen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Martho1

  • Gäst
Martho1
SV: Var sitter expansionskärlet till IVT Air Module E9/15
« Svar #12 skrivet: 28 december 2021, 12:07:13 »
Problemet efter många om och men är löst!

Tog kontakt med en rörmokare som skulle få byta påfyllnadsventilen. Han gjorde detta men det gick fortfarande inte att fylla på vatten. Han testade med ytterligare en ventil men inte heller denna släppte på vatten! Vi båda fattade ingenting. Var det något i panna som blockerade?! Pannan värmde men värmen gick inte ut från pannan. Utedelen gick bara en kort stund för att sedan stanna. Hett vatten vid luftningen ute vid utedelen.

Jag hade tidigare frågat om möjligt om det kunde vara en ispropp men ingen av oss trodde det egentligen. Till slut återstod inget annat än att ändå värma de isolerade rören ute vid utedelen. Efter 15 min värmning på inkommande slang till utedelen med varmluftspistol hör jag hur det rasslar till och känner flödet komma igång! Någon minut senare är pannan igång och går som tåget!

Så allt jobb för en djävla ispropp strax innan utedelen. Ispropp uppstått efter att anläggningen varit strömlös i ca 4 timmar i minus 15.

Alltid lär man sig något och man blir duktig på sin panna i alla fall......

Tack för råd och stöd!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var sitter expansionskärlet till IVT Air Module E9/15
« Svar #13 skrivet: 28 december 2021, 12:19:46 »
Är liksom risken med monoblock VP med systemvatten till utsidan, går att förbygga lite , en krycka på ett rör , en backventil och en 12 VDC
vattenpump, strömmande vatten fryser inte. Du har lite tur då att inte växlaren i utedelen frusit sönder, dom tål ingenting. Finns det kompressorvärme i utedelen.

Utloggad Martho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var sitter expansionskärlet till IVT Air Module E9/15
« Svar #14 skrivet: 28 december 2021, 20:51:21 »
Visst har jag haft tur ändå. Det blir ju extremt känsligt när det blir strömlöst. Den ger värme så allt verkar fungera som det ska!

Kan du utveckla lite mer i detalj? Vad kopplar du pumpen till, annat 230 v uttag eller batteri? Går den konstant? "Krycka på ett rör"?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!