Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överge kaminen eller finns alternativ?  (läst 777 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Borrhålet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Överge kaminen eller finns alternativ?
« skrivet: 01 april 2024, 11:12:38 »
Jag börjar inse att vår nuvarande bergvärmepump från slutet av 90-talet har gjort sitt, stoppar hela tiden och servicefirman tycker att det inte är ekonomiskt att reparera.

Idag löser vi värmen genom en IVT bergvärmepump (Greenline 4) och en vattenmantlad kamin i köket. Kaminen eldar mot en acktank och kan på egen hand värma hela huset. Hade besök av en installatör som sa att vi måste borra ett till hål med större djup för att kunna värma vårt hus. De två hålen skulle sedan kopplas samman. Har ca 170 kvm yta, 1½ plan med golvvärme på markplan och två större radiatorer på övre plan.

Installatören tyckte att vi borde pensionera kaminen (från 1952) och satsa på bergvärmen istället. Nackdelen med det är att då tappar vi förmågan att elda och vid t.ex. längre strömavbrott. Då vi idag har golvvärme så är det väl risk att den skulle frysa i händelsen av strömavbrott? Utifrån det resonemanget kan man då tro att vi idag har en lösning att driva cirkulationspumpar via elverk/batteri vid strömavbrott, men det har vi inte. Det är däremot en plan jag haft under en tid, särskilt med tanke på den ökade hotbilden från Ryssland m.m.

Det fanns en mellanväg som hette CTC Ecoheat där vi skulle kunna koppla vår kamin mot den värmepannan, men jag är osäker på om en sådan lösning skulle gå att köra på elverk/batteri i händelse av strömavbrott? Kan man enbart köra c-pumpar på en Ecoheat på det sättet eller måste man i så fall driva hela pannan?

Så jag behöver er hjälp med kloka inspel i min situation, ska man kassera den vattenmantlade kamin-lösning för gott och enbart köra bergvärme eller är kombilösningen med Ecoheat ett alternativ? Hur skulle ni ha tänkt? Finns andra lösningar?

/H

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Överge kaminen eller finns alternativ?
« Svar #1 skrivet: 01 april 2024, 11:30:07 »
NIBE har också en färdig dockningslösning för bergvärme i kombination med vedpanna plus acktank. Allt automatiserat så att så snart acktanken är tillräckligt varm tas värmen därifrån så länge den räcker och värmepumpen står i stand-by. Vid strömavbrott får man då reglera shunten vid acktanken manuellt och se till att det finns reservkraft för en cirkulationspump som matar husets värmesystem. Kanske för en cirkulationspump till om det behövs för att ladda acktanken vid eldning? Vid strömavbrott kommer dock varmvattnet i värmepumpen att successivt svalna så man måste då manuellt kunna koppla till att direkt ta varmvatten via acktanken som annars bara förvärmer varmvattnet till värmepumpen. Men har man egen brunn med pump har man ändå inget vatten vid strömavbrott om man inte en kraftig reserv-el.

« Senast ändrad: 01 april 2024, 11:50:51 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Överge kaminen eller finns alternativ?
« Svar #2 skrivet: 01 april 2024, 13:24:20 »
Byt installatör.
Ett alternativ kan vara att ha en inverterpump och stryp den manuellt på så mycket som borrhålet klarar. Inte extraborra utan stötta med kaminen när det är kallt nog så istället för elpatron går in så förväntar sig systemet att du eldar upp det sista. Eldar du inte så blir det lite svalare bara. Eller aktivera elpatron så håller den temperaturen.
Tröttnar du så kan du "förstora" värmepumpen och borra ett hål till.

Batteridrift för eldningen går lösa, kanske får du fråga några olika elektriker.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Överge kaminen eller finns alternativ?
« Svar #3 skrivet: 01 april 2024, 14:06:00 »
Gör dig inte av med kaminen...
Det dummaste förslaget jag hört på år och dar.

Om kriget fortsätter, så kommer Ryssen klippa elen, och då blir det panik i tomteverkstaden för de som saknar veduppvärmning...


Utloggad Borrhålet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Överge kaminen eller finns alternativ?
« Svar #4 skrivet: 01 april 2024, 20:20:24 »
Tack för er input. Jag ska ta kontakt med NIBE för att höra hur de skulle lösa min situation.

Jag vill helst inte göra mig av med vår möjlighet att elda. Då vi därtill saknar mekanisk ventilation är det murstocken som står för draget, så den bör hållas relativt varm.

Funderingarna fortsätter...

Mvh. H

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Överge kaminen eller finns alternativ?
« Svar #5 skrivet: 01 april 2024, 21:27:21 »
Efersom du redan har en tank och tar ut värmen med en shunt. Kan du ha en Luft/vatten VP på utsidan och mata tanken, då kommer du billigat undan med ca 65 kkr inkommande då från VP ska kopplas på röret som går ut till shunten. Det med Nibes skisser blir bara en massa extar som ska till och troligtvis inte under 100 kkr. dom vill ju sälja på någon så mycket som möjligt av sina produkter, lika med installatörer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!